היום (יום ג') נקבע בבית המשפט המחוזי בתל אביב כי לאחר שכלו הסיכויים להבראת חברתה של ענבל אור, "אור סיטי נדל"ן", לרבות החברות הבנות שלה, אין עוד הצדקה להמשיך בהליך הקפאת ההליכים ויש להתחיל בהליך פירוק. כמו כן הוציא בית המשפט צו עיכוב יציאה מהארץ לענבל אור ומונה כונס נכסים אישי לרכושה ונכסיה.


במסגרת ההחלטה הזכיר השופט אורנשטיין נתונים שהתגלו בעת הגשת הבקשה לפירוק החברה על ידי הנאמן שמונה לה, לרבות משיכות שלא כדין מקופת החברה לצרכים אישיים, שימוש בכספי רוכשי הדירות באופן לא תקין ואף תשלום בסך של כ-1.7 מיליון שקלים ששילמה ענבל אור במסגרת הסכם הגירושין לגרושה, מקופת החברה.


'אובר בוקינג' במכירת הדירות, שימוש בכספי הרוכשים בשיטת הפירמידה ואי עמידה בהחזרים


לאחרונה פורסם כי המשטרה החליטה לפתוח בחקירה פלילית כנגד ענבל אור, בחשד לביצוע עבירות פליליות כלפי רוכשי הדירות כגון מרמה והונאה. ההחלטה הגיעה בעקבות דוח הנאמן שלפיו הזכויות בדירות נרשמו בכפל על שם שני קונים, וכן נמכרו יותר זכויות לדירות ממספר הדירות האפשרי בפרויקט, לדוגמה בפרויקט הכולל 75 דירות נמכרו זכויות עבור 115 דירות.


וזה עוד לא הסוף. החברה לא עמדה בתשלומים לקופת ההקפאה, צ'קים שלה לא כוסו וחובותיה הולכים ותופחים, כאשר קיימת סכנה שקבוצות הרכישה יאבדו את זכויותיהן בקרקע אם התשלומים לרכישת הקרקע לא יועברו במועדם.


בכספם של הרוכשים נעשה שימוש בשיטת הפירמידה, כאשר הכסף שנכנס מקונים חדשים שימש לעמידה בתשלומים עבור קונים קודמים. כנגד החברות מוגשות עוד ועוד עתירות של רוכשים אשר מבקשים לבטל את העסקה ולקבל את כספם בחזרה, רוכשים שמבקשים לצאת מהעסקה עקב עיכובים לא סבירים בפרויקטים וכן קונים שמבקשים לקבל פיצויים בגין הטעיה ומצג שווא. מה הזכויות המגיעות להם לאור פירוק החברה, והאם יש סיכוי שיראו את כספם בחזרה?


מימוש הזכות לביטול החוזה לרכישת הדירה


באופן עקרוני אפשר לחלק את הרוכשים שנגרם להם נזק כספי כזה או אחר לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה הראשונה כוללת רוכשים ששילמו עבור "דירה על הנייר", כלומר ביקשו להצטרף לקבוצת רכישה ושילמו דמי הצטרפות אך טרם חתמו על חוזה מכר סופי לקניית דירה. קבוצה זו של אנשים היא הנפגעת העיקרית משום שהרוכשים הכלולים בה לא קיבלו הגנה על זכותם במקרקעין בצורת הערת אזהרה על שמם ברישום הטאבו, ולכן יש חשש ממשי שלא יראו את כספם בחזרה.


הסוג השני כולל רוכשים שכבר הספיקו לקנות דירה במסגרת קבוצות הרכישה, כלומר קיימת להם הגנת הערת האזהרה בטאבו לאחר שכבר שילמו כסף רב בתמורה לחלקם במקרקעין שעליהם אמור להיבנות הפרויקט.


מצבם של אותם רוכשים אשר כבר נרשמה על שמם הערת אזהרה טוב יותר, וככל הנראה עבור רובם יסתיים הסיפור בנזק כספי קל, אם בכלל, אך הדבר נכון רק לגבי הפרויקטים שעבורם הושלמה העברת התמורה לבעלי המקרקעין. רוכשים בפרויקטים אחרים עלולים להיקלע לתסבוכת משום ששילמו את מלוא התמורה עבור הקרקע, אך זו לא הועברה לבעלי הקרקע וקופת החברה התרוקנה.


חשוב לציין שהזכות לביטול החוזה היא זכות שמעוגנת בחוק, אך לא תמיד זה מספיק כדי לקבל החזר כספי. לדוגמה, לקוחות שרכשו דירות רעיוניות אשר ביקשו לבטל את ההסכם הצליחו לקבל מנציגי החברות צ'קים בסך השקעתם, אולם אלה לא כובדו והותירו את הרוכשים בידיים ריקות.

 

יש לך שאלה?

פורום קבוצת רכישה | עסקת קומבינציה


השלב הבא הוא תביעת החברה להחזר הכספי ואף תביעה להרמת מסך בדרישה שבעלת החברה תהיה חייבת באופן אישי בחובות החברה. בקשה כזו הוגשה לאחרונה על ידי קבוצת רוכשים, בנימוק של חוסר תום לב, מצג שווא והטעייה מכוונת על ידי בעלת החברה, משום שהמשיכה לשווק פרויקט בזמן שלא היה ברור כלל אם יתבצע.


לפרטים נוספים וייעוץ בנושאי פירוק חברה, קבוצות רכישה ועוד, ניתן לפנות למשרדי עורכי דין העוסקים במקרקעין ונדל"ן ומשפט מסחרי. פנו אלינו, בחרו עורכי דין והגישו פנייה ללא התחייבות.