אחת הסיבות הבסיסיות ביותר לנישואין היא הולדת צאצאים משותפים. אך בכ-10% מהמקרים בני הזוג נתקלים בקושי להביא ילדים, אם עקב אי פריון של האישה ואם של הגבר, דבר המעמיד את עצם הזוגיות בסכנה. רצונם העז לילדים והאכזבה והקושי הגדול שהם חווים עקב בעיות הפוריות עלולים להסתיים בפירוק מוסד הנישואין.


בית הדין הרבני בישראל הוא זה שבסמכותו לפסוק בנושא הגירושין, ועל כן התייחסותה של ההלכה היהודית לנושא חשובה מאוד במסגרת תביעות גירושין על רקע בעיות פוריות.


האם עקרות מהווה סיבה הולמת לגירושין?


רוב הזוגות שמתמודדים עם בעיות פריון, בעיקר כאלו שנמשכות תקופה ארוכה, מוצאים עצמם בדילמה קשה וכואבת. הם אוהבים את בן זוגם אך עם זאת משתוקקים להפוך להורים. התשובה אינה חד משמעית ותלויה בנסיבות כל מקרה וברצונם של בני הזוג. בסופו של דבר ההחלטה תלויה בסדר העדיפויות של כל אחד מהם, ולכן התשובה לסוגיה היא סובייקטיבית.


הולדת ילדים ואי פריון לפי ההלכה היהודית


לא בכדי המצווה הראשונה המוזכרת בתנ"ך אחרי בריאת האדם היא המצווה להביא ילדים. היהדות רואה בהולדת צאצאים ערך עליון ומקדשת את מצוות ה"פרו ורבו" המוזכרת בתורה ובספר ישעיהו, כאשר לפי הפרשנות זו הסיבה ליצירת האדם.


אך עם זאת, ההלכה אינה מחייבת בני זוג שלאחד מהם בעיות פריון להתגרש. אם הם מעדיפים להמשיך בחיי הנישואין ללא ילדים, היא לא תעמוד בדרכם. אמנם הולדת ילדים היא ערך חשוב מאוד ביהדות, אך כך גם שלמות הבית והאהבה בין בני הזוג, ולפיכך אין מניעה הלכתית להתגרש עקב עקרות.


האם בית הדין הרבני מתייחס לבעיות פוריות כעילה לגירושין?


בית הדין הרבני, המקום שבו מתבצעים הליכי גירושין של זוגות יהודים בארץ, מכריע בסוגיות גירושין בהתאם להלכה, שלפיה לא ניתן לחייב אדם שאינו רוצה בגירושין להתגרש מבלי שתהיה עילה מוצדקת לגירושין. קיימות עילות מוצדקות לגירושין המהוות רשימה סגורה.


במצב שבו בן הזוג הסובל מעקרות לא מעוניין בגירושין, אך בן זוגו מעוניין להתגרש כדי שיתאפשר לו להביא ילדים, ההלכה רואה בסיבה זו עילה לגירושין ותכפה את הגירושין על בן הזוג העקר שאינו רוצה להתגרש. למעשה, עקרות היא אחת העילות הראשיות ברשימה, ובהתאם לכך בית הדין מקבל תביעות גירושין במקרים כאלו ומורה על גט וגירושין.


עקרות הנובעת מבעיות פוריות של האישה


אם בני הזוג אינם מצליחים להביא ילדים לעולם עקב בעיות פריון של האישה, הגבר יכול לבקש להתגרש בטענה של מום, הכוללת כל מחלה או פגיעה פיזית שכתוצאה ממנה לא ניתן ללדת ילדים. אם עברו עשר שנים ובני הזוג עדיין אינם מצליחים להיכנס להריון, הגבר יכול לטעון לעקרות של האישה, ואז בית הדין יאשר לו להתיר את נדר הנישואין ולתת גט לאשתו.


אי יכולת להביא ילדים עקב אי פריון של הגבר


מצוות ההתרבות והולדת הצאצאים שבהלכה היהודית מוטלת על הגבר בלבד. כלומר, אם הוא אינו מסוגל לקיים את המצווה, האישה יכולה לבקש גט בטענה של מום. אם האישה תוכיח שמדובר במצב רפואי בלתי הפיך, בית הדין הרבני רשאי לחייב את הגבר לתת גט ולהטיל עליו עונשים אם לא יסכים לעשות זאת.


בכל תביעת גירושין על רקע אי פוריות, בית הדין בוחן האם מישהו מבני הזוג הסתיר את עקרותו מבן זוגו. אם יתברר שהעובדה הוסתרה, יהיו לכך השלכות מבחינת הזכאות לקבלת הכתובה וקביעת גובה המזונות. אם תביעת הגירושין מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה ולא לבית הדין, לסוגיית אי הפריון משקל נמוך יותר משום שפסיקות בית המשפט אינן מתבססות על ההלכה היהודית.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


לפני שמגיעים להחלטה, חשבו היטב האם באמת כדאי לסיים את הנישואין כדי לזכות באפשרות להביא ילדים לעולם. מכל מקום התשובה לקונפליקט הקשה היא סובייקטיבית ושלכם בלבד. אם החלטתם להתחיל בהליך גירושין בשל בעיות עקרות, מדובר בעילת גירושין מוצדקת ובית הדין הרבני יאשר את התביעה.