לפני שזוגות לוקחים את הצעד הבא במערכת היחסים ונישאים, רבים מהם חותמים על הסכם ממון לפני נישואין, הנקרא גם הסכם טרום נישואין, מתוך ראייה עתידית וכדי שזכויותיהם לא ייפגעו אם הקשר לא יצלח והם יתגרשו ביום מן הימים. זהו מסמך משפטי ייחודי המשמש דרך נפוצה ומקובלת בישראל ובעולם להגנה על זכויות הצדדים.


ישנן שתי סיבות עיקריות לחתום על הסכם ממון. הראשונה היא שלא ניתן להתעלם מהסטטיסטיקה של מקרי הגירושין בארץ, המציירת מציאות עגומה למדיי, והשנייה היא העלייה היחסית בגיל הממוצע שבו זוגות מתחתנים, לאחר שכבר השיגו נכסים כספיים ורכוש ולעתים אף קיבלו ירושה או רכוש מההורים.


אם כן, בייחוד במקרים שבהם בן זוג אחד מביא איתו ממון רב שצבר לעומת בן הזוג השני שהשיג פחות כסף ורכוש, ואשר לעתים אף יש לו חובות או שהוא ביתרה שלילית בחשבון, חשוב במיוחד לערוך הסכם ממון עוד לפני החתונה.


איך אפשר להעלות את הנושא מבלי לפגוע בזוגיות?


לא תמיד נעים לדבר על עניינים כספיים עוד לפני שהקשר התייצב והתגבש, ובדרך כלל בן הזוג שצבר רכוש נאלץ להעלות את הצורך בעריכת הסכם ממון, אך אינו יודע כיצד להציג את הנושא לצד השני.


מומלץ להדגיש את החשיבות במניעת סכסוכים משפטיים בהמשך הדרך גם אם תיפרדו, ולא להבהיר שהסכם הממון נדרש כדי להגן על אחד מבני הזוג על חשבונו של השני. חשוב במיוחד לדבר על הדברים ברגישות ובנועם ולהאיר את הצדדים החיוביים של הסכם הממון. כמו כן, שימו דגש על כך שההסכם יגן על שני הצדדים במקרה שתיפרדו, יבטיח את עתידכם ואפילו יכול להשתלם יותר מאשר חלוקת הרכוש כפי שמורה החוק.


אם אתם בצד שהתבקש לחתום על הסכם ממון, חשוב לזכור כי עצם הבקשה לחתימה מצד בן הזוג אינה אמורה להדליק נורות אזהרה, אלא אם כן אתם חשים שתוכן הדרישה עלול לפגוע בכם או בזכויותיכם בצורה לא סבירה.


הסכם טרום נישואין: מהן מטרות ההסכם?


מטרתו הראשונה והעיקרית לעריכת הסכם ממון היא מניעת מלחמות מתישות ותביעות משפטיות העולות כסף רב מבעוד מועד, באמצעות הסדרת כל ענייני הממון של בני הזוג וקביעת חלוקה הוגנת ומוסכמת במקרה של גירושין. אמנם קשה לדמיין מצב של פרידה דווקא ברגעי האופוריה של קשר זוגי צעיר, אך זוהי מטרה חשובה ומבורכת.


המטרה השנייה היא להגן על רכושו של בן הזוג האמיד יותר ולמנוע מצב של חלוקת ההון בניגוד לרצונו עם בן הזוג השני במקרה שיתגרשו.
במסגרת ההסכם אפשר לקבוע, לדוגמה, איזו ערכאה משפטית תדון בענייניהם בכל מקרה של מחלוקת, האם בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, וכך ניתן למנוע בפשטות את "מרוץ הסמכויות" שקורה לעתים בעת גירושין, כאשר הערכאה המשפטית שאליה הוגשה תביעת גירושין קודם לכן היא זו המוסמכת להכריע בעניין, ולא ניתן להגיש תביעה מקבילה לערכאה המשפטית האחרת.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון


הליך גירושין אף פעם אינו דבר פשוט או קל, והסכם ממון שנערך עוד לפני הנישואין יכול לעזור מאוד בקיצור התקופה ובפישוט העניינים העומדים במחלוקת, מכיוון שרוב הנושאים כבר הוסדרו מראש. למעשה, ההסכם מאפשר לבני הזוג לנהל קשר יציב ובטוח, מבלי לחשוש מה יקרה בגורל רכושם אם יחליטו להתגרש.