חוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד אשר עבד במשך שנה ומעלה במקום עבודה ופוטר- זכאי לפיצויי פיטורים. פיצויי הפיטורים נועדו לסייע כלכלית לעובד כך שלא ירעב לפת לחם בעת חיפושיו אחר מקום עבודה חדש. פיצויי הפיטורים מורכבים בדרך כלל מהמשכורת האחרונה כפול מספר השנים שבהן עבד העובד במקום העבודה.

 

במקרים מסוימים, גם התפטרות העובד עשויה ליצור זכאות לפיצויי פיטורים. מצב זה נקרא "התפטרות בדין מפוטר". אחד מהמקרים שבהם נוצרת זכאות זו הוא כאשר העובד מתפטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה, כאשר אי תשלום זכויות סוציאליות נחשב כהרעה מוחשית בתנאי העבודה.

 

מהן זכויות סוציאליות?

 

זכויות סוציאליות הן כל אותן זכויות המובטחות לעובד מכוח חוק או מכוח הסכם עבודה קיבוצי או פרטי. הזכויות הסוציאליות הקבועות בחוק הינן זכויות קוגנטיות שלא ניתן להתנות עליהן, אלא לטובת העובד, וכוללות הפרשות לקרן פנסיה, חופשה שנתית, דמי הבראה, דמי מחלה, החזרי נסיעות, תשלום של שעות נוספות וגמול עבור עבודה ביום המנוחה השבועי.

 

הזכויות הסוציאליות נמצאות בלב ליבם של דיני העבודה. הזכויות מבטיחות יחס מינימאלי הוגן לעובדים ולמעשה קובעות תנאי עבודה הוגנים. המשפט הישראלי מכיר בחשיבותן של הזכויות הסוציאליות, ולכן מעוניין להרתיע מעבידים מאי תשלומן לעובדיהם.

 

מעבר לסנקציות פליליות המוטלות על מעבידים אשר אינן משלמים זכויות סוציאליות לעובדיהם בניגוד לחוק, המחוקק קבע מנגנון פיצוי לעובד אשר נפגעו זכויותיו. על כן, עובד אשר התפטר עקב אי תשלום הזכויות הסוציאליות להן זכאי, התפטרותו תחשב להתפטרות בדין מפוטר והמעביד יידרש לשלם לו פיצויי פיטורים. בנוסף, יכול העובד לתבוע מהמעביד תשלום רטרואקטיבי בגין הזכויות הסוציאליות המגיעות לו בגין תקופת העבודה אצל אותו מעביד, זכויות אשר נמנעו ממנו בניגוד לחוק.


מתי יכול עובד שהתפטר עקב אי תשלום זכויות סוציאליות לקבל פיצויי פיטורים?

 

סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי במקרה שעובד התפטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או עקב נסיבות אחרות שבגינן אין לדרוש ממנו להמשיך בעבודתו, תיחשב ההתפטרות כפיטורים. מהי הרעה מוחשית ומהן הנסיבות האחרות המובילות להכרה כי אין לצפות מהעובד להמשיך לעבוד במקום העבודה? החוק אינו מונה רשימת מקרים סגורה. לפיכך, התשובה היא בפסיקה.

 

מה נדרש מהעובד כדי לבסס תביעתו?

 

הפסיקה קבעה כי לא כל תחושה סובייקטיבית של עובד החש הרעה בתנאים תהווה הרעת תנאים מוחשית לצורך חוק פיצויי פיטורים. אי תשלום זכויות סוציאליות המגיעות לעובד על פי חוק הוכר על ידי הפסיקה כהרעה מוחשית בתנאי העבודה.

 

עם זאת, אין זה מספיק לטעון כי התשלומים בגין הזכויות הסוציאליות הופסקו. ראשית, יש להראות כי אכן העובד זכאי לזכויות הסוציאליות אותן הוא דורש. לא כל עובד זכאי לכל הזכויות. כך למשל, עובד זכאי לדמי הבראה רק לאחר שנת עבודה. כמו כן, היקף הזכויות משתנה לעתים לפי סוג העבודה והיקף העבודה- מספר ימי החופשה השנתית למשל.

 

מלבד הוכחת הזכאות לזכויות הסוציאליות ואי תשלום זכויות אלה לעובד על ידי המעביד, על העובד להוכיח כי התריע מראש למעביד כי עליו לשלם לו, וכי אם ימשיך לא לשלם הוא עומד להתפטר בגין אי תשלום התשלומים להם זכאי מתוקף זכויותיו הסוציאליות. לפי הפסיקה, כאשר המעביד אינו משלם זכויות סוציאליות לעובד, על העובד להתריע למעביד בכתב כי בכוונתו להתפטר אם לא ישולמו לו התשלומים להם הוא זכאי, כדי לתת למעביד הזדמנות לתקן דרכיו.

 

על ההתראה להישלח למעביד בסמוך להפסקת התשלומים בגין הזכויות הסוציאליות. בכל מקרה, גם אם לא נשלחה התרעה למעביד, העובד עדיין יכול לתבוע את התשלומים המגיעים לו בגין זכויותיו הסוציאליות. ההתרעה למעביד נדרשת רק על מנת שיכירו בהתפטרות העובד כהתפטרות בדין מפוטר, לצורך קבלת פיצויי פיטורים.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין

 

המשפט הישראלי מכיר במצבים בהם נאלץ העובד להתפטר, עקב הרעה בתנאי העבודה, בכלל זה הפסקת תשלומים הנובעים מזכויות סוציאליות על פי חוק או הסכם. המחוקק ובית המשפט מעוניינים לתת תמריץ שלילי למעבידים כדי שיכבדו את החוק ויכבדו את הזכויות הסוציאליות שלהן עובדיהם זכאים.

 

מלבד הטלת סנקציות פליליות על מעסיקים אשר עברו על החוק, קבע המחוקק מנגנון פיצוי לעובדים שנפגעו מאי תשלום הזכויות הסוציאליות: אם המעבידים לא ישלמו את הכספים המגיעים לעובדים מתוקף חוק, לא רק שיאלצו לשלם את אותם כספים רטרואקטיבית, אלא יחויבו בתשלום פיצויי פיטורים במידה והעובד, לאחר שהתריע על כך, התפטר עקב אי תשלום הזכויות הסוציאליות.