כללי דיני המשפחה בארץ מבוססים על החוק העברי, אשר מחייב גברים לשאת במזונות האישה והילדים. הדין העברי אינו מכיר במקרה הפוך שבו אישה צריכה לשלם מזונות לגבר, אך בתי המשפט לא נשארים אדישים לשינויים החברתיים והמשפחתיים האדירים שהתחוללו בישראל ובעולם, ומתאימים את פסיקותיהם לרוח התקופה.


המהפך שחל ביחס בתי המשפט לזכותו של גבר לקבל מזונות החל בשנת 2011, אז נקבע בפסק דין תקדימי של בית המשפט לענייני משפחה כי ידוע בציבור זכאי לקבל מזונות חודשיים מבת זוגו, וכמו כן חייב בית המשפט את האישה להמשיך ולשלם את כל הוצאות אחזקת הבית.


מדובר היה בבני זוג שקיימו קשר זוגי במשך 15 שנים, כאשר האישה בעלת אמצעים והגבר ללא אמצעים כלל. אחרי שהסתכסכו האישה גירשה את בן הזוג מביתה והוא נותר ללא קורת גג והחליט להגיש תביעת מזונות. בית המשפט קיבל את תביעתו.


בחינת אופי היחסים בין בני הזוג לצורך קביעת הזכאות למזונות


מבחינת בתי המשפט, סטטוס הנישואין של בני זוג שהתחתנו כדת משה וישראל מצביע על כוונתם ההדדית לקיים קשר זוגי הדוק הכולל שיתוף בממון. אך גם במקרים של בני זוג שאינם נשואים לא נשללות אוטומטית זכויותיהם וחובותיהם הנובעות מהקשר ביניהם, בייחוד לאור התופעה הגוברת של זוגות שהחליטו שלא להינשא מטעמים אידאולוגיים, פיננסיים או משום שהם פסולי חיתון לפי ההלכה. מה שקובע הוא טיב הקשר שהם מקיימים.


בתקופות קודמות חלוקת התפקידים בתוך המשפחה הייתה מוגדרת, כאשר הגבר היה אחראי על פרנסת המשפחה והאישה הייתה אחראית על משק הבית ומגדלת את הילדים. על חלוקה זו מבוסס הדין העברי, אך היום המצב שונה, אפילו במשפחות חרדיות שבהן הבעל לומד תורה ופרנסת המשפחה מוטלת על האישה. היום נשים הן עצמאיות, לוקחות חלק פעיל בשוק העבודה ופעמים רבות הכנסתן גבוהה יותר מאשר הכנסתו של בן זוגן.


האם המשמורת על הילדים משליכה על החבות במזונות?


בדרך כלל, כאשר בני זוג מחליטים להתגרש האישה היא זו שתקבל את המשמורת על הילדים המשותפים, ולכן באופן טבעי רוב תביעות המזונות מוגשות על ידי נשים. אך מה קורה במקרה הפוך? האם גבר שהוא ההורה המשמורן זכאי לקבל מזונות עבור הילדים?


כידוע, הדין העברי מחייב גבר לפרנס את ילדיו ולשלם להם מזונות גם אם התגרש מאמם, וללא קשר לשאלה האם יש לו משמורת עליהם או לא. בכל מקרה האב חייב לספק את הצרכים הבסיסיים של הילדים, לדאוג למזון עבורם, לקורת גג, לביגוד ולחינוך.


החוק אינו מתייחס לשאלת חיובה של אישה בתשלום מזונות עבור הילדים במקרה שהגבר הוא ההורה המשמורן. סוגיה זו שנויה במחלוקת ויש לה פרשנויות שונות. באופן עקרוני קיימת דעה שלפיה במקרה שהאישה אמידה ויש לה את היכולות הכלכליות לדאוג לפרנסתה ולפרנסת הילדים, ראוי שתשתתף בהוצאות מזונותיהם. כלומר, מאחר שחובת התשלום מוטלת מבחינה חוקית רק על האב, בתי המשפט לא ימהרו לחייב את האישה בתשלום המזונות, אך עם זאת, כאשר היא אמידה, חובת המזונות של הגבר תצומצם ככל שניתן.


מזונות לגבר לפי כללי המשפט האזרחי


בית המשפט העליון התייחס בפסיקותיו לשאלת חיוב המזונות, והבהיר כי חובה זו לאו דווקא מתבססת על הדין העברי אלא גם על הדין האזרחי ודיני החוזים, אשר העיקרון המוביל בהם הוא עקרון תום הלב. כלומר, הן האישה והן הגבר יכולים להיות זכאים לקבל מזונות או לחלופין להיות מחויבים בתשלומם.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


הדבר כמובן נוגע גם לסוגיית המזונות אצל ידועים בציבור, בהתאם לעקרון תום הלב. הסכמתם של בני הזוג לקשר הזוגי ביניהם ולעובדת היותם ידועים בציבור, משמעה שכל אחד מהם יוכל להיות מחויב במזונות במקרה של פרידה, אשר מטרתם לאפשר לבן הזוג שנותר ללא אמצעים להמשיך להתקיים בכבוד ולהשתקם.