זכאות לפיצויי פיטורים נוצרת כאשר מעביד מפטר עובד, אשר עבד אצלו במשך שנה ויותר, באם מדובר בעבודה עונתית- במשך שתי עונות ויותר. מטרת פיצויי הפיטורים היא לספק פרנסה לעובד ולא להותירו רעב לפת לחם בעת שהוא נאלץ לחפש אחר מקום עבודה חדש.

 

המשפט הישראלי, ובכלל זה החוק, מכיר בכך כי יתכנו מצבים שבהם העובד נאלץ להתפטר עקב אילוצים משמעותיים שאינם תלויים בו. המחוקק במצבים אלה מעניק לעובד המתפטר את הזכות לקבל פיצויים, כאילו הוא פוטר ולא התפטר. בין המקרים הללו, מצוי המצב של הרעת תנאי עבודה. במקרים מסוימים, מאפשר המשפט לעובד שהתפטר עקב הרעת תנאי עבודה, לקבל פיצויי פיטורים.

 

מתי יכול עובד שהתפטר עקב הרעת תנאים לקבל פיצויי פיטורים?

 

סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי במידה ועובד התפטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או עקב נסיבות אחרות שבגינן אין לדרוש ממנו להמשיך בעבודתו, תיחשב ההתפטרות כפיטורים. המשמעות היא שעובד כזה יהיה זכאי לפיצויי פיטורים.

 

הוראת החוק מעלה שאלות: מהי הרעה מוחשית בתנאי העבודה? אילו נסיבות אחרות מובילות להכרה כי אין לצפות מהעובד להמשיך לעבוד במקום העבודה? החוק אינו עונה על כך. לפיכך, התשובה תימצא בפסיקה. הפסיקה קבעה כי לא כל תחושה סובייקטיבית של עובד החש הרעה בתנאים תהווה הרעת תנאים מוחשית לצורך חוק פיצויי פיטורים.

 

בית המשפט בוחן כל מקרה ומקרה לפי נסיבותיו. על העובד להוכיח כי התקיימה הרעה מוחשית, או שנתקיימו נסיבות שלא אפשרו לו להמשיך לעבוד במקום העבודה. הרעה מוחשית חייבת להיות משמעותית עד כדי כך שלעובד לא נותרה ברירה אלא להתפטר. כמו כן, על העובד חלה חובה להתריע על כוונתו להתפטר במידה ולא תיפסק ההרעה המוחשית, כדי שלמעביד תהיה הזדמנות לשפר את המצב. העובד יהיה פטור מחובה זו במידה והסיכוי לשינוי המצב הוא קלוש. כמו כן, נדרש שההתפטרות תהיה לאחר זמן סביר מהיווצרות ההרעה המוחשית במקום העבודה.

 

אם כך, מה כן ייחשב להרעה מוחשית בתנאים לצורך קבלת פיצויים מכוח סעיף 11(א)?

 

• הפחתה בשכר העובד, כאשר על אותה עבודה מקבל הוא שכר נמוך יותר מבעבר. אם נשתנה סדר העבודה מטעמים סבירים, אין בהפחתה בשכר להוות הרעה בתנאים (למשל אם המעסיק צמצם את העבודה והפחית את השכר של כולם כדי להימנע מפיטורים). אם המשכורת נשארה זהה ולא הועלתה במשך כל תקופת העבודה למרות שהיו תוספות יוקר בזמן זה- זכאי העובד המתפטר לפיצויי פיטורים. בנוסף, אי היענות המעסיק לדרישת העובד לשכר מינימום מזכה את העובד המתפטר בפיצויי פיטורין.


• איחורים חוזרים ונשנים בתשלום משכורת.


• שינוי בתנאים הנלווים- כאשר מדובר בתנאי מהותי: למשל אם המעסיק הבטיח לספק מגורים ומפסיק לעשות זאת בשלב מסוים, שלילת הטבת רכב צמוד (כאשר עיקר השימוש ברכב הוא פרטי, לא כאשר מדובר ברכב לצורך ביצוע העבודה).


• אי תשלום תשלומים המגיעים לעובד על פי דין מאת המעביד- דמי חופשה וחג, דמי הבראה, דמי ביטוח לאומי.


• יחס חסר כבוד, עלבון והשפלה מצד המעביד, פגיעה במעמד המקצועי של העובד.


• שינוי מקום עבודה- כאשר המעבר גורם פוגע העובד, למשל כאשר זמן ההגעה למקום העבודה מתארך באופן ממשי.


• שינוי זמני העבודה- כאשר השינוי הוא מהותי ופוגע בעובד ובהתחייבויותיו האחרות. למשל, שיבוץ במשמרות שונות מכפי שנקבע.


• שינוי מהותי בהיקף עבודה. עם זאת, הפחתה בשעות נוספות אינה נחשבת להרעה מוחשית.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


האם הרעה מוחשית בתנאי העבודה פוטרת את העובד ממתן הודעה מוקדמת להתפטרות?

 

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע את חובת העובד להודיע על התפטרותו מראש, כאשר תקופת ההודעה משתנה לפי אופן העבודה וותק העובד. סעיף 10 לחוק מסייג את החובה על העובד להודיע למעביד הודעה מוקדמת להתפטרותו וקובע כי בנסיבות מיוחדות בגינן לא ניתן לדרוש מעובד להמשיך לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת הקבועה בחוק, לא תידרש הודעה מוקדמת.

 

הסעיף לא מציין הרעה מוחשית באופן מפורש, אולם יתכן שהרעה מוחשית תהווה נסיבה מיוחדת בגינה לא תידרש הודעה. אם העובד סופג הטרדה או יחס משפיל בעבודה למשל.