כתבי הוויתור מצטיירים כדרישה נצלנית מצד המעביד ואכן במקרים רבים היא אכן כזאת. כך למשל, כאשר המעביד מתנה תשלום פיצויי פיטורין בחתימה על כתב ויתור שכזה. במצב כזה, סירוב המעביד לשלם לעובד את התשלומים המגיעים לו על פי חוק מקנה לעובד עילת תביעה נגד המעביד.

 

עם זאת, ישנם הרבה מצבים שבהם הדרישה מצד המעביד לחתום על כתב ויתור היא לגיטימית וצודקת, כמו לאחר פשרה שהושגה בין העובד למעביד, שבמסגרתה קיבל העובד את כל התשלומים המגיעים לו ומעבר לכך.

 

מהו תוקפו של כתב ויתור?

 

לכאורה, מדובר בחוזה לכל דבר, עם זאת מתייחס בית המשפט לכתבי ויתור שכאלה בחשדנות, ובצדק. מדובר בחוזה שבו הצדדים אינם שווי מעמד וכוח, במיוחד כאשר המעביד מתנה תשלומים שונים בחתימה על כתב הויתור. כמובן, שככל שהעובד היה יותר מיודע לזכויותיו ולוויתור שעשה בעת החתימה, למשל, אם התייעץ עם עורך דין טרם החתימה על כתב הוויתור, כך יגבר הסיכוי כי בית המשפט יכיר בכתב הוויתור שלו כתקף. חשוב לציין כי יש הבחנה בין ויתור מראש לוויתור בדיעבד, כאשר ויתור מראש על זכויות אינו אפשרי, בעוד שוויתור בדיעבד עשוי להיות בר תוקף.

 

הפסיקה במשך השנים פיתחה מבחנים לצורך קביעת תוקף כתב הויתור:


• גמירות דעת ומסוימות- מדובר באלמנטים שיש לבחון בכל חוזה באשר הוא. לעניין כתבי ויתור, נדרשת מודעות מלאה לזכויות שעליהן מוותר העובד. כמו כן קבעה הפסיקה כי על המעביד חלה חובת גילוי מוגברת ועליו לספק לעובד, טרם החתימה על כתב הוויתור, דו"ח מפורט וברור של כל התשלומים אשר יקבל. כמו כן, נדרש המעביד להסביר לעובד את כתב הוויתור. כאשר לא התקיימו תנאים אלה, לא יינתן תוקף למסמך.


• על כתב הוויתור להיות מנוסח באופן ברור וחד משמעי.


• האם התקיים פגם ברצון העובד בעת החתימה על הסכם הוויתור? יתכן והעובד חתם על כתב הוויתור מתוך כפייה או עושק. כאשר יש פגם, לא יהיה לו תוקף.


• ויתור על זכויות המוגנות בחקיקת המגן או בהסכמים קיבוציים עשוי להיחשב כנוגד את תקנת הציבור, ועל כן בטל. עם זאת, ייתכנו מקרים שבהם ניתן לוותר בדיעבד על זכויות כאלה. כך למשל, סעיף 29 לחוק פיצויי פיטורים מאפשר למעביד להגיע לפרשה עם העובד באשר לפיצויי פיטורים.


• חילוקי דעות אשר לא היו ידועים בעת החתימה על כתב הוויתור- באם מתעוררים חילוקים דעות שכאלה, יטה בית המשפט שלא להכיר בכתב הויתור.


כיצד מומלץ לנסח ולהחתים עובד על כתב ויתור?


• יש להקפיד על ניסוח ברור וחד משמעי. אם מדובר בפשרה חשוב לציין זאת.


• על כתב הוויתור להיות מפורט.


• טרם החתימה יש לספק לעובד דו"ח מפורט הכולל את כל התשלומים אשר ישולמו לו והוא זכאי להם, בכלל זה תשלומים שניתנים לו מעבר למה שזכאי להם. כדאי לצרף דו"ח זה למסמך כתב הוויתור. אפשר לקבוע כי במידה והעובד יתבע את המעביד יהיה עליו להחזיר את התשלומים העודפים.


• יש להסביר היטב לעובד מה משמעות המסמך ולוודא שהעובד מבין זאת.


• יש ליידע את העובד בדבר הזכויות שעליהן הוא מוותר במסגרת כתב הוויתור.


• יש לתת לעובד הזדמנות לברר את הזכויות המגיעות לו, ולהחתים אותו על כך שניתנה לו הזדמנות שכזו.


• אפשר לתת לעובד את האפשרות להסתייג מהוויתור לעניינים מסוימים.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה עבודה

 

המשפט מכיר בכך שכתב ויתור נחתם במעמד בו הצדדים אינם שווים. עובדה זו עשויה לגרום לניצול העובד על ידי המעביד ולהלנת זכויותיו מכוח החוק. לשם כך, קבעה הפסיקה מבחנים נוקשים, אשר מטרתם לחסום את אפשרות ניצול ציבור העובדים. כאמור, כתב ויתור עשוי להיות לגיטימי ולקבל תוקף משפטי, במידה ולא מתנים תשלומי חובה מכוח חוק, כמו פיצויי פיטורים או משכורת אחרונה, בחתימה על המסמך וכאשר פועלים בהתאם לנדרש בפסיקה כאמור.