מגמת הנישואין האזרחיים הולכת וצוברת תאוצה, ומשנה לשנה עולה מספר בני הזוג אשר מחליטים להינשא במסגרת חתונה אזרחית בחו"ל, בין שמדובר בחילונים שאינם מעוניינים להינשא במסגרת דתית, בפסולי חיתון כגון זוגות חד מיניים או כהן וגרושה שאינם יכולים להתחתן דרך הרבנות, בזוגות השייכים לזרם הרפורמי או הקונסרבטיבי ועוד.


על פי הדין בישראל, שלא השתנה מאז ימי המנדט הבריטי, לא כל זוג יוכר כזוג נשוי על ידי המדינה, אלא רק זוגות השייכים שניהם לאחת הדתות המוכרות בארץ, למשל יהודים, מוסלמים או נוצרים. אם מדובר בנישואי תערובת של בני זוג מדתות שונות, אם הם שייכים לזרם דתי שאינו מוכר בארץ או אם הם חסרי דת, הם אינם יכולים להיות מוכרים כנשואים. זוגות אלו שמעוניינים להינשא, יכולים לעשות זאת אך ורק באמצעות החלופה לנישואין דתיים: החתונה האזרחית.


חתונה אזרחית: מהי ההגדרה ומהו ההליך?


הלכה למעשה, כל טקס נישואין או ברית בין בני זוג שאינם מתבצעים דרך הרבנות עונים להגדרה של חתונה אזרחית. מאחר שהנישואין הללו אינם מוכרים בארץ על ידי הממסד הדתי, חתונה אזרחית נערכת במדינות מחוץ לישראל, בהתאם לחוקי המדינה שבה הם נערכים.


חתונה אזרחית בחו"ל היא הליך אזרחי פורמלי שבעקבותיו בני הזוג יכולים לקבל הכרה רשמית של המדינה כבני זוג נשואים, ואף להירשם במשרד הפנים כנשואים. מדי שנה זוגות רבים עורכים טקסי חתונה אזרחית בחו"ל, כאשר היעדים הפופולריים ביותר בעיני הזוגות הישראלים הם קפריסין ופראג, בשל הקרבה היחסית והליך הנישואין הפשוט שמדינות אלו מציעות.


חתונה אזרחית רפורמית או קונסרבטיבית


הזרם הדתי הנפוץ והגדול ביותר בעולם בקרב היהודים הוא דווקא הזרם הרפורמי, ומיד אחריו הזרם הקונסרבטיבי, אך שני הזרמים הללו כלל אינם מוכרים בארץ, אלא רק הזרם האורתודוכסי המחזיק במלוא שירותי הדת בישראל. כפועל יוצא מכך, נישואין רפורמיים או קונסרבטיביים כלל אינם מוכרים בארץ, ובני זוג שנישאו בחתונה רפורמית או קונסרבטיבית צריכים לקיים חתונה אזרחית בחו"ל כדי להירשם בתור נשואים במשרד הפנים.


החתונות הרפורמיות או הקונסרבטיביות גמישות יותר מטקסי הנישואין האורתודוכסיים שבהם הכלה למעשה נרכשת על ידי החתן, ומאפשרות לקיים טקסים מודרניים ושוויוניים יותר.


האם נישואים אזרחיים משליכים על הילדים מבחינת הרבנות?


מעמדו של ילד בישראל מבחינת שייכותו הדתית והלאומית נקבע בהתאם לשייכותה הדתית והלאומית של אמו. על כן, גם אם ההורים נישאו בנישואין אזרחיים, כל עוד האם יהודייה כך גם ילדיה, והם יירשמו במשרד הפנים כיהודים.


מסיבה זו אין צורך לחשוש מבעייתיות עתידית מבחינת מעמדם של הילדים כתוצאה מנישואין אזרחיים. לא תהיה להם בעיה להינשא בעתיד דרך הרבנות ואין כל חשש לממזרות או לבעיות הלכתיות אחרות.


רישום במרשם האוכלוסין לאחר חתונה אזרחית


ניתן להתחתן באופן אזרחי בחו"ל, לקבל הכרה בישראל לפי פסיקת בית המשפט העליון ולהיות שווי זכויות מבחינת חוקי המדינה בדיוק כמו זוג שנישא בטקס דתי ברבנות. לאחר החתונה האזרחית אפשר להירשם בתעודת הזהות ובמרשם האוכלוסין כנשואים ולזכות במעמד שווה בישראל.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


לצורך קבלת הכרה בישראל, יש לשוב לארץ לאחר החתונה עם תעודת הנישואין המקורית, ולקבל במשרד המשפטים חותמת אפוסטיל. חותמת זו נותנת לתעודת הנישואין תוקף משפטי מחייב בארץ ובעולם. לאחר קבלת חותמת האפוסטיל אפשר להירשם כנשואים במשרד הפנים.