ערבות היא התחייבות לפירעון חובות של חייב, במקרה שהוא לא מסוגל לעמוד בהתחייבות במועד שנקבע לו. על פי חוק הערבות עומדות לערבים מספר הגנות, על ידי הגדרת שני סוגי ערבים אשר נהנים מהגנתו, כאשר האחד הוא ערב יחיד שאינו מוגן והשני הוא ערב מוגן, וההבדל העיקרי בין הערבים הוא היקף ההגנה שהחוק פורש עליהם.

 

מה ההבדל בין ערבות מוגנת ולא מוגנת?

 

ערב מוגן הוא ערב שסכום ערבותו מוגבל, כאשר סכום החוב איננו גבוה מ 89,300 שקלים, והחוב לא נוצר עקב עסקת נדל"ן. הסכום המוגן במשכנתא בעסקה לרכישת דירה, מוגבל ל - 744,000 שקלים ורק בתנאי שהדירה שבגינה נוצר החוב משמשת את הערב ובני משפחתו למגורים. התנאי לקבלת הגנת הערבות המוגנת הוא שעיסוקו של הערב היחיד הוא במתן אשראי, כלומר בנק או מלווה בשוק האפור.

 

ערב יחיד שאינו מוגן הוא אדם פרטי שאינו שותפו העסקי של החייב ואין לו עניין כלכלי בתאגיד, והתחייב לקבל עליו את חובותיו של האחר. בניגוד לערבות מוגנת הערבות הבלתי מוגנת אינה מוגבלת בסכום הערבות.

 

ההגנה מכוח החוק אינה רלוונטית לערב שהוא תאגיד, בן זוגו של החייב או שותפו לעסקים. כמו כן, ערב אינו זכאי להגנות כאשר הוא מנהל בחברה החייבת או בעל מניות בה. כאשר החייב הוכרז כפסול דין, יצא מהארץ, נפטר, או הוצא צו כינוס לנכסיו בהוצאה לפועל, המאמצים לפירעון החוב מופנים כלפי הערב הבלתי מוגן.

 

תביעה לפירעון חוב נגד ערב מוגן וערב לא מוגן

 

במקרה של ערב מוגן, על הנושה חלה חובה לפנות קודם אל החייב כדי לפרוע את החוב, ורשאי לפנות אל הערב רק לאחר שהתקבל אישור מרשם הוצאה לפועל כי נעשו כל ההליכים והניסיונות הדרושים בכדי לגבות את החוב מהחייב, וכל ההליכים שננקטו נגד החייב מוצו, לשם כך הרשם רשאי להזמין את הערב המוגן לדיון. אם הוחלט כי ההליכים נגד החייב מוצו, הנושה נדרש להגיש בקשה לפעול נגד הערב המוגן, ולערב המוגן קמה הזכות להשמיע את דבריו בפני הרשם.

 

לעומת זאת, במקרה של ערב לא מוגן, לא חלה על הנושה חובה לפנות בדרישה מוקדמת לחייב והוא רשאי לפנות באופן ישיר אל הערב כדי לפרוע את החוב. הערב הלא מוגן לעולם לא יהיה חייב מעבר לחיוביו של החייב. כמו כן, הנושה חייב לגלות לערב האם הערבות נועדה לחוב קיים או לחיוב המחליף חוב קיים. אי גילוי עניין זה יכול לפטור את הערב מהחתימה על ערבותו.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

הבנק מחויב לגלות לערב כל סיכון שמצוי בידיעתו

 

כתבי ערבות נערכים על פי רוב על ידי הבנקים, לכן הבנק חייב כלפי הערב המוגן והלא מוגן בחובת גילוי כולל מסירת מסמכים רלבנטים. בזכות המידע שיש לבנק אודות החייב, הבנק יכול להעריך את רמת הסיכון הטמונה בהתקשרות ולאמוד את ההשלכות הכספיות העלולות להיגרם כתוצאה מחתימה על ערבות. כמו כן, הבנק מחויב לנקוב בסכום בכתב הערבות. במקרים שבהם הבנק התרשל במסירת הסכום הרלוונטי, הערב אינו חייב לשאת בערבותו.