תארו לעצמכם סיטואציה שבה קרוב משפחה מהמעגל הראשון שלכם הלך לעולמו, למשל אחד ההורים, ורק לאחר שנפטר אתם נדהמים לגלות שהצוואה מקפחת אתכם באופן קשה, כאשר רק אחד מילדיהם זכאי לרשת את כל הרכוש לפי אותה צוואה, או שהעיזבון מועבר למישהו אחר שבכלל אינו חלק מהמשפחה, אשר לא הייתם משערים שיקבל ולו חלק קטן מהרכוש המשפחתי.


משפחות רבות נתקלות בתרחיש זה לאחר מות יקיריהן. כדי למנוע מצבים כאלה חשוב לזכור שלעריכת צוואה ולתכנון קודם להורשת העיזבון יש השפעה מכריעה לגבי גורל הירושה, וכדאי להיות עם היד על הדופק.


כמו כן, אף על פי שחלוקת רכושו של מי שנפטר בהתאם לרצונו האחרון כפי שזה משתקף בצוואה היא ערך עליון בישראל, כפי שניתן לראות מהפסיקה הענפה בתחום זה, תמיד קיים סיכוי להביא לביטולה של צוואה מקפחת המנשלת את היורשים מהעיזבון, כל עוד יוכחו תנאים מסוימים בבית המשפט.


האם הצוואה באמת משקפת את רצונו האחרון של המצווה?


אם היורשים יוכיחו בבית המשפט כי המוריש כלל לא היה כשיר לערוך צוואה בזמן שבו היא נכתבה, משום שהיה חולה במחלה דמנטית, מטושטש עקב נטילת תרופות מסוימות, לא צלול וכדומה, ניתן יהיה לגרום לביטולה של הצוואה.


היורשים רשאים לפי החוק להגיש בקשה להסרת החיסיון הרפואי של המוריש אחרי שהלך לעולמו, ואם בית המשפט יאשר זאת, יועברו כל המסמכים הקשורים בהיסטוריה הרפואית של המנוח למומחים רפואיים, כגון נוירו-גריאטר או פסיכיאטר, אשר יגישו חוות דעת לבית המשפט לגבי מצבו של המוריש במועד שבו ערך את הצוואה. לא פעם מתגלה במהלך הדיונים בבתי המשפט כי חלה התדרדרות קוגניטיבית ממשית, ירידה בזיכרון או אלצהיימר במועד עריכת הצוואה, ומכיוון שמסתבר כי המנוח לא היה כשיר לחתום עליה, דינה להתבטל.


אמנם, לפי חוק הירושה ודיני הירושות בישראל, צוואה שהותיר אחריו מוריש אמורה להוות סוף פסוק מבחינת הדרך שבה יחולק העיזבון. רצונו האחרון של המצווה הוא בעל המשקל המכריע ובתי המשפט יכבדו את אותו רצון גם אם הוא מקפח חלק מהיורשים או את כל היורשים על פי דין. זאת בניגוד להלכה הנהוגה בדיני ירושות בארצות אחרות בעולם, למשל גרמניה או צרפת, שבהן לא משנה מה נכתב בצוואה, האישה והילדים יהיו זכאים לחלק מהרכוש ששוריין עבורם כדי להקטין את האפשרות לנישול או לקיפוח.


לכן מי שמגיש התנגדות לצוואה בטענה שיש לבטלה, צריך לבחון לעומק מה היה רצונו האמיתי והחופשי של המוריש, והאם שיקול הדעת שלו היה פגום עקב פגיעה קוגניטיבית ביכולת המחשבה. כמו כן חשוב להבין מה הסיבה לכך שהותיר צוואה כל כך מנשלת ומקפחת.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


בכל אופן, גם אם מתברר שהצוואה כשרה ולא ניתן לבטלה, ילדים רשאים לדרוש מזונות מהעיזבון, ובן הזוג יכול לתבוע כספים מהעיזבון בהתאם לחזקת השיתוף, כמו גם כתובה ומזונות אישה במקרה שמדובר באלמנה.