כאשר אדם מעוניין להוריש באמצעות צוואה את רכושו לאחר מותו, הוא יכול ורשאי לקבוע תנאים לזכיית היורשים בירושה. יתרה מכך, באפשרותו של המוריש לקבוע מי יירש את רכושו במצב שהיורשים לא ימלאו את התנאים הנדרשים. קביעת תנאי בצוואה היא אפשרות הניתנת במסגרת חוק הירושה, במטרה להבטיח שהירושה תחולק כפי שהמוריש היה רוצה.


ההבדל בין יורש על תנאי דוחה ליורש על תנאי מפסיק


ההגדרה "יורש על תנאי דוחה" מתייחסת למצב שבו נקבע בצוואה כי היורשים יקבלו את חלקם רק לאחר התקיימותו של תנאי או רק בתאריך או מועד ספציפי. למשל, אדם שקובע בצוואתו כי צאצאיו יקבלו את רכושו, כגון דירת המגורים, רק אחרי שישיגו תואר או יינשאו. כלומר, מי שיכריע בסופו של דבר האם היורש יקבל את חלקו הוא לא אחר מאשר היורש עצמו, מאחר שהוא האחראי לקיום התנאי שנכתב בצוואה.


חשוב לציין כי כל עוד התנאי טרם התקיים, היורשים אינם יכולים להסתלק מהצוואה, והם אינם רשאים לבצע עסקאות הנוגעות לירושה שהם אמורים לקבל בעתיד לאחר מילוי התנאי. כמו כן, אם התנאי הדוחה לא מומש לפני שהמוריש נפטר, הירושה לא תועבר ליורשים עד שימומש התנאי אלא תנוהל על ידי מנהל עיזבון. אם התנאי לא יוכל להתממש, למשל כאשר התנאי הוא חתונה אך היורש לא התחתן, הירושה תעבור ליורשים על פי דין.


מצב אחר של קביעת תנאי בצוואה הוא "תנאי מפסיק", המתייחס למקרה שהמוריש קובע שאם תנאי מסוים כן יתממש, היורשים לא יהיו זכאים עוד לקבל את חלקם בירושה. דוגמה לכך היא כאשר הזכאות לקבלת הירושה תתבטל במקרה שהיורש יתגרש חלילה או לא יסיים את התואר. כאשר המוריש קובע תנאי מפסיק, הוא קובע אף למי תועבר הירושה במקרה שהתנאי יתקיים, ואם לא קבע זאת, הירושה תעבור ליורשים על פי דין.


קביעת יורש אחר יורש בצוואה


דוגמה נוספת לכך שחוק הירושה מאפשר למוריש שליטה רבה לעניין ירושתו וזהות יורשיו היא "יורש אחר יורש", כלומר המוריש יכול לקבוע כי לאחר מותו של היורש, או אם תנאי מסוים יתקיים, ירושתו תעבור לאדם אחר. למשל, מוריש יכול לקבוע בצוואה כי הוא מעביר את כל רכושו לבן זוגו, ולאחר שבן הזוג יילך לעולמו הירושה תעבור לצאצאיו.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


היורש אשר זכאי לקבל ראשון את הצוואה מוגבל בכך שהוא לא רשאי להעביר את הרכוש שירש לאדם אחר מזה שהורה המצווה. גם המוריש מוגבל בהתאם לחוק הירושה, ורשאי לצוות בדרך זו רק לשני יורשים.


מה קורה אם התנאי לא התקיים?


מנהל העיזבון ינהל את הירושה עד שהתנאי יתמלא. אם מתברר כי אין אפשרות למלא את התנאי, למשל במקרה שהתנאי הדוחה הוא תחילת לימודי היורש באוניברסיטה, אך למרבה הצער היורש נהרג לפני שהחל ללמוד, חלקו היחסי של היורש יועבר ליתר היורשים על פי דין.