אחד הנושאים החשובים במסגרת פרידה וגירושין של בני זוג עם ילדים, הוא תשלום המזונות וגובה הסכום שהאב ישלם עבור ילדיו וגרושתו. לרוב קיימות מחלוקות בין הצדדים בנושא זה, והן גורמות למתחים גדולים שמשליכים גם על הילדים ונגררים למאבקים משפטיים ארוכים ויקרים.


אם הצדדים משכילים להגיע להסכמות ולחתום על הסכם מזונות, הליך הגירושין כולו יכול להתקצר בצורה משמעותית, לחסוך את העלויות הגבוהות שבתביעה משפטית וכמובן למנוע משבר חריף ועוגמת נפש לבני המשפחה.


מהם מזונות ומהן חובותיו של האב כלפי הילדים?


למעשה קיימים שני סוגים של מזונות: מזונות אישה ומזונות ילדים. חובתו של גבר יהודי בישראל לשלם מזונות לאשתו במשך כל תקופת הנישואין, וגם אחרי הגירושין עליו לשאת בהוצאות המחיה שלה במקרים מסוימים.


כמו כן, בהתאם לדין האישי, כל אדם מחויב בתשלום מזונות עבור ילדיו. לאחר שבני הזוג נפרדים, ההורה שאינו ההורה המשמורן, לרוב זה הגבר, מחויב לשלם מדי חודש מזונות לילדים ולהמשיך לתמוך בהם מבחינה כספית. חובתו של האב לספק את הצרכים הבסיסיים של הילדים נקבעה בדין העברי. חובה זו קודמת אפילו לחובתו של האב לכלכל את עצמו, ולעתים מצב זה יוצר פער בין יכולותיו הכספיות לחובת תשלום המזונות.


קיימת חלוקה בתחום המזונות בין חובת התשלום עבור הצרכים הבסיסיים הכוללים מזון, בגדים, חינוך וכדומה, לבין צרכים מדין צדקה הכוללים הוצאות אשר מהוות מותרות כגון חוגי העשרה ובילויים.


בגירושין הכוללים ילדים, עד גיל שש חובתו של האב לשלם מזונות הן עבור הצרכים ההכרחיים והן עבור צרכים מדין צדקה, ללא קשר להכנסותיה של האם. מגיל שש ועד 15, האב מחויב בתשלום הצרכים הבסיסיים, ועד גיל 18 החובה היא מדין צדקה והאם צריכה להשתתף גם בהוצאות אם יש ברשותה האמצעים.


איך קובעים את גובה התשלום?


קביעת גובה המזונות יכולה להיקבע באמצעות הסכם מזונות שנחתם במסגרת משא ומתן בין ההורים, לעתים באמצעות גישור. ההסכם מוגש לבית המשפט שיבחן אותו וייתן לו אישור. במקרה שהצדדים אינם מגיעים להסכמה, שתי ערכאות שיפוטיות מוסמכות להכריע בעניין המזונות: בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני.


יתרונותיו של הסכם מזונות


הסכם מזונות הוא הדרך המהירה והנעימה יותר להגיע לקביעה בדבר דמי המזונות, הן מזונות ילדים והן מזונות אישה. בני הזוג יכולים לבחור שלא לפעול לפי הוראות הדין ולהגיע להסדר אחר, כל עוד זכויות הילדים לא ייפגעו מכך. מכל מקום, הסכם המזונות אינו מחייב את הילדים ובאפשרותם להגיש תביעת מזונות לבתי המשפט בניגוד למה שקבעו ההורים במסגרת ההסכם.


חשוב לציין שהסכם מזונות שקיבל תוקף משפטי בבית המשפט תמיד ישאיר פתח לבחון אותו מחדש במקרה שהנסיבות ישתנו, ובכל עת ניתן להגיש בקשה להקטנת או הגדלת הסכום.


מה צריך לכלול בתוך הסכם המזונות?


כל הסכם ממון, ללא קשר לנסיבות הספציפיות של מצב הקשר הזוגי, המצב הכלכלי וכדומה, צריך לכלול מספר נושאים. ההסכם יפרט את גובה הסכום החודשי שהאב יעביר, את המועד שבו יעביר אותו ואת דרך העברת התשלום, האופציה לשנות את הסכום בהתאם לנסיבות, וכן מנגנון לפתרון מחלוקות עתידיות, אם יצוצו, כגון בוררות או הליך גישור.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


חתימה על הסכם מזונות היא הפתרון העדיף לקביעת התשלום, מבלי שהצדדים ייאלצו לערב גורם חיצוני ותוך מניעת עוגמת נפש וחיסכון בזמן ובעלויות.