החוק בישראל מחייב את אבי המשפחה לפרנס את ילדיו ולדאוג לצורכיהם עד שימלאו להם 15, בין שהוא נשוי לאם או נפרד ממנה וללא קשר למצבו הכספי. מגיל 15 ועד גיל 18, שני ההורים חייבים במזונות ילדיהם מדין צדקה לסיפוק הצרכים הבסיסיים של הילדים, ואחרי שמלאו לילדים 18 ובזמן השירות בצה"ל או בשירות הלאומי, לרוב יפחת גובה תשלום המזונות לשליש, אלא אם כן בני הזוג החליטו אחרת.


בדרך כלל נקבע סכום המזונות המדויק בבית המשפט לענייני משפחה, לאחר שהוגשה תביעת מזונות אשר מוגשת לרוב על ידי האישה. נוסף על כך, כאשר בני זוג נפרדים ועורכים הסכם גירושין פורמלי, הם יכולים להסכים במסגרתו על גובה הסכום ולתת להסכמתם תוקף משפטי.


כאשר הסכום נקבע על בסיב צורכי הילדים תוך התחשבות מינימלית במצבו הכלכלי של האב, עלולים להיווצר מצבים שבהם האב נדרש לשלם הרבה מעבר ליכולותיו ולהשליך לרעה על איכות החיים שיוכל להשיג לעצמו.


מתי ניתן לתבוע הפחתת מזונות?


כאשר נקבעים המזונות בפעם הראשונה, בית המשפט משקלל את הנתונים העובדתיים כגון מספר הילדים וצורכיהם, כמו גם את יכולתו הכספית של האב, גובה משכורתו, פוטנציאל ההשתכרות שלו ומצב רכושו. באופן עקרוני, אם חלו שינויים מהותיים בנסיבות חייו של האב לאחר שנקבע בעבר סכום המזונות בפסק דין או בהסכם הגירושין, והאב מוצא שאינו מסוגל לעמוד בתשלומים, ניתן להגיש תביעה להפחתת המזונות.


כלומר, חובתו של האב לזון את ילדיו היא אבסולוטית ולא ניתנת לשינוי, אך מאחר שסכום המזונות נקבע בהתבסס על מידע סובייקטיבי הנתון לשינוי, יש אפשרות להקטין את הסכום באמצעות הגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה להפחתת המזונות.


במסגרת הבקשה לשינוי הסכום יידרש האב להוכיח כי החישוב שעליו התבססה קביעת גובה התשלום כבר אינו רלוונטי, וזאת עקב שינוי נסיבות מהותי שלא ניתן היה לצפות אותו בעת הקביעה הראשונית, למשל התדרדרות במצבו הפיזי והבריאותי של האב המשליכה על יכולתו להשתכר. כמו כן הוא יחויב להוכיח כי הגיש את בקשתו בתום לב ובניקיון כפיים, ולא כדרך לנקום באם או להשתמט מחובתו לשלם מזונות.


סכום מזונות שנקבע בעבר לא יופחת בקלות, והתובע יצטרך להוכיח ללא עוררין כי שינוי הנסיבות לא היה צפוי ומצדיק בחינה מחודשת של סכום דמי המזונות.


התנאים להקטנת מזונות שנקבעו בהסכמה במסגרת הסכם גירושין


במקרים שבהם גובה המזונות נקבע באמצעות הסכם בין ההורים שקיבל תוקף של פסק דין, ולא במסגרת פסק דין שניתן אחרי בחינת יכולותיו של האב וצורכי הילדים בבית המשפט, לא ניתן לשנות את הסכום ולהפחיתו בקלות.


בהתאם לפסיקה, מי שמבקש להפחית את התשלומים יצטרך לעמוד בשלושה קריטריונים מצטברים: הנסיבות השתנו באופן מהותי ואינן מאפשרות להותיר את הסכום כפי שנקבע בעבר בשל אי צדק, התביעה הוגשה בתום לב, וכן הסכם הגירושין השאיר פתח להעלות מחדש את הדיון על הנסיבות לפי שינוי הנסיבות.


ואם הסכם הגירושין כולל התחייבות שלא לבקש בעתיד להפחית את המזונות?


גם אם האב התחייב במסגרת הסכם הגירושין שלא יתבע בעתיד הפחתת מזונות, הפסיקה קבעה כי במקרים מתאימים ומוצדקים ההתחייבות אינה תקפה והאב יוכל לבקש להפחיתם. עם זאת, במקרה זה מוגבר הנטל להוכחת העילה להפחתת הסכום יותר מאשר במקרה שבו הוא נקבע בפסק דין.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


לסיכום, גובה המזונות שנקבע אינו תמיד סוף פסוק, ובמקרים מסוימים אפשר להפחית את הסכום. כדי לזכות בתביעה להקטנת המזונות, התובע מחויב להוכיח שינוי נסיבות מהותי שלא ניתן היה לחזותו מראש וכן שהתביעה מוצדקת והוגשה בתום לב.