ככל שמתרבות האלטרנטיבות לחתונה כדת משה וישראל ויותר ויותר זוגות מחליטים למסד את הקשר שלא דרך הרבנות, כך עולה הצורך להסדיר את מצבם במקרה שהם מחליטים להיפרד. עקרונית, גם אם נישאו בחתונה אזרחית בחו"ל, הדרך היחידה להתגרש בישראל ולקבל גט היא באמצעות מוסדות הדת של המדינה.


אפילו אם הבקשה לגירושין מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה אשר פועל ללא קשר לבית הדין הרבני, הגירושין עצמם יתבצעו בבית הדין. אמנם בית המשפט כפוף למשרד המשפטים ומוסמך לדון במגוון תחומים בדיני המשפחה, נישואין וגירושין, אך אינו יכול לאשר את הגירושין עצמם או את מתן הגט.


פרידה היא עניין קשה, ולא רק מבחינת הרגשות העזים שחווים בני הזוג במהלכה. הליך גירושין לוקח זמן ולעתים הוא סבוך מבחינה משפטית, כאשר גירושין אזרחיים עלולים להיות מורכבים אף יותר מגירושין רגילים בישראל.


עם זאת, כאשר מדובר במקרים של נישואין מעורבים, כלומר של בני דתות שונות, או נישואין של אנשים המוגדרים חסרי דת, ניתן להתיר את הנישואין בבית המשפט לענייני משפחה בהליך שהוא יחסית פשוט ומהיר.


מי יכול להתגרש בגירושין אזרחיים?


למעשה, כל מי שנישא בחתונה אזרחית צריך להתגרש בגירושין אזרחיים, לרבות אנשים שלא רצו להתחתן ברבנות, אתאיסטים וכן זוגות בני דתות שונות שנישאו בנישואי תערובת או כאלו הנמנים על דתות שישראל אינה מכירה בהן, למשל הינדואיסטיים או פרוטסטנטים.


אם מדובר בדתות שאינן מוכרות בארץ או באתאיזם, תהליך הגירושין יהיה קל יותר מהסיבה הפשוטה שבית המשפט לענייני משפחה לא יצטרך להתחשב ולהביא בחשבון חוות דעת של בתי הדין הרבניים. כמובן, גם גירושין המתבצעים בהסכמת הצדדים עוזרים בזירוז ההליך.


נישואין אזרחיים בחו"ל וגירושין בארץ


אנשים רבים בישראל בוחרים שלא להתחתן כדת וכדין אלא לבחור באלטרנטיבה של נישואין אזרחיים, והמגמה רק הולכת וגוברת. הסיבות לכך מגוונות, אם בשל רצונם שלא להינשא בטקס דתי, או אם הם חסרי דת או בני דתות שונות.


ניתן להינשא בחתונה אזרחית במדינות רבות בעולם ולהנפיק תעודת נישואין שיש לה תוקף משפטי מחייב בישראל. אך אם מדובר בבני זוג יהודים, גם אם נישאו בחתונה אזרחית בחו"ל הם יוכלו להתגרש אך ורק בבית הדין הרבני, שהוא הגוף היחידי בארץ הרשאי לאשר גט.


אפשר להתגרש בפועל בבית המשפט לענייני משפחה המוסמך לקבוע באיזו דרך יותרו הנישואין, כאשר לאחר הגשת התביעה לבית המשפט, הוא יבחן אם קיימת עילה מוצדקת להתגרש עם בית הדין הרבני. הליך זה עלול להיות ממושך, ולכן כדאי לנסות לקצרו מראש ככל האפשר באמצעות חתימה על הסכם גירושין.


בית הדין ישקול את התרת הגירושין בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה והדרך שבה נישאו בני הזוג. אם הנישואין תקפים מבחינת ההלכה היהודית, ייתכן שהוא יחייב את בני הזוג לבצע את הגירושין באמצעות עריכת גט לחומרא. במקרים אחרים הוא יוכל לאשר את התרת הנישואין גם ללא עריכת גט.


נישואין שלא במסגרת הרבנות: איך מתגרשים?


ישנם זוגות שמעדיפים להתחתן בטקס חתונה פרטי בישראל מבלי לערב את הממסד הדתי, למשל מטעמים אידאולוגיים. בכל זאת, אם שניהם יהודים הם יחויבו להתגרש דרך בית הדין הרבני לפי החוק, גם אם לא נישאו דרכו.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


הלכה למעשה, כל הזוגות היהודים, לא משנה אם התחתנו בחתונה רפורמית או בטקס של התנועה המסורתית, בבואם להתגרש יהיו חייבים להוציא גט בבתי הדין הרבני. כפי שהדרך היחידה להירשם כנשואים בארץ היא רק דרך הרבנות, כך גם הדרך היחידה להתגרש בארץ עוברת דרך הרבנות.
 


עודכן ב: 03/02/2020