המשפט הישראלי טומן בחובו מושגים עמומים, המכונים "מושגי שסתום". כינוי זה נובע מתוך העובדה, שבאמצעות מושגים עמומים אלה ניתן להחדיר למשפט עקרונות וערכים חברתיים, כאילו היו מושגים אלה מעין שסתום למשפט המהותי.

 

מושג תום הלב ומושג חובת האמון הם מושגים מסוג זה. לפי המשפט הישראלי, יחסי עובד - מעביד מהווים יחסי אמון ועל כן חלה על העובד חובת אמון וחובת תום לב עצמאיות (במנותק מחוזה העבודה) במהלך תקופת העבודה אצל המעביד ואף לאחריה.

 

חובות אלה מוגברות אף יותר כאשר מדובר בעובדים בכירים, למשל מנהלי חברה. במרבית המקרים שבהם דנה הפסיקה בהפרת חובת אמון, מדובר היה בתקופה הסמוכה להפסקת עבודת העובד אצל המעביד. מאמר זה ידון במקרים העשויים להיחשב כהפרת חובת אמון על ידי העובד ובהשלכות הפרת חובת האמון.

 

ישנם מקרים המהווים באופן ברור הפרת חובת אמון: גניבה מהמעסיק, ריגול תעשייתי, ניצול מופרז של משאבי המעביד לצרכים פרטיים וכדומה. מצב קצת פחות מובהק של הפרת חובת אמון אשר נדון בפסיקה הוא מצב שבו העובד הופך למתחרה של המעביד.

 

תחרות עם המעביד

 

לכאורה, מעבר של עובד מעבודה אצל מעביד מסוים למעביד מתחרה, או הקמת עסק מתחרה על ידי אותו מעביד – מעלה חשש להפרת חובת האמון וחובת תום הלב החלות על העובד כלפי מעבידו המקורי, שכן חובת האמון כלפי המעביד חלה גם לאחר סיום יחסי העבודה.
עולה החשש לניצול של ידע מקצועי ואולי אף "גניבת" חוג לקוחות של המעביד הקודם לטובת המעביד או העסק המתחרה החדש. עם זאת, הפסיקה נטתה לאפשר לעובד לשעבר לעבוד בחברה מתחרה, אפילו במקרים שבהם נקבעה בחוזה העבודה המקורי תניה האוסרת זאת. גישה זו נבעה מהמעמד הנורמטיבי הגבוה שניתן לזכות לחופש העיסוק, אשר עוגנה כזכות חוקתית בחוק יסוד: חופש העיסוק.

 

עם זאת, כאשר עובדים פועלים להקמת עסק מתחרה למקום עבודתם, טרם עזיבתם את מקום העבודה- בנסיבות מסוימות, הפסיקה רואה בכך הפרת חובת הנאמנות ותום הלב כלפי המעביד. במקרים כאלה, לא יוגבל חופש העיסוק של העובדים לשעבר לחלוטין, אלא בית המשפט יקבע הגבלות, כגון איסור על קשרים עסקיים עם לקוח אשר "נגנב" מהמעביד הקודם.

 

השלכות הפרת חובת האמון כלפי המעביד

 

להפרת חובת האמון וחובת תום הלב כלפי המעביד השלכות שונות, התלויות בסיטואציה ובנסיבות ההפרה. כאשר מדובר במקרים של תחרות עם המעביד, כמתואר לעיל, יהא המעביד זכאי לפיצויים, בין היתר בשל העובדה שעובדו לשעבר התעשר "על חשבונו", באמצעות ידע שרכש אצלו ותוך פגיעה בחוג הלקוחות שלו.

 

בנוסף, להפרת חובת האמון יש השלכות על הליך הפיטורים. כידוע, פיטורי עובד גוררים עמם את החובה לתשלום פיצויי פיטורים. עם זאת, המשפט מכיר במצבים בהם ניתן לשלול מהעובד את פיצויי הפיטורים. אחד המקרים האלה הוא הפרת חובת אמון.

 

כמובן שלא כל הפרת חובת אמון תצדיק שלילת פיצויי פיטורים, אולם כאשר ההפרה היא משמעותית או פלילית, למשל גניבה מהמעסיק, יתכן והנסיבות יצדיקו שלילת הפיצויים. הליך הפיטורים כולל חובה נוספת על המעביד – חובת הודעה מוקדמת לפיטורים. החוק דורש כי מעביד יודיע לעובד מראש על פיטוריו, כאשר תקופת ההודעה משתנה לפי משך תקופת העבודה של העובד אצל המעביד.

 

במידה ועובד ביצע הפרת חובת אמון חמורה כאמור, יכול המעביד לפטר את העובד באופן מיידי, ללא הודעה מוקדמת. עדיין, יתכן כי בדיעבד יחליט בית המשפט כי הפרת חובת האמון במקרה הקונקרטי לא פטרה את המעביד מחובת ההודעה המוקדמת לפיטורים ומפיצויי פיטורים. במקרה כזה עלול המעביד להיות חב פיצויים לעובד.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין

 

חובת האמון וחובת תום הלב כלפי המעביד חלות על העובד במהלך יחסי העבודה ואף לאחר סיומם. מלבד המקרים ברורים של הפרת חובות אלה, נושא שנדון רבות בפסיקה הוא נושא התחרות מול המעביד. לפי הפסיקה, כאשר הנסיבות מראות כי היה ניצול לא תמים של המעביד והתנהגות בחוסר תום לב מצד העובד, ככל הנראה העובד ייחשב כמפר חובת אמון ויהא חב למעביד פיצויים. כמו כן, כאשר מעביד מגלה כי אחד מעובדיו הפר את חובת האמון כלפיו באופן חמור, יהא הוא רשאי לפטרו ללא הודעה מוקדמת וללא פיצויי פיטורים.