דיני העבודה בישראל מבטיחים זכויות עובדים רבות. הדבר נובע מתוך התפיסה שלפיה העובד הוא הצד החלש יותר ביחסי עובד מעביד ועל כן יש לאזן את פערי הכוחות בין הצדדים באמצעות הדין.

 

זכויות העובדים מצויות בשלושה מקורות מרכזיים: חקיקת המגן, הסכמים קיבוציים וחוזי עבודה אישיים. הזכויות הקבועות בחקיקת המגן, הן זכויות קוגנטיות, כלומר לא ניתן להתנות על זכויות אלה, אלא לטובת העובד. חקיקת המגן בדיני העבודה אם כך, מספקת רף מינימלי של זכויות עובדים להם זכאי כל עובד, בהתאם לקבוע בחוק. משפט העבודה חל לאורך כל תקופת העבודה, החל מהליך קבלת העבודה ועד לסיום יחסי העבודה בין העובד למעביד. בשלב זה, מקבלים דיני העבודה משנה תוקף, שכן סיום יחסי העבודה מותיר את העובד בהרבה מקרים ללא פרנסה לו ולבני ביתו.

 

אחד מהחוקים החשובים ביותר לעניין זה הוא חוק פיצויי פיטורים תשכ"ג, 1963. לפי חוק זה, עובד אשר צבר ותק של שנה ומעלה במקום העבודה, זכאי לקבל פיצויי פיטורים במקרה שהוא מפוטר. פיצויי הפיטורים מחושבים לפי המשכורת האחרונה, המוכפלת במספר שנות הוותק שצבר העובד במקום העבודה.

 

כאמור, החוק מבטיח פיצויי פיטורים לעובד אשר פוטר ממקום העבודה. עם זאת, המחוקק מכיר בכך שלעתים נסיבות החיים מאלצות עובדים להתפטר מעבודתם. על כן, במצבים מסוימים מאפשר המחוקק לעובד לקבל פיצויי פיטורים על אף שהתפטר ולא פוטר על ידי המעביד. מצב זה נקרא "התפטרות בדין מפוטר". מצבים אלה כוללים, בין היתר, התפטרות עקב הרעה בתנאי העבודה, התפטרות עקב מחלת בן משפחה, התפטרות לצורך טיפול בילדים, ואף התפטרות עקב העתקת מקום המגורים בנסיבות מסוימות.

 

אחד מהמצבים שבהם התפטרות מוכרת כהתפטרות בדין מפוטר, היא כאשר ההתפטרות נובעת כתוצאה מהעתקת מקום המגורים הנעשית בשל נישואין או גירושין. עם זאת, לא כל התפטרות עקב נישואין או גירושין תיחשב להתפטרות בדין מפוטר המזכה את העובד המתפטר בפיצויי פיטורים.


מתי התפטרות עקב נישואין מזכה בפיצויי פיטורים?

 

סעיף 8(1) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי במידה והעתיק העובד את מקום מגוריו עקב נישואיו, ליישוב בישראל שבו גר בן זוגו, תיחשב התפטרותו להתפטרות בדין מפוטר ועל כן יהיה אותו עובד זכאי לפיצויי פיטורים. תקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים) מתנות את הזכאות לפיצויי פיטורים במצב זה וקובעות כי המרחק בין מקום המגורים החדש למקום המגורים הקודם צריך לעמוד על 40 ק"מ לפחות, וכן על מקום המגורים החדש להיות מרוחק יותר ממקום העבודה מאשר מקום המגורים הקודם. כך למשל, כאשר עובד המתגורר ועובד בתל אביב נישא לחיפאית ועובר לחיפה בעקבות הנישואים – יהיה הוא זכאי לפיצויי פיטורים אם התפטר בגין המעבר.

 

מתי התפטרות עקב גירושים מזכה בפיצויי פיטורים?

 

חוק פיצויי פיטורים אינו מזכיר במפורש את הזכאות לקבלת פיצויי פיטורים במקרה של התפטרות עקב גירושין, אולם קובע הוא בסעיף 8(3) כי ניתן לקבוע בתקנות נסיבות נוספות בהן התפטרות עובד עקב העתקת מקום מגוריו תיחשב להתפטרות בדין מפוטר ועל כן תזכה את העובד בפיצויי פיטורים. מכוח סעיף זה, קובעות תקנות פיצויי פיטורים כי כאשר עובד מתפטר מעתיק מגוריו עקב גירושין, התפטרותו ממקום העבודה תזכה אותו בפיצויי פיטורין. על מנת שתקום הזכאות, דורשות התקנות כי העובד יתגורר במשך ששה חודשים לפחות במקום המגורים החדש, אשר מרוחק ב-40 ק"מ לכל הפחות ממקום המגורים הקודם.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי

 

המחוקק מכיר בכך שלעתים, התפטרות ממקום העבודה נעשית שלא כתוצר של רצונו החופשי של העובד. קיימים אילוצים שונים המחייבים בני אדם לעזוב את מקום עבודתם, בין היתר – העתקת מקום המגורים עקב נישואין או גירושין. לא כל העתקה של מקום המגורים עקב נישואין או גירושין מקימה זכאות לפיצויי פיטורים במקרה של התפטרות. התקנות קובעות תנאים מסוימים המקימים את הזכאות לפיצויי הפיטורים. בהתקיים תנאים אלה, יהיה העובד המתפטר זכאי לפיצויי פיטורים, על אף שהתפטר.