כל אדם במדינת ישראל רשאי ויכול לערוך צוואה לפי ראות עיניו, להגדיר ולנסח מי יהיו יורשיו ואף לקבוע בדיוק לאיזה חלק מירושתו זכאים היורשים, כל זאת בחסות חוק הירושה. צוואתו של אדם היא מסמך בעל תוקף משפטי מחייב, כל עוד היא נערכה בהתאם לתנאים המפורטים בחוק.


בניסוח הצוואה יכול המוריש להתייחס ולכלול הוראות ותנאים בקשר לכל הרכוש שצבר בשנות חייו, אם כי החוק אינו כולל תנאים ספציפיים לדרך ניסוח הצוואה ועריכתה, והיא יכולה להיות גם כללית בלבד, ללא פירוט ספציפי לגבי דרך חלוקת הרכוש. כמו כן, מוריש יכול לכתוב מספר צוואות בימי חייו ללא הגבלה, אך לאחר מותו תהיה תקפה רק הצוואה האחרונה שהותיר אחריו, וצוואות שקדמו לה יתבטלו.


איך מוודאים שלצוואה יהיה תוקף משפטי?


ישנם חמישה סוגי צוואות שניתן לערוך, אשר חוק הירושה מעניק להן תוקף משפטי. בהתאם לכך, ניתן לערוך צוואה בכתב יד, כלומר צוואה שנכתבת כולה בכתב ידו של המצווה, או צוואה בעדים שמשמעותה כי המצווה חותם על צוואתו בנוכחות שני עדים, או צוואה בפני רשות המתבצעת בפני רשות מנהלית המפורטת בחוק כגון שופט או חבר בבית דין דתי.


שני סוגי הצוואות הנותרים הם צוואה בעל פה, אשר ניתן לה תוקף משפטי רק במקרה שהמצווה מקריא את צוואתו בעל פה ולא כותב אותה בעצמו עקב מצב רפואי קשה המוגדר כ"שכיב מרע", וכן צוואה הדדית שעורכים יחדיו בני זוג, אשר יכולה להיערך במסמך אחד או בשני מסמכים נפרדים.


כל סוגי הצוואות הללו הם בעלי תוקף משפטי, אלא אם כן מתברר שהמצווה לא ערך את צוואתו מרצונו החופשי או במצב צלול. כמו כן, אם תוכנה של הצוואה אינו ניתן לביצוע, אינו מוסרי או אינו ממלא אחר חוקי המדינה, אזי לא יהיה תוקף משפטי לצוואה.


מיהם היורשים שזכאים לרשת על פי צוואה, וממי נשללת הזכות?


באופן עקרוני, המצווה רשאי להוריש את רכושו לכל מי שיחפוץ באמצעות עריכת צוואה, כולל לילדים שטרם נולדו אך יבואו לעולם בתוך 300 יום ממועד פטירתו. כמו כן המוריש יכול לציין באופן מפורש בצוואה כי הוא מעוניין לתרום את הרכוש או להעבירו לתאגידים שונים.


עם זאת, יורש שהוזכר בצוואה אך הורשע בעבירה פלילית בגין ניסיון לגרום למות המוריש או כל מעורבות בפטירתו, לא יהיה זכאי לרשת אותו. הדבר נכון גם ליורשים שהורשעו בעבירות פליליות הקשורות בצוואה, לרבות זיופה, העלמתה או תביעה לירושת העיזבון לפי צוואה שזויפה.


למי כדאי לערוך צוואה?


עריכת צוואה היא צעד מומלץ עבור כל אדם, אך במקרה של בני זוג שהגיעו לגיל מבוגר ללא ילדים, מדובר בצעד הכרחי לשם שמירת הזכויות בירושה. כתיבת צוואה חשובה גם במקרים שבהם יש צורך להסדיר את זכויות היורשים ברכוש המצווה ואת השימוש באותו רכוש.


לידועים בציבור שהחליטו לא להתחתן או שאינם יכולים להינשא, מומלץ לכתוב צוואה ואפילו צוואה הדדית כדי למנוע מבעוד מועד סכסוכי ירושה עתידיים הנוגעים למעמדם כידועים בציבור. גם בנישואין בפרק ב', כאשר לכל אחד מהצדדים יש ילדים מהנישואין הקודמים, מומלץ מאוד לערוך מראש צוואה ולמנוע סכסוכי ירושה מרים בעתיד.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


מאחר שחוק הירושה אינו מתייחס לזכויות בירושה במקרים של משפחות חד הוריות אן בני זוג שנפרדו או התגרשו, הכרחי לערוך צוואה כדי לשמור על זכויות היורשים. דבר נוסף שמחייב עריכת צוואה הוא כאשר המצווה מעוניין להעביר את ירושתו בדרך אחרת מהכללים שנקבעו בחוק הירושה.