מקובל לחשוב שעל כתפיו של הגבר המתגרש מוטלות חובות רבות ולעתים הוא מחויב לשלם מזונות גבוהים ולוותר על חלק רב מרכושו. אך חשוב לזכור כי שני הצדדים חווים משבר קשה בעת הפרידה, והאישה פעמים רבות מוצאת עצמה חשופה למשבר כלכלי עמוק. הקושי מעמיק כאשר לבני הזוג יש ילדים שצריך להכריע לגבי עתידם, ולא פעם הם נפגעים העיקריים מהליך הגירושין, בייחוד כשהוא מלווה במחלוקות משפטיות שאורכות זמן ממושך.


עם זאת, החוק בישראל מתווה זכויות לשני הצדדים במהלך הגירושין, כמו גם חובות. פעמים רבות מגיעים אל ההליך בעיצומו של משבר רגשי עז, מבלי לדעת את כל הזכויות וללא אפשרות לדרוש אותן. גברים שאינם מודעים לזכויותיהם עלולים להפסיד במאבק עוד לפני שהחל.


מימוש הזכויות במסגרת הליך הגירושין


בראש ובראשונה, כדי שלא תופלה לרעה ולא תקבל זכויות המגיעות לך במסגרת הגירושין עליך לצבור ידע ולהתכונן להליך ככל האפשר, כולל קבלת ייעוץ משפטי לגבי זכויותיך. אם תגיע לא מוכן, אתה עלול להפסיד זכויות שישליכו על שארית חייך, והדבר נכון במיוחד כאשר יש ילדים משותפים. אי ידיעת הזכויות יכול להביא למצב שתראה את ילדיך ותהיה מעורב בחייהם במידה פחותה ממה שמגיע לך.


זכותו של הגבר להיות שותף בהחלטות לגבי הילדים


כן, הילדים הם משותפים, וזכותו של האב לשמש הורה עבורם באופן שווה נשמרת גם אם התגרש מאמם. חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע באופן חד משמעי כי האב יהיה שותף ומעורב בכל החלטה הנוגעת לילדים.


לגבי מסגרות הלימוד של הילדים, החוק קובע כי גם אם ההורים גרושים, חובה לקבל הסכמה מפורשת של שניהם באשר לכל החלטה. גם אם האם היא ההורה המשמורן של הילדים, האב הוא עדיין האפוטרופוס הטבעי שלהם, ומערכת החינוך מחויבת לעדכן את שני ההורים בצורה שווה לגבי הישגי הילדים והתנהגותם בבית הספר, לזמן את שניהם לאסיפות הורים וכן למסור לילדים שתי תעודות מקבילות לחתימתם של שני ההורים. זכותו של האב גם להיות שותף מלא לגבי בחירת מסגרת החינוך של הילדים.


כמו כן, הגבר שבדרך כלל אינו ההורה המשמורן, זכאי לרשום במשרד הפנים את כתובתו ככתובת שנייה, ולקבל את כל המסמכים הקשורים לילדים, למשל תשלומים מהביטוח הלאומי או רישום לגנים ולבתי הספר.


האב אף זכאי לקבל כרטיס מקופת החולים של הילדים כדי להתעדכן באופן שוטף על מצבם הרפואי, וכן כדי שתהיה לו האפשרות לקחתם לטיפול רפואי במידת הצורך. הילדים לא יקבלו טיפול, כולל טיפול פסיכולוגי, מבלי שגם האב נתן לכך אישור.


זכויות הגבר בחלוקת הרכוש


באופן עקרוני, החוק ובתי המשפט קובעים חלוקה שוויונית של הרכוש בעת גירושין, למעט רכוש שצבר כל אחד מהם לפני הנישואין וכולל חובות שצברו שניהם. עם זאת, תביעת גירושין לבית הדין הרבני הכרוכה גם בתחום חלוקת הרכוש יכולה להעניק לגבר יתרון דיוני מסוים, יותר מאשר תביעה זהה לבית המשפט לענייני משפחה, אם כי מהלך זה לא תמיד מומלץ ויש לבחון כל מקרה לגופו.


מה לגבי המשמורת וזמני השהות?


במדינת ישראל נהוגה חזקת הגיל הרך, שלפיה האם תקבל את המשמורת על ילדים קטנים שעוד לא מלאו להם שש שנים. עם זאת, קיימים מקרים שבהם האב יכול להיות ההורה המשמורן, למשל אם הוכח כי לאם אין מסוגלות הורית או שהיא פוגעת בטובת הילד. כמו כן, ביותר ויותר מקרים מבקשים בני הזוג לקבל משמורת משותפת על הילדים.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


לגבי זמני השהות או הסדרי הראייה, אב שנקבע שאין לו משמורת על הילדים זכאי להסדרים קבועים שבהם ישהה עם הילדים, ואסור למנוע זאת ממנו או לצמצם את ההסדרים שנקבעו. במקרה שהאם מפרה את ההסדר, האב יכול לפנות למשטרה או לפקידי הסעד כדי שיטפלו בהפרה.