דיני העבודה מתערבים ביחסי העבודה בין העובד למעביד לכל אורך יחסי העבודה – החל מקבלת העובד למקום עבודה ועד לשלב שלאחר סיום יחסי העבודה בין הצדדים. התערבות זו נובעת מהתפיסה לפיה העובד הוא הצד החלש יותר לעומת המעביד ביחסי העבודה ועל כן יש להתערב בהם כדי לאזן את פערי הכוחות בין הצדדים. הדבר מתבטא בשורה ארוכה של כללים וזכויות המעוגנים הן בחקיקה והן בפסיקה. על אף שרבים מהכללים מטילים חובות כבדים יותר על המעביד, ישנם כללים המסדירים את יחסי העבודה אשר מטילים חובה סימטרית הן על העובד והן על המעביד. כלל כזה מצוי בחוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות.

 

מהי הודעה מוקדמת?

 

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי על מעביד להודיע לעובד על פיטוריו זמן מה טרם כניסת הפיטורים לתוקף. עוד קובע החוק, כי גם על עובד חלה חובה להודיע מראש למעביד על התפטרותו.

 

הרציונאל מאחורי דרישה זו הוא כפול: ההודעה המוקדמת לפיטורים נדרשת כדי לאפשר לעובד להכין עצמו ליום שלאחר הפיטורים, אולי לחפש עבודה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת. ההודעה המוקדמת להתפטרות נדרשת על מנת למנוע פגיעה במעביד. עזיבה פתאומית של עובד עשויה לגרום לפגיעה קשה במעביד במקרים מסוימים – כאשר המעביד מסתמך על העובד לצרכים שונים. הודעה מוקדמת להתפטרות מעניקה למעביד מרווח נשימה אשר יאפשר לו לאתר מחליף לעובד ולהכשיר אותו לתפקיד.

 

תקופת ההודעה המוקדמת משתנה לפי ותק העובד במקום העבודה:


עובדים במשכורת משכורת חודשית קבועה:


• וותק של עד ששה חודשים במקום העבודה – תקופת ההודעה המוקדמת תחושב לפי יום לכל חודש עבודה. כך, תקופת ההודעה המוקדמת עבור עובד אשר עבד במשך חמישה חודשים תעמוד על חמישה ימים.
• וותק של ששה חודשים ומעלה במקום העבודה - תקופת ההודעה המוקדמת תורכב מששה ימים (עבור ששת חודשי העבודה הראשונים) ובנוסף יומיים וחצי לכל חודש מעבר לששת חודשי העבודה הראשונים. כך, תקופת ההודעה המוקדמת עבור עובד אשר עבד במשך 8 חודשים, תעמוד על אחד-עשר יום.
• ותק של שנה ומעלה במקום העבודה – תקופת ההודעה עומדת על חודש.


עובדים בשכר - עובדים אשר משתכרים לפי ימי עבודה או שעות עבודה:

 

• ותק של עד שנה אחת במקום העבודה - נדרשת הודעה מראש של יום לכל חודש עבודה. תקופת ההודעה עבור עובד אשר עבד במשך 8 חודשים תעמוד על שמונה ימים.
• ותק של שנה עד שנתיים במקום העבודה – תקופת ההודעה המוקדמת מורכבת מ-14 יום עבור השנה הראשונה ועוד יום עבור כל חודשיים של עבודה במהלך השנה השנייה. כך, הודעה מוקדמת עבור עובד אשר עבד במשך שנה וחצי במקום העבודה תעמוד על 17 יום.
• וותק של שנתיים עד שלוש שנים במקום העבודה – תקופת ההודעה המוקדמת מורכבת מ-21 יום ובנוסף יום עבור כל חודשיים של עבודה במהלך השנה השלישית. כך, תקופת ההודעה עבור עובד אשר עבד במשך שנתיים וארבעה חודשים במקום העבודה תעמוד על 23 יום.
• וותק של שלוש שנים ומעלה במקום העבודה – תקופת ההודעה עומדת על חודש.

 

כיצד צריכה להיראות ההודעה המוקדמת לפיטורים או התפטרות?

 

לפי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות, על ההודעה להיות בכתב ועליה לכלול את תאריך ההודעה וכן את תאריך כניסת הפיטורים או ההתפטרות לתוקף.

 

מהו דינה של הפרת חובת ההודעה המוקדמת?

 

החוק קובע כי המפר את החובה להודעה מוקדמת לפיטורים או התפטרות, חב לצד השני פיצויים בסך משכורת העובד אשר הייתה משתלמת לו במשך תקופת ההודעה. כך, עובד אשר זכאי להודעה מוקדמת לפיטורים של חודש מראש ופוטר ללא הודעה מוקדמת, זכאי לפיצויים על סך משכורת של חודש אחד.


האם החובה להודעה מוקדמת היא חובה מוחלטת?

 

המחוקק מכיר בכך שישנם מצבים בהם הודעה מוקדמת לפיטורים או להתפטרות אינה אפשרית, שכן ישנם מצבים בהם לא ניתן לדרוש מעובד להמשיך לעבוד במקום העבודה, ובאותה מידה ישנם מצבים בהם לא ניתן לדרוש ממעביד להמשיך להעסיק עובד. על כן, קובע החוק כי במקרים מסוימים עובדים ומעבידים יהיו פטורים מהחובה להודעה מוקדמת.

 

מתי מתקיים הפטור?

 

• עובדים – חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי בהתקיים נסיבות מיוחדות בגינן לא ניתן לדרוש מהעובד כי יעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת שנקבעה בחוק, יהיה העובד פטור מחובת ההודעה המוקדמת להתפטרות. מהן אותן נסיבות מיוחדות? אלה יקבעו על ידי בית הדין לעבודה. נסיבות שכאלה יכולות להיות יחס משפיל, הטרדה מילולית או פיסית במקום העבודה וכיוצא בזה.
• מעבידים – חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי בנסיבות בהן העובד המפוטר אינו זכאי לפיצויים על פי סעיפים 16 או 17 לחוק פיצויי פיטורים, או לפי החלטת בית דין משמעתי אשר הורה על פיטורים בלא פיצויים – יהיה המעביד פטור מחובת ההודעה המוקדמת לפיטורים.

 

ישנם מצבים אשר אינם נכנסים בהגדרה זו, שבהם המעביד עדיין אינו מעוניין כי העובד ימשיך להגיע למקום העבודה. במצב זה, רשאי המעביד לוותר על נוכחות העובד במקום העבודה במשך תקופת ההודעה, כל עוד הוא משלם לעובד פיצוי בשווי השכר של תקופת ההודעה לה הוא זכאי.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר

 

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות מאזן יפה בין האינטרסים של העובד והמעביד. גם המעביד וגם העובד זקוקים לזמן כדי להכין את עצמם לסיום יחסי העבודה. העובד זקוק לזמן כדי שיוכל למצוא לעצמו תעסוקה חדשה ואילו המעביד זקוק לזמן כדי למצוא מחליף לעובד ולהכשירו. כמו כן, החוק מתחשב בצרכי החיים ומודע לכך כי עשויים להתעורר מצבים שונים שבהם לא ניתן לקיים את חובת ההודעה המוקדמת.