אלו עובדות החיים הפשוטות: השנים חולפות ואנשים מתבגרים. עם הזמן שחולף מתחילות לצוץ בעיות בריאותיות, ואתם נאלצים להתמודד עם שאלות שעד עכשיו אולי הצלחתם להימנע מהן, כגון מה לעשות עם הרכוש שצברתם לאחר מותכם, והאם הגיעה העת לעבור להתגורר בדיור מוגן או לפרוש מניהול החברה המשפחתית ולהעבירה לידי היורשים.


אמנם הסברה היא שבגיל הזהב מגיעים, אחרי שנים ארוכות של בניית המשפחה ועבודה מפרכת, אל הנחלה והמנוחה, אך לא פעם קורה שדווקא בגיל זה עולות וצפות מחלוקות קשות בתוך המשפחה, בין ההורים המבוגרים לילדיהם או בינם לבין בני זוגם.


השינויים הרבים שמזמנים החיים בגיל זה מחייבים התייחסות חדשה לסדר היום במשפחה, ועולה הצורך להחליט לגבי הטיפול המתאים ביותר לקרוב המשפחה הקשיש תוך הימנעות ככל הניתן מיריבויות בין הילדים.


באילו מחלוקות נתקלים בגיל השלישי?


חלק ממאפייניו של הגיל השלישי מאופיינים גם בסוגי המחלוקות שעלולות לצוץ. למשל, כאשר מתעורר הצורך להכריע האם ההורה הקשיש ימשיך להתגורר בבית או שהגיע הזמן לעבור לבית אבות, ואילו רצונות הילדים וההורה מתנגשים זה בזה.


סוגיה הכרחית נוספת שיש לפתור היא ענייני חלוקת הרכוש והירושה, למשל למי להוריש את העסק המשפחתי, מי יוכרז כ"בן ממשיך" במשק החקלאי, סוגיות הנובעות מנישואים שניים של ההורים וחלוקת הרכוש בעקבות זאת, וכן מקרים שבהם היורשים מבקשים שהרכוש יועבר אליהם עוד לפני פטירתו של ההורה.


כאשר המצב הבריאותי של הקשיש מתדרדר, פעמים רבות צצות מחלוקות הנוגעות לטיפול בו. מחקר משנת 2001 גילה שכמעט מחצית מהילדים הבוגרים אשר מטפלים בהוריהם המתבגרים חווים קונפליקטים עזים עם יתר בני המשפחה, משום שלטעמם החלוקה בנטל הטיפול אינה הוגנת. כך או כך המשפחה צריכה להחליט האם הגיע הזמן לקחת מטפלת לבית הקשיש או איזה סוג טיפול רפואי יקבל.


מקרה נוסף הוא כאשר עולה שאלת האפוטרופסות על ההורה, כלומר מי יהיה מוסמך לקבל החלטות רפואיות שעלולות להיות הרות גורל. לעתים הילדים מבקשים להיות האפוטרופוסים של הורה המתנגד לכך, ופעמים אחרות הם דורשים לקבל אפוטרופסות על רכושו של ההורה בניגוד לרצונו או לרצונם של אחיהם.


הפתרון: גישור המותאם למאפייני הגיל השלישי


במקרים כאלו ניתן להגיע לפתרון שיהיה מוסכם על כל הצדדים, באמצעות גישור משפחתי שייערך בהנחיית מגשר, צד מקצועי ואובייקטיבי שינהל את הסכסוך בדרך המקובלת על כולם ויסייע לגבש את הפתרונות המוסכמים. גישור מוצלח יאפשר להמשיך להיות בקשר משפחתי טוב לאורך השנים, וישמור על האינטרסים של כל בני המשפחה.


מדובר בהליך קצר המונע פעמים רבות פנייה להליכים משפטיים שעלותם גבוהה במידה ניכרת. כל מה שנאמר במסגרת הגישור נותר חסוי, ולצדדים ניתנת אפשרות אמיתית להביע את רצונותיהם ללא עמידה בכללי דיון נוקשים. תפקידו של המגשר אינו להכריע עבור בני המשפחה, אלא לעזור במציאת פתרון תוך שמירת שיווי משקל בין האינטרסים הסותרים שבתוך התא המשפחתי.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


הדיון נערך בהנחיית המגשר, המחלוקות מוגדרות על ידי הצדדים בסיועו, והוא רשאי גם להציע פתרונות אשר לדעתו יכולים לקדם הסכם או לצמצם את חילוקי הדעות. לכל אחד מהצדדים את ניתנת רשות דיבור, והצד השני צריך להקשיב לטענותיו.