דיני העבודה בישראל מעגנים זכויות עובדים רבות, מתוך התפיסה לפיה יש לאזן את כוחו של העובד, אשר נתפס כצד החלש יותר ביחסי העבודה, אל מול המעביד. ניתן לאתר את זכויות העובדים במקורות נורמטיביים שונים: בחוק מעוגנות זכויות עובדים בחקיקת המגן של זכויות העבודה, המספקת רף מינימום של זכויות עובדים להם זכאי כל עובד ואשר לא ניתן להתנות עליהן בחוזה עבודה, אלא לטובת העובד. כמו למשל חוק הגנת השכר, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק פיצויי פיטורים ועוד.

 

מקור נוסף לזכויות עובדים מצוי בהסכמים הקיבוציים. הסכמים אלה נחתמים בין מעביד או ארגון מעבידים לארגון עובדים וחלים על ענף עבודה מסוים. במקרים מסוימים תחולת הסכם קיבוצי עשויה לחול באמצעות צו הרחבה על כלל המשק, ממקור זה נובעת הזכות לדמי נסיעות. מקור אחרון לזכויות עובדים מצוי בחוזה העבודה האישי של כל עובד ועובד, אשר עשוי להוסיף על הזכויות הנתונות לעובד בחקיקה ובהסכמים הקיבוציים.

 

כאמור, חקיקת המגן מספקת מאגר זכויות משותף לכלל העובדים בישראל, אולם מעבר לכך, יתכנו זכויות שונות לציבורי עובדים שונים בישראל וזאת בהתאם להסכמים הקיבוציים אשר משתנים בין ענפי העבודה השונים. נכון הוא הדבר לגבי ציבור המורים בישראל.

 

ארגוני המורים בישראל

 

המורים בישראל מאוגדים תחת שני ארגונים:
• הסתדרות המורים – הארגון הוותיק יותר, המייצג את מרבית המורים בישראל. הסתדרות המורים הייתה חלק מההסתדרות הכללית עד לשנות ה-90.
• ארגון המורים - מייצג כ-40,000 מורים ממוסדות החינוך העל יסודיים. הוקם על ידי פורשי הסתדרות המורים.
מטרת שני הארגונים הנ"ל אינה הגנה ושמירה על זכויות המוריד בלבד, אלא גם שיפור איכות ההוראה בישראל.

 

זכויות המורים בישראל

 

• חופשה בתשלום בעת פגרות מוסדות החינוך – מספר ימי החופשה עבורם מקבלים עובדי הוראה שכר גבוה בהרבה ממספר ימי החופשה להם זכאי עובד בכל מגזר אחר (חופשות בתי הספר בחגים, בחול המועד ופגרת הקיץ).
• זכאות לשנת שבתון – בשנה השביעית לעבודתו, זכאי עובד הוראה שלא לעבוד ולקבל שכר (אם כי לא מלא) עבור שנה זו. שנה זו מיועדת להשתלמויות שונות ולצבירת כוחות להמשך העבודה.
כאן חשוב לציין, כי מקצוע ההוראה ידוע כמקצוע השוחק את העוסקים בו, והזכויות לעיל מטרתן לסייע למורים להתמודד עם שחיקת המקצוע.
זכות מורים הורים לילדים עד גיל 14

 

מורה אם לילדים מתחת לגיל 14, זכאית לתוספת שכר של 10%. כן מורה גרוש שילדיו בחזקתו או בחזקה משותפת (כל עוד גרושתו אינה מקבלת הטבה בגין ילדיה) וכן מורה אלמן – זכאים אף הם לתוספת שכר.

 

פנסיה

 

מסלול הפנסיה של עובדי ההוראה הוא מסלול של פנסיה תקציבית. משמעות הדבר הוא שעובד ההוראה אינו מפריש משכרו לטובת הפנסיה, אלא תגמולי הפנסיה כולם מקורם בתקציב המעביד. הזכאות לפנסיה קמה למורה אשר עבד במשך 10 שנים בשליש משרה לפחות. כל שנה נצברים לזכות המורה 2% משכרו, כאשר תקרת המקסימום אליה ניתן להגיע בתגמולי הפנסיה עומדת על 70% מהשכר, הנצבר לאחר ותק של 35 שנה (ב-100% משרה).

 

פיטורים

 

מורה בעל קביעות הוא בעל מעמד מיוחד לעיין פיטורים. על מנת לפטר מורה בעל קביעות, נדרשת החלטה של ועדה פריטטית בה חברים נציגי משרד החינוך ונציגי ארגון המורים. עשויים להיות שלושה סוגי פיטורים כאשר מדובר בפיטורי מורה קבוע: פיטורים כתוצאה מצמצומים תקציביים, פיטורים משמעתיים (עקב הפרת משמעת חמורה שהוכחה בבית דין משמעתי) ופיטורים פדגוגיים הנעשים עקב אי התאמה של המורה למערכת החינוך.

 

הליך הפיטורים מהסוג האחרון נמשך שנתיים וכולל ביקורת של מפקחים מטעם משרד החינוך וכן מכתב אזהרה, טרם ההחלטה על פיטורים. בכל מקרה, ככל עובד אחר במדינת ישראל, למורה יש זכות שימוע טרם הפיטורים במסגרתה זכאי הוא לטעון טענותיו טרם התקבלה ההחלטה בעניינו.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

זכויות המורים הן זכויות אטרקטיביות: ריבוי ימי החופשה, שנת השבתון, פנסיה תקציבית. כמו כן, הזכויות בהליך הפיטורים של מורים בעלי קביעות מעניקות למקצוע את יתרון היציבות. עם זאת, חשוב לזכור כי מנגד עומד השכר הזעום של עובדי ההוראה בישראל, הירידה במעמד המקצוע וכן השחיקה הרבה ממנה סובלים מורים בעקבות שנים של עמידה בפני כיתה. על כל אלה, נדמה כי זכויות המורים לא מספיקות כדי למשוך את הדור הבא למקצוע ההוראה.