מדינת ישראל שבה נהוגים חוקי ההלכה היהודית אינה מכירה רשמית בנישואין חד מיניים, אך למרות זאת, יחסה כלפי זכויותיהם בכל הנוגע להורות דווקא מתקדם יחסית לעולם, ובדרך כלל הזכויות ההוריות נשמרות בפסיקות בתי המשפט.


הורות חד מינית, כפי שמשתמע משמה, היא הורות לילדים במסגרת זוגיות חד מינית. ישנם זוגות רבים מאותו המין שמעוניינים להקים תא משפחתי ביחד ולהביא ילדים, וכן במקרים רבים אחד מבני הזוג או שניהם הביאו בעבר ילדים ביולוגיים ממערכות יחסים קודמות, ובני זוגם משמשים כהורים לכל דבר לילדים אלה.


אם כן, כיצד הם יכולים להביא לעולם ילדים, איך נקבעת ההורות של בני הזוג לגבי הילדים הביולוגיים של בני זוגם, ומהן זכויותיהם וחובותיהם כלפי הילדים?


האפשרויות להביא ילדים לעולם


זוגות חד מיניים יכולים להביא ולגדל ילדים בישראל במספר דרכים. אחת הדרכים הנפוצות היא באמצעות הורות משותפת, כלומר כאשר גבר ואישה חותמים על הסכם במטרה להביא ילד משותף אך מבלי שיש ביניהם מערכת יחסים זוגית. כך, הומוסקסואל יכול להביא ילד משותף עם לסבית או סטרייטית, ולסבית יכולה לערוך הסכם עם הומוסקסואל או סטרייט.


במסגרת החוזה מסכמים הצדדים מה כוללת ההורות המשותפת, ומסדירים נושאים כגון חלוקת המשמורת על הילד, הסדרי הראייה, מקום המגורים של הילד וההורים והוצאות כספיות. בדרך כלל הילד ייוולד באמצעות הפרייה מלאכותית.


כמו כן, לסביות יכולות להביא ילד באמצעות תרומת זרע, או תרומה אנונימית מבנק הזרע או תרומת זרע של מכר. לגבי הומוסקסואלים, הם יכולים לקבל תרומת ביצית ולעבור תהליך פונדקאות שבמסגרתו אישה פונדקאית נושאת את העובר אשר נוצר מזרעו של הגבר ומתרומת הביצית. לאחר שהילד נולד, האב הביולוגי הוא ההורה היחיד שלו מבחינה חוקית, והאם מוותרת על זכויות ההורות שלה. לאחר מכן בן הזוג יכול להפוך להורה באמצעות צו הורות או צו אימוץ.


בישראל יש בעייתיות מבחינת הפונדקאות, מאחר שחוק הפונדקאות המסדיר את ההליך מגביל את האפשרות לקבל שירותי פונדקאות רק לבני זוג נשואים שהם איש ואישה. בעקבות זאת, זוגות חד מיניים תושבי ישראל נאלצים לפנות לחו"ל כדי לעבור הליך פונדקאות.


יחסם של בתי המשפט בישראל להורות חד מינית


בית המשפט העליון קבע כמה הלכות לגבי זוגיות חד מינית וילדים. בשנת 2000 נדון מקרה שבו בת זוג אימצה בקנדה את הילד של בת זוגה אשר נולד מתרומת זרע. משרד הפנים סירב לרשום אותה כאמו השנייה של הילד, אך בית המשפט הפך את ההחלטה וקבע ששתי בנות הזוג יוכלו להירשם כאימהות של הילד.


בשנת 2006, השנה שבה נקבע לראשונה כי בני זוג מאותו המין שנישאו בחו"ל יוכלו להירשם כנשואים במרשם האוכלוסין, ניתן פסק דין הנוגע לסוגיית אימוץ ילדים של זוגות חד מיניים. מדובר היה בשתי בנות זוג שביקשו לאמץ זו את ילדיה של זו. תחילה הן לא הורשו לאמץ, אך לבסוף אפשר זאת בית המשפט העליון.


המצב היום הוא שבני זוג מאותו המין יכולים לאמץ ילדים ביחד, בארץ או בחו"ל, ואף באפשרותם לאמץ את הילדים הביולוגיים של בן זוגם. אם יחליטו להיפרד, יחולו עליהם אותם עקרונות החלים על בני זוג רגילים מבחינת חובותיהם כלפי הילדים, לרבות החובה לשלם עבורם מזונות.

 

יש לך שאלה?

פורום זוגות חד מיניים


בכל מקרה מומלץ שזוגות חד מיניים שמעוניינים להפוך להורים יחתמו על חוזה הורות משותפת ויפעלו לאמץ את הילדים של בן זוגם. חשוב לזכור כי גם אם תחליטו להיפרד, בסופו של דבר יש להעמיד בראש סולם העדיפויות את טובת הילדים.