בתביעת המעביד לקבלת גמול בגין שעות נוספות עשויה להתעורר בעיה ראייתית: כיצד ניתן להוכיח כי אכן התקיימה העבודה בשעות הנוספות? רישום השעות בדרך כלל מצוי אצל המעביד וכן קשה להסתמך על עדויות עמיתים לעבודה אשר אינם ששים להעיד נגד המעסיק שלהם. מאמר זה עוסק בדרך להוכחת שעות נוספות בתביעה נגד המעסיק, אולם ראשית, יסביר בקצרה מהן שעות נוספות.

 

מהן שעות נוספות בעבודה?

 

דיני העבודה הישראליים, הן בחקיקה והן בפסיקה, מספקים הגנה על העובד, אשר נתפס כצד החלש ביחסי העבודה עם המעביד. תחולת דיני העבודה מתפרסת על כל תקופת יחסי העבודה - החל מעת קבלת העובד למקום העבודה ועד לסיום יחסי העבודה בינו לבין המעביד.

 

אחד מדברי החקיקה החשובים ביותר בתחום דיני העבודה הוא חוק שעות עבודה ומנוחה. לפי חוק זה, מעביד אינו יכול להעסיק את עובדיו בכל עת שבה יחפוץ, אלא עליו לעמוד במגבלות מסוימות – הגבלת מספר השעות בהן עובד רשאי לעבוד ביום, הגדרת יום מנוחה שבועי בו לא ניתן להעסיק את העובד ועוד.

 

מטרת החוק היא הגנה על זכויות עובדים, מניעת ניצולם בידי המעביד ומתן אפשרות לעובדים לפתח את חייהם הפרטיים, אישיותם ומתן אפשרות לבלות זמן עם משפחתם.

 

חוק שעות עבודה ומנוחה קובע איסור על עבודה בשעות נוספות. שעות נוספות הן אותן שעות עבודה אשר מעבר לזמן המוגדר כיום עבודה. כל שעת עבודה מעבר ל-8 שעות או 9 שעות ביום (אם מדובר בשבוע עבודה של חמישה ימים) נחשבת לשעה נוספת. האיסור על העסקה בשעות נוספות חל כל עוד לא ניתן אישור לעבודה בשעות נוספות לפי החוק.


מתי מותר למעביד להעביד עובדיו בשעות נוספות?

 

• שר העבודה רשאי להתיר עבודה בשעות נוספות במצב חירום, בשירותים ציבוריים לא תעשייתיים, בתחום השמירה, בבתי חולים, בתי מרקחת, מסעדות, בתי קפה, בתי מלון, בעבודה שמטבעה נעשית לסירוגין ודורשת נוכחות תמידית של עובד בעבודתו, בעבודה עונתית ובמקרים חריגים בהם יש לחץ עבודה יוצא דופן.

 

• מותר להעביד עובד שעות נוספות כאשר מאורע או תאונה בלתי צפויים מחייבים זאת, לטיפול דחוף בציוד ובמידה הדרושה למניעת הפרעה לעבודה או למניעת נזק לנכס או לגוף אשר לא ניתן למנוע בדרך אחרת.

 

• מותר לעובד לעבוד שעת עבודה נוספת כאשר מדובר בעבודה במשמרות, כאשר ממוצע שעות העבודה השבועי במשך 3 שבועות לא יעלה על 45 שעות.

 

• עבודה בשעות נוספות מותרת בתקופות עמוסות במקום העבודה: הכנת מאזן שנתי וספירת מלאי, כל עוד לא יעבוד העובד יותר מ-4 שעות נוספות ביום ולא יותר ממאה שעות נוספות בשנה.

 

החוק אף קובע את הגמול לשעות עבודה נוספות. לפי החוק, עבור שתי שעות עבודה נוספות ביום, על המעביד לשלם לעובד 125% משכרו הרגיל. כל שעת עבודה מעבר לכך, מזכה את העובד ב-150% משכרו הרגיל.

 

כיצד יכול עובד להוכיח שעבד שעות נוספות בתביעה נגד המעסיק?

 

ראשית, לפי ההלכה, על התובע לפרט את תביעתו, לכמת אותה כראוי, להוכיח לא רק את עצם עבודתו בשעות נוספות - אלא גם את היקפה ואת התשלומים המתחייבים מכך. זאת על מנת שבית המשפט יוכל לפסוק את סכום הפיצוי.

 

בעבר, נטל הוכחת השעות הנוספות היה מוטל על העובד. כאמור, מצב זה היה בעייתי. לרוב הנתונים בגין שעות העבודה מצויים אצל המעביד, אשר לא ינדב אותם לעובד אשר תובע אותו. שנית, במידה ונדרשת הוכחת העבודה בשעות הנוספות באמצעות עדות עמיתים לעבודה, נוצר מצב בעייתי שכן עובדים לא בהכרח יסכימו להעיד נגד מעבידם. המשפט הכיר בבעיה זו וסיפק פתרונות:

 

• הגמשת הכללים בפסיקה בנוגע לנטל הראייה שיחול על עובד התובע גמול בגין שעות נוספות. כך למשל, כאשר העובד שכנע את בית המשפט כי עבד במתכונת עבודה קבועה אשר כוללת עבודה בשעות נוספות, די בכך שהעובד יוכיח את מתכונת העבודה בכללותה, והוא אינו נדרש להוכחת מדויקת של שעות עבודתו.

 

• חוק שעות עבודה ומנוחה מחייב את המעביד לנהל רישום ותיעוד מפורט של שעות העבודה של כל עובד. הפסיקה קבעה כי במידה והמעביד אינו מציג את התיעוד אשר החוק דורש ממנו לקיים – על מנת להוכיח שעות נוספות מספיק כי העובד יציג פירוט מדויק של שעות העבודה הנוספות שתיעד בעצמו.

 

• תיקון 24 לחוק הגנת השכר קבע כי בתובענה של עובד לתשלום שכר עבודה ובכלל זה גמול שעות נוספות, כאשר יש מחלוקת בעניין שעות העבודה – חובת ההוכחה היא על המעביד כי העובד לא עמד לרשות העבודה בשעות השנויות במחלוקת, במידה והמעביד לא הציג רישומי נוכחות מתוך פנקס שעות העבודה. הוראה זו חלה רק על עד 15 שעות נוספות שבועיות או 60 שעות נוספות חודשיות.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה

 

הכלל הבסיסי בתביעות אזרחיות הוא "המוציא מחברו עליו הראיה". עם זאת, המשפט מכיר בקשיי ההוכחה בהם נתקל העובד בבואו להוכיח קיום שעות נוספות. לשם כך נוצרו הקלות בחקיקה ובפסיקה אשר נועדו לסייע לעובד להוכיח עילתו, על אף שמראש מצוי הוא בנחיתות ראייתית לעומת המעביד.

 

סיוע זה נובע מההכרה בחשיבות ההגנה על זכויות העובדים, אשר נתפסים כאמור כצד החלש ביחסי העבודה וכמו כן מחשיבות הנורמטיבית של חוק שעות עבודה ומנוחה, המעגן זכויות סוציאליות חשובות מאין כמותן בתחום דיני העבודה. בכל מקרה, על מנת להיערך לאפשרות של תביעה עתידית ומחלוקת בנוגע לשעות נוספות, מומלץ וחשוב לכל עובד לנהל יומן מפורט ככל האפשר, לתיעוד כל השעות הנוספות בעבודה, הכולל תאריכים, שעות וכדומה.