אשה שניתן לטובתה פסק דין למזונות נגד בעלה או בן זוגה, ונתקלת בסירוב לתשלום מזונות, יכולה לפנות למוסד לביטוח לאומי, לצורך תשלום מזונות, אך יתכן כי שיעור המזונות שיתקבלו יהיה נמוך משיעור המזונות שנפסקו בבית המשפט

 

לאחר שחלף המועד לביצוע התשלום לפי פסק הדין, האשה רשאית לפנות לביצוע גביית החוב בלשכת ההוצאה לפועל, ויכולה לבחור בין המסלול הרגיל למסלול מזונות. במסגרת המסלול הרגיל תישלח לחייב אזהרה שעליו לשלם את חובו בתוך 20 ימים, ואם לא יעשה כן, ניתן יהיה להטיל עליו הגבלות שונות.

 

במידה שהחייב לא פרע את חוב המזונות, ולא עשה כל פעולה, כגון: בקשה לעיכוב הליכים, או הגשת טענת פרעתי, לאחר התקופה הכתובה באזהרה, ניתן יהיה להתחיל בביצוע פסק הדין על ידי נקיטת הליכים כמו הגבלות ועיקולים.


מהו מסלול גביית חוב מזונות בהוצאה לפועל?

 

מסלול המזונות הוא ייחודי בכך שהזוכה לא נדרשת לבצע שום פעולה לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל, ורשם נוקט בהליכי הגבייה הנדרשים ביוזמתו. במסלול המזונות אין צורך בעורך דין, לא ניתן להכריז על חייב כמוגבל באמצעים, אין הליך של בקשת פריסה לתשלומים והחוב לא ישותף במסגרת איחוד תיקים.

 

זוכה שהחליטה לפנות ללשכת ההוצאה לפועל לצורך גביית חוב מזונות, נדרשת לשלם אגרה עבור פתיחת התיק וניהולו, ולהגיש את המסמכים הבאים: טופס בקשה לביצוע תיק מזונות, טופס בקשה לחישוב נתוני קרנות, טבלת פירוט דמי מזונות, טבלת הוצאות חריגות, שאלון זוכה בפתיחת מזונות והתחייבות של הזוכה. במקרה שהזוכה מקבלת מזונות מביטוח לאומי, והתביעה בהוצאה לפועל מוגשת על ההפרשים, יש לצרף אישור מקורי מביטוח לאומי על הזכאות לגביית הפרשים.

 

שכר עבודה אינו מוגן בפני חוב מזונות

 

לאחר הגשת הבקשה הזוכה לא צריכה לנקוט בשום פעולה והרשם ינקוט את ההליכים לגביית החוב ביוזמתו. בחלוף התקופה הקבועה באזהרה שנשלחה לחייב, יינקטו נגדו הליכי גבייה, אם לא פרע את חובו. במסגרת ההליכים ניתן לעקל את משכורתו, רכבו וכספים השייכים לו.

 

אם החוב עולה על 50,000 שקלים, ניתן לעקל גם מקרקעין בנוסף למטלטלין. כחודש ימים נוספים שבהם לא הוסדר החוב, ניתן לעקל כספים הנמצאים בבנקים או בקופות גמל, קרנות פנסיה קרנות השתלמות, חברות אשראי, רשות המסים ועוד. כעבור 45 יום נוספים רשאי הרשם להוציא צו לקבלת מידע על החייב המצוי אצל גופים שונים כמו בנקים, ביטוח לאומי ומינהל מקרקעי ישראל. אם כתוצאה מהצו התקבל מידע שבעקבותיו ניתן יהיה לבצע עיקולים נוספים, גם הם יבוצעו.

 

ניתן לעצור אדם על חוב מזונות גם ללא ביצוע חקירת יכולת

 

במקרה שהחייב לא שילם גם לאחר תקופה זו, עובד הממונה על גביית החוב מטעם הוצאה לפועל רשאי לבקש מהרשם לנקוט בתפיסת רכב, עיקול ברישום של מקרקעין, מימוש נכס שאינו משמש את החייב למגורים, והגבלות נוספות כולל צו מאסר. אם למרות כל ההליכים החוב עדיין לא נגבה, ניתן יהיה לממש נכס המשמש לדירת מגורים. בניגוד להוראות הנוגעות לחוב רגיל, ניתן לעצור חייב על חוב מזונות גם ללא ביצוע חקירת יכולת, ולא חלה חובה לברר אם המעצר הוא הדרך היחידה לתשלום החוב.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

בכל שלב שבו מתנהל התיק, הזוכה נדרשת למסור באופן מידי ללשכת הוצאה לפועל מידע רלוונטי שעשוי לסייע בגביית החוב, לדווח אם שולם לה על חשבון החוב שלא באמצעות הלשכה, ואם קיים חשש שהחייב עומד לצאת מהארץ או להבריח נכסים ובכך לסכל את גביית החוב.