לא תמיד ההחלטה להתגרש מגיעה אחרי שנות נישואין רבות, כשיש רכוש רב שנצבר יחדיו וילדים משותפים. שיעור מקרי הגירושין שעולה בהתמדה מדי שנה כולל בתוכו גם יותר ויותר מקרים של זוגות צעירים שהחליטו להתגרש לאחר תקופה קצרה של נישואין. זה יכול להיות כעבור שנה או שנתיים, אך המאפיין העיקרי של גירושין מהסוג הזה הוא שבני הזוג עוד לא הספיקו לצבור רכוש, ולעתים אף לא הביאו ילדים משותפים לעולם.


גירושין שמתנהלים כאשר אין מאבקים לגבי חלוקת הרכוש שצוברים אנשים במהלך שנות נישואיהם, כגון חשבונות, דירת מגורים, רכב וכדומה, יכולים להתבצע בהסכמה ולהסתיים תוך תקופה קצרה, מבלי שבני הזוג יצטרכו לנהל מאבקים משפטיים יקרים וארוכים אשר סובבים פעמים רבות סביב נושא חלוקת הרכוש.


גירושין ללא רכוש: רק להסדיר את הגט


לרוב, בני זוג שהחליטו להתגרש צריכים להגיע להסכמות או להיאבק על סוגיות קשות ומורכבות כמו ענייני משמורת על הילדים וזמני השהות איתם, וכן חלוקת הרכוש שהספיקו לצבור ביחד. לא פעם, נושא הרכוש מציף מחלוקות קשות בשל ההשלכות הכספיות של הנושא על המשך חייהם של בני הזוג, ובתי המשפט נדרשים להכריע בסוגיה.


כמובן, עדיף להגיע להסכמות ולעגן אותן באמצעות הסכם גירושין המפרט את אופן חלוקת הרכוש ואת יתר הסוגיות אשר עומדות על הפרק במסגרת הפרידה. לעתים ניתן להגיע להסכמות רק באמצעות מגשר, ולעתים אין מוצא והדרך היחידה להגיע לפתרון המחלוקת היא באמצעות פנייה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני.


ישנם זוגות שמנסים למנוע מצב של סכסוך מראש, ועורכים ביניהם הסכם ממון לפני החתונה או אחריה, אשר מסדיר מבעוד מועד את ההפרדה הרכושית ביניהם ואת הדרך שבה יחולק הרכוש במקרה של פרידה בעתיד.


כל זאת לא נוגע לזוגות שהחליטו להיפרד אחרי תקופה קצרה ואין להם עדיין רכוש משותף. אם יש להם ילדים, יהיה עליהם לפתור את כל הנושאים הקשורים לכך, כגון תשלום מזונות וקביעת משמורת. כאשר אף אין ילדים משותפים, כל שנותר לעשות כדי להתגרש ולהמשיך בחיים הוא להסדיר את עניין הגט.


לצורך הסדרת הגט בני הזוג צריכים לפנות לבית הדין הרבני, שרק לו יש את הסמכות לאשר את התרת הנישואין ולהסדיר את העניין. בהקשר זה חשוב לדעת כי על פי ההלכה, ניתן להתגרש רק בהסכמתם של שני בני הזוג, כאשר הגבר נותן גט לאשתו והיא מקבלת אותו. מצב זה עלול ליצור מקרים של סרבנות גט מצד הבעל, אשר מותיר את האישה עגונה, אך ישנן דרכים משפטיות להתמודד עם סרבני הגט ולהגיע לפתרון.


האם האישה זכאית למזונות גם בגירושין ללא רכוש?


גם אם הפרידה אינה כוללת רכוש משותף, האישה זכאית לדרוש מזונות מבעלה כל עוד הם נשואים ועד שתקבל את הגט. הדין היהודי מחייב את הבעל לספק את צורכיה של אשתו במהלך כל תקופת הנישואין.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


תביעת המזונות על ידי האישה אינה יכולה להיות מוגשת רטרואקטיבית, אלא רק במקרה שבני הזוג כבר נפרדו אך הליך הגירושין טרם הסתיים, והבעל אינו עומד בחובותיו. אם תביעת המזונות תתקבל, הבעל יחויב לשלם לאשתו מזונות חודשיים עד למועד מתן הגט.