כאשר עובד מסיים תפקידו אצל מעביד עקב פיטורים, המחוקק דאג להבטיח כי אותו עובד לא ירעב ללחם עד שימצא עבודה חדשה, באמצעות פיצויי פיטורים. לא זאת ועוד, המחוקק דאג להבטיח כי גם במקרים מסוימים שבהם העובד יזם את סיום יחסי העבודה בינו לבין המעסיק- גם אז יהיה הוא זכאי לפיצויי פיטורים. מדובר במקרים שבהם אולץ העובד להתפטר ולא בחר להתפטר מרצונו החופשי. מצבים אלה מכונים "התפטרות בדין מפוטר". מאמר זה דן במצבים אלה.

 

חוק פיצויי פיטורין

 

חוק פיצויי פיטורים מסדיר סוגיה המעניינת עובדים ומעסיקים גם יחד: מתי על המעסיק לתת פיצויי פיטורים לעובד? הכלל הוא, כפי שנקבע בסעיף 1 לחוק, שעובד אשר עבד במשך שנה אחת ברציפות זכאי לפיצויי פיטורים. רציפות העבודה אינה מופרעת על ידי שבתות וחגים, חופשות, שירות מילואים, מחלה, ימי אבל, שביתות ואפילו הפסקת עבודה של עד 3 חודשים.

 

כמו כן, במידה והמעביד מפטר את העובד בסמוך לסוף שנת העבודה הראשונה שלו- עדיין יהיה זכאי העובד לפיצויים. החוק קובע חזקה, הניתנת להפרכה, כי המעביד פיטר את העובד לפני תום השנה בכוונה להימנע מלתת לעובד פיצויי פיטורים. סעיפים 4 עד 11 לחוק פיצויי פיטורים קובעים את המצבים בהם יראו בעובד שהתפטר כאילו פוטר ויהיה הוא זכאי לפיצויי פיטורים.

 

מתי יראו העובד המתפטר כאילו פוטר?


• התפטרות עקב מצב בריאותי לקוי של עובד או של בן משפחתו- כאשר לאור אותו מצב בריאותי ולאור תנאי העבודה נוצרה סיבה מספקת להתפטרות. נטל ההוכחה בהתפטרות כזו הוא על העובד, אשר נדרש להוכיח באמצעות מסמכים רפואיים את קיום המצב הבריאותי אשר אינו מאפשר לו להמשיך לעבוד במקום העבודה.

 

לא נדרש כל קשר בין העבודה למצב הבריאותי הלקוי. כל שנדרש הוא שיהיה קשר בין המצב הבריאותי הלקוי להחלטה להפסיק לעבוד. לא כל מקרה של מחלה או פציעה של העובד או של בן משפחתו יהפוך התפטרות לפיטורים. כך למשל, אם יוכיח המעביד כי יכול הוא לספק לעובד דרך בה יוכל לעבוד למרות המצב הבריאותי, יתכן כי בית המשפט לא יפסוק כי מגיעים לעובד פיצויי פיטורים. בן משפחה לצורך החוק יכול להיות בן הזוג, ילד והורה. גם נכד, סב והורה בן הזוג יכולים להיות בני משפחה לצורך הסעיף, במידה ואלה גרים עם העובד אשר מפרנס אותם.

 

• התפטרות הורה לצורך טיפול בילד- עובדת אשר מתפטרת תוך תשעה חודשים מיום שילדה או 9 חודשים מיום שאימצה ילד עד גיל 13- התפטרותה תחשב כפיטורים ותהיה היא זכאית לפיצויי פיטורים. כלל זה יחול גם לגבי עובד, בתנאים מסוימים: אם בת זוגו הועסקה בששת החודשים הסמוכים להתפטרותו, אם הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית עקב נכות או מחלה של בת הזוג, או אם הייתה בת הזוג עצמאית בשנה הסמוכה להתפטרות העובד ולא הפסיקה עיסוקה לטיפול בילד. בכל מקרה- הסעיף יחול רק לגבי אחד מבני הזוג.

 

• התפטרות עקב שהייה במקלט לנשים מוכות- על המקלט להיות מאושר על ידי לשכת סעד או משרד העבודה והרווחה. כמו כן נדרשת שהות של לפחות 60 יום במקלט, סמוך לפני ההתפטרות.

 

• התפטרות עקב העתקת מגורים- מסיבות מסוימות:


1. לרגל נישואי העובד, לישוב בישראל בו גר בן הזוג.


2. לצורך מעבר לישוב חקלאי מישוב שאינו חקלאי, או לישוב באזור פיתוח מישוב שאינו באזור פיתוח.


3. עקב סיבות אחרות שנקבעו כסיבות המצדיקות את העתקת מקום מגוריו של העובד בתנאים מסוימים: מעבר להתנחלות, מעבר עקב שינוי בתפקיד של בן הזוג כחלק משירות קבע בצבא, במשטרה או בשב"ס, מעבר לחו"ל עקב שליחות בן הזוג מטעם המדינה או מוסדות אחרים שנקבעו, שינוי מקום מגורים עקב גירושין.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי

 

• התפטרות אשר נבעה מהרעת תנאי העבודה- מדובר בהרעה מוחשית או בשינוי נסיבות ביחסי העבודה בהן לא ניתן לצפות מהעובד שימשיך לעבוד באותו מקום.

 

• אי הבטחת עבוד הרצופה- עובד עונתי אשר התפטר לאחר שלוש עונות מכיוון שלא הבטיחו לו עבוד הרצופה.

 

• התפטרות עקב גיוס לשירות סדיר, או שירות לאומי (בתנאי ששירת 6 חודשים).

 

• התפטרות בשל בחירת העובד לראש או סגן ראש רשות מקומית לכהונה במשכורת, אלא אם כן לצורך הכהונה ייצא העובד לחופשה ללא תשלום.

• התפטרות לאחר גיל הפרישה הקבוע בחוק (חוק גיל הפרישה).

 

• כאשר המעביד נפטר או פושט רגל, אם המעביד הוא תאגיד- כאשר התאגיד בפירוק.

 

• כאשר נפטר העובד, ישולם הפיצוי לשאריו.