חוק דמי מחלה קובע זכאות לעובדים הנעדרים ממקום העבודה עקב מחלה לקבל תשלום עבור ימי ההיעדרות. הזכות מוגבלת בחוק הן במספר ימי המחלה בגינם ניתן לקבל תשלום והן בהיקף התשלום.

 

שיעור דמי המחלה הוא 75% מהשכר הרגיל, כאשר אלה מתקבלים במלואם החל מהיום הרביעי להיעדרות לפי החוק. היום הראשון להיעדרות אינו מזכה בדמי מחלה ואילו בימים השני והשלישי להיעדרות יקבל העובד מחצית מדמי המחלה, כלומר 37.5% מהשכר הרגיל. מספר ימי המחלה נצבר לפי חודשי עבודה, כאשר כל חודש עבודה מזכה ביום וחצי מחלה. החוק אף קובע תקרה מקסימאלית לצבירת ימי מחלה, העומדת על 90 יום.


היעדרות מהעבודה בשל מחלת ילד

 

המשפט הישראלי מכיר בצורך הורה לטפל בילדו החולה. לשם כך, חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד) מאפשר להורה להיעדר מעבודתו בשל מחלת ילדו, בהגבלות ובתנאים מסוימים. לפי החוק, יכול הורה להיעדר מעבודתו עקב מחלת ילדו, עד גיל 16, על חשבון ימי המחלה שצבר במשלך עד 8 ימים בשנה, כל עוד בן זוגו העובד, או בעל עסק עצמאי, לא נעדר מעבודתו על חשבון ימי מחלה, שכן רק אחד מההורים יכול להיעדר עקב מחלת הילד על חשבון ימי מחלה.

 

החוק מאפשר להורה במשפחה חד הורית להיעדר במשך עד 16 יום בשנה בגין מחלת הילד על חשבון ימי המחלה הצבורים. ההיגיון בכך ברור – שכן במשפחה שבה שני הורים עובדים, אם מחלת הילד ארוכה יותר משמונה ימים, יכול בן הזוג להיעדר מעבודתו החל מהיום התשיעי למחלה ועד היום הששה-עשר. על כן, ראוי לאפשר מספר ימים דומה כאשר מדובר במשפחה חד הורית. חשוב לציין כי מספר הימים המותר להחשיב כימי מחלה כאמור קבוע ואינו תלוי במספר הילדים שיש לעובד.

 

היעדרות בשל מחלה ממארת של ילד

 

החוק מתחשב בקושי העצום המוטל על הורים לילד החולה המחלה ממארת ומכיר בכך שכאשר מחלת הילד היא ממארת, נדרשת תקופת טיפול ארוכה יותר. לשם כך מאפשר החוק להורה לילד עד גיל 18 החולה במחלה ממארת, אשר עבד אצל מעביד במשך שנה ומעלה – להיעדר עד 90 יום בשנה על חשבון ימי המחלה שלו, או על חשבון ימי חופשה לבחירת העובד. כמו כן, במקרה שמדובר במשפחה חד הורית, או כאשר ההורה השני אינו נעדר מעבודתו על חשבון ימי המחלה – ניתן להיעדר במשך 110 ימים על חשבון ימי המחלה או ימי החופשה הצבורים.

 

היעדרות בשל סיוע לאדם עם מוגבלות

 

החוק מקל על הורים לבעלי מוגבלויות ומאפשר להם לזקוף יותר ימים על חשבון ימי המחלה או החופשה הצבורים שלהם, בגין היעדרות לצורך סיוע אישי לילדם, הכולל כל סיוע הנדרש על ידי האדם בעל המוגבלות, בכלל זה השגחה, ליווי וטיפול.

 

עובד אשר עבד במשך שנה ומעלה אצל מעבידו והוא הורה לאדם בעל מוגבלות, זכאי לצורך טיפול בו לזקוף עד 15 ימי היעדרות בשנה על חשבון ימי המחלה או החופשה שצבר לבחירת העובד.

 

בנוסף, זכאי יהיה העובד ל-15 ימים נוספים בשנה כאשר אדם אחר לא ניצל את זכותו לזקוף את ימי ההיעדרות על חשבון ימי מחלה או חופשה – כאשר בן הזוג עובד ולא ניצל זכאות זו, כאשר בן הזוג הוא עצמאי ולא נעדר מעבודתו לצורך הטיפול, כאשר מדובר במשפחה חד הורית או כאשר בעל המוגבלות מצוי בהחזקתו הבלעדית של העובד. זכאות זו עומדת גם לאפוטרופוס של בעל המוגבלות – באם אין אדם אחר המטפל בו ואין אפוטרופוס אחר שניצל את הזכאות הזו.

 

החוק מפנה לצורך הגדרת המונח "אדם עם מוגבלות" לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. לפי חוק זה, אדם עם מוגבלות הינו אדם בעל לקות פיסית, נפשית או שכלית ובכלל זה קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים.


יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )

 

כדי לממש את הזכות, על העובד להציג למעביד אישורים רפואיים בגין מחלת ילדו. במקרה שהמעביד אינו משלם דמי מחלה עבור ההיעדרות כאמור, קמה לעובד עילת תביעה נגד המעביד ויכול הוא לתבוע את התשלומים שלהם הוא זכאי לפי חוק בבית דין לענייני עבודה.