אדם שזכה בפסק דין ומעוניין לממשו בהוצאה לפועל, נדרש לגשת ללשכת הוצאה לפועל ולהגיש בקשת ביצוע. הזוכה יכול לפתוח תיק נגד חייב, במטרה לגבות את החוב המגיע לו. כדי להתחיל בהליכי הגבייה, יש ליידע את החייב ולהמציא לידו מכתב אזהרה בדבר חובו, אשר יישלח על ידי לשכת ההוצאה לפועל לביתו של החייב בדואר רשום.

 

המצאת אזהרה כדין היא תנאי הכרחי לביצוע פעולות נגד החייב, אולם ישנם מקרים שבהם ההתראה חוזרת כלעומת שבאה, כלומר לא הגיעה לידי החייב.

 

הרעיון שעומד מאחורי מסירת אזהרה הוא שהחייב לא יופתע למראה המעקלים שלוקחים מביתו מיטלטלין. על כן עם הגשת הבקשה של הזוכה, נשלח מכתב רשום לחייב המזהיר אותו בדבר החוב. אם המכתב נמסר לידי החייב והמסירה נעשתה כדין, ניתן יהיה להתחיל לפעול נגדו תוך 20 יום. אם החייב לא קיבל את המכתב הרשום, והמכתב חזר רשאי הזוכה להגיע באופן אישי למען החייב ולמסור לו את האזהרה.

 

על הזוכה מוטלת האחריות לאתר את כתובתו של החייב

 

איתור כתובת החייב באחראיות הזוכה, ולא אחת חייבים מנסים להתחמק מקבלת הבשורה על ידי מעבר מען או הסתרת מקום מגוריהם. במצב זה ידיו של הזוכה כבולות והוא אינו יכול לנקוט נגד החייב בהליכי הוצאה לפועל.

 

הסיבה הנפוצה לחזרת המכתב היא התחמקות החייב מלשלם חובותיו, אך ישנם מקרים שבהם כתובתו של החייב אינה ידועה, והזוכה כלל אינו יודע היכן הוא נמצא, במצב זה לא יהיה מנוס מפני איתור החייב באמצעות משרד חקירות פרטי, ובעיה זו יכולה להיפתר בקלות, על ידי חוקר פרטי מקצועי שיאתר את מענו של החייב תוך זמן קצר.

 

תיקים של חייבים בהוצאה לפועל בגין היעלמויות נפוצים ושכיחים במשרדי חקירות. אמנם מדובר בתופעה מדאיגה, אך הזוכה יכול להתנחם בכך שככל שהשכיחות גדולה יותר, כך גם ניסיונם של החוקרים באיתור חייבים רב יותר.

 

בזכות התפתחות הטכנולוגיה כיום ישנה יכולת יעילה ומהירה לאתר גורמים שונים, באמצעות שימוש ברשת האינטרנט, איכון מכשירים סלולאריים, ואמצעים נוספים תוך כדי חיבור מקוון בין מדינות ויבשות. כמו כן ישנם חוקרים רבים הפועלים ביחד עם עמיתים במדינות זרות, ושיתוף הפעולה בין החוקרים בארץ ובחו"ל, מאפשר לאתר חייבים כמעט בכל מקום בעולם.

 

במסגרת החקירה לאיתור חייבים, אוסף חוקר פרטי נתונים בסיסיים המהווים את חלקיו הראשונים של הפאזל. לאחר האיסוף הראשוני, החוקר יוכל ליידע את הזוכה לגבי הסיכויים לאיתור החייב. עם איסוף המידע הרלבנטי, באמצעות שימוש ברשתות חברתיות, מעקב סמוי, התחקות אחר בני משפחה ומקורבים וכדומה, גדלים באופן משמעותי הסיכויים לאתר את החייב. פעמים רבות מתבצעות חקירות פרטיות לאיתור חייבים בשיתוף עם עורך דין מטעם הזוכה.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

לאחר שהחייב אותר, די במסירת האזהרה ותיעוד האירוע כדי להביא לתחילת נקיטת הליכים נגדו. במהלך 20 הימים הבאים ממועד מסירת האזהרה, החייב נדרש לפרוע את החוב, או להגיש את התנגדותו. אם החייב לא הגיב תוך הזמן הקצוב, ניתן לפעול נגדו באמצעות כל הכלים העומדים לרשות הנושים בהוצאה לפועל, כגון: צווי הבאה, צווי מאסר, עיקולים, צו עיכוב יציאה מהארץ ועוד.