משפט העבודה הישראלי מגן על זכויות עובדים שונות ורבות, מתוך התפיסה הגורסת כי ביחסי העבודה העובד מצוי בעמדת נחיתות אל מול המעביד, ועל כן יש לאזן את מעמדו באמצעות הדין. משפט העבודה, הכולל את חקיקת המגן, ההסכמים הקיבוציים, צווי ההרחבה וההסכמים האישיים, משתרע לכל אורך תקופת יחסי העבודה – החל מהליך הקבלה לעבודה ועד לאחר שלב סיום יחסי העבודה – בין אם בפיטורים ובין אם בהתפטרות. משפט העבודה חל גם על מקרים של השעיה מעבודה.

 

מהי השעיה מעבודה?

 

השעיה מעבודה היא מעין מצב ביניים בין עבודה לפיטורים. כאשר עובד מושעה מעבודתו, הוא עדיין נחשב לעובד – יחסי עובד מעביד עדיין מתקיימים - אולם העובד אינו רשאי להגיע לעבודה ולקבל שכר עבורה. השעיה מעבודה היא צעד קשה נגד עובד, העשוי לפגוע פגיעה כלכלית קשה בעובד ובבני ביתו ועל כן המשפט אינו מתיר למעביד להשעות עובד בכל מצב.

 

האם מותר למעביד להשעות עובד מעבודה?

 

השאלה האם מותר למעביד להשעות עובד משתנה בהתאם למקום העבודה ולדיני העבודה החלים עליו. הפסיקה קבעה זה מכבר, כי מעביד אינו יכול להשעות עובד אם לא קיימת הסמכה לכך בדיני העבודה. דהיינו, מעביד אינו יכול להשעות עובד מעבודתו כאשר החוק, הסכם קיבוצי או החוזה האישי בינו לבין העובד אינו מסמיך אותו לעשות כן.

 

ניתן לדמות את מצב ההשעיה לחופשה ללא תשלום (חל"ת) – כדי שעובד ייצא לחופשה ללא תשלום נדרשת הסכמת שני הצדדים – העובד והמעביד. לפיכך, גם כאשר מדובר בהשעיה, לא ניתן להשעות את העובד ללא הסכמתו, אשר עשויה לבוא לידי ביטוי בחקיקת המגן, בהסכם הקיבוצי או בחוזה העבודה האישי בין הצדדים.

 

יש לציין, כי כאשר מותר למעביד להשעות עובד, בהתאם לחוק, להסכם הקיבוצי או להסכם העבודה האישי בין הצדדים – חייב המעביד לאפשר לעובד לממש את זכותו לשימוע טרם ההשעיה.

 

מה יכול מעביד לעשות כנגד עבירת משמעת של העובד – כאשר אין הוא יכול להשעותו?

 

אין כל מניעה כי המעביד יפעיל את הפררוגטיבה הניהולית שלו המאפשרת לו לשכור ולפטר עובדים לפי שיקול דעתו. כמובן, יכולת הפיטורים של המעביד מוגבלת וכפופה לעקרונות תום הלב וההגינות וכן לחובת השימוע. כאשר עובד מבצע עבירת משמעת, אין כל מניעה כי המעביד, בכפוף לאמור לעיל, יפטר את אותו עובד ללא פיצויי פיטורים. כמובן, אם יתברר בדיעבד כי הפיטורים היו שלא כדין, עשוי בית המשפט לפסוק פיצויים כנגד המעביד ואולי אף להשיב את העובד למקום העבודה.

 

אפשרות נוספת העומדת בפני המעביד היא להוציא את העובדת לחופשה בתשלום, על חשבון ימי החופשה הצבורים של העובד, עד אשר יתברר האירוע המשמעתי.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )

 

ללא הסמכה מפורשת בחקיקה, בהסכמים הקיבוציים או בחוזי העבודה האישיים – לא ניתן להשעות עובד, כפי שלא ניתן להוציאו בכפייה לחופשה ללא תשלום. כאשר אין הסמכה מפורשת להשעיית העובד, במקרה של עבירת משמעת עומדות למעביד שתי אופציות: לפטר את העובד או להוציאו לחופשה בתשלום.

 

כאשר קיימת הסמכה להשעיית עובד, יש לאפשר לעובד לממש את זכותו לשימוע טרם ההחלטה על השעייתו מהעבודה. לעובד אשר הושעה שלא כדין, צומחת עילת תביעה בגינה עשוי בית המשפט לפסוק לו פיצויים לא מעטים, לכן כדאי לעובד אשר הושעה לפנות לייעוץ משפטי על מנת לברר האם השעייתו נעשתה כדין. באופן דומה, גם למעביד כדאי לפנות לייעוץ משפטי טרם ההחלטה על השעייתו של עובד.