במסגרת הליכי פשיטת הרגל, מכונסים כל נכסי החייב שניתנים למימוש ולחלוקה ומועברים לחזקת כונס נכסים. בהמשך הנאמן מוכר את נכסי החייב לצורך פירעון חלקי של החובות באמצעות תשלום דיבידנד לנושים, זאת תחת פיקוח הכונס הרשמי ובית המשפט.

 

במקרים מסוימים, כאשר נושים חוששים מהברחת נכסים עתידית, הם יעדיפו לבקש פתיחת הליך פשיטת רגל עבור החייב, כדי שהוא לא יוכל להבריחם טרם ייפרעו. גם כאשר יש חשש שהחייב כבר החל בהברחת הנכסים, לנאמן יש סמכות לפנות לבית המשפט כדי לבטל הענקות שנתן החייב טרם הליך פשיטת הרגל, ולממש את הנכסים.

 

הענקות נכסים שנעשות על ידי אדם בחובות, גם טרם הפתיחה בהליך פשיטת רגל, עשויות להיות בטלות, למעט במקרים חריגים כמו הענקות הקשורות לנישואין, או כאשר הנכס הועבר בתום לב ובתמורה הוגנת, בשווי של לפחות 85% מערכו המסחרי של הנכס.

 

הענקה שבוצעה עד שנתיים לפני מועד פשיטת הרגל בטלה באופן אוטומטי

 

על פי סעיף 96 לפקודת פשיטת הרגל אם הענקת נכסי החייב בוצעה עד שנתיים לפני מועד פשיטת הרגל היא בטלה באופן אוטומטי. כלומר, הנאמן יכול לצרף כל נכס שהעניק החייב בשנתיים טרם פשיטת הרגל לקופת הכינוס, למכור אותו ולתת לנושים להיפרע מהתמורה.

 

במקרה שההענקה בוצעה בין שנתיים לעשר שנים לפני מועד פשיטת הרגל היא תבוטל אם במועד ההעברה החייב כבר היה חדל פירעון ולא היה ביכולותיו לשלם את חובותיו לנושים גם ללא הרכוש אשר הועבר. לפיכך כל הענקה שנעשתה בתקופה זו בטלה, אלא אם מי שהוענק לו הנכס יוכיח כי באותה תקופה החייב לא היה חדל פירעון לגבי חובותיו ללא הנכס שהעניק, ובעת ההענקה הוא היה יכול לעמוד בחובותיו כלפי הנושים ללא היזקקות לנכס שהעניק לאחר.

 

הענקה לפי סעיף 96 אינה מחייבת כוונת תרמית מצד החייב, או כוונה להבריח נכסים מפני הנושים. הרציונל שעומד מאחורי סעיף זה הוא שכאשר אדם נמצא במצב כלכלי רעוע וחייב כספים, עליו להיות הוגן כלפי הנושים ולא לחלק את רכושו לקרוביו. סעיף 96 בפקודת פשיטת רגל מאפשר לחזור אחורה עד עשר שנים טרם פשיטת הרגל ולבטל את העברת נכסים בחינם או בעד סכום נמוך משוויו. סעיף זה מבטא פתרון להברחת נכסים מוקדמת ומבטא את העיקרון שלפיו אדם לא צריך להעניק מתנות בזמן שהוא שקוע בחובות.

 

העברה בשל נישואין או שבוצעה בתום לב אינה בטלה

 

בהמשך לסעיף 96 נקבע כי הכללים בדבר תוקף ההענקה אינם חלים לגבי כל העברה, לשם איזון בין אינטרס נושי החייב המעוניינים לסכל את הברחת הנכסים, אל מול האינטרס של מקבלי הנכסים. על כן הענקה כוללת כל העברה, למעט הענקה שנעשתה עקב נישואין, העברה לטובת קונה או בעל שעבוד בתום לב, והעברה של נכס שהגיע למעניק לאחר נישואיו בזכות אשתו – לטובת אשתו וילדיו.

 

יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים

 

החריגים לביטול הענקות מביאים לידי ביטוי את ערך המשפחה והנישואין ואת ערך תקנת השוק. כך, שאם אדם פרטי קנה נכס מהחייב בתום לב ובשווי של לפחות 85% מערכו המסחרי של הנכס, לא ניתן יהיה לבטל את ההעברה. כמו כן הפסיקה קבעה כי אי היכולת לעקוב אחר הנכס אינה פוסלת את האפשרות לבטל הענקה. כך, שאם הרוכש מכר את אותו הנכס, ניתן לחייבו להעביר לנאמן את שווי הנכס בעת העברתו.