משפט העבודה הישראלי, בחקיקה ובפסיקה, מספק הגנה על עובדים. ציבור העובדים נתפס כצד החלש ביחסי העבודה מול המעביד. תחולת דיני העבודה מתפרסת על כל תקופת יחסי העבודה - החל מעת קבלת העובד למקום העבודה ועד לסיום יחסי העבודה בינו לבין המעביד.

 

חוק שעות עבודה ומנוחה מהווה אחד מדברי החקיקה החשובים ביותר בתחום דיני העבודה הישראליים. חוק זה שומר על זכות העובד לעבודה בשעות עבודה מוגדרות ומוגבלות ועל זכותו למנוחה שבועית. החוק מאפשר לעובד לאזן באופן ראוי בין חיי העבודה לחייו הפרטיים, וכן מונע פתח לניצול העובדים על ידי מעבידיהם.

 

חשיבות החוק והזכויות המוגנות בו באה לידי ביטוי בסנקציה הפלילית אשר קובע החוק נגד מעבידים מפרים. תפקיד הסנקציה הפלילית הוא להרתיע מעבידים מפני הפרת החוק ולגרום להם לכבד את זכויות העובד המעוגנות בו.

 

מהן שעות נוספות?

 

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, מעביד אינו יכול להעסיק את עובדיו בכל עת ולמשך כל זמן, אלא עליו לעמוד במגבלות מסוימות הקבועות בחוק. החוק כאמור מגביל את מספר השעות שבהן עובד רשאי לעבוד ביום ואף מגדיר יום מנוחה שבועי שבמהלכו לא ניתן להעסיק את העובד.

 

חוק שעות עבודה ומנוחה מגדיר מהו אורך יום עבודה - 8 או 9 שעות, בהתאם לאורך שבוע העבודה – 5 או 6 ימי עבודה, ומהו אורך שבוע עבודה - 43 שעות. כל שעת עבודה הנעשית בחריגה מהקבוע בחוק, נחשבת לשעה נוספת, כאשר החוק אוסר על העסקה בשעות נוספות, כל עוד לא ניתן אישור לכך לפי החוק. לפיכך, כל שעת עבודה מעבר ל-8 שעות או 9 שעות ביום נחשבת לשעה נוספת וכך גם כל שעת עבודה מעבר ל-43 שעות בשבוע.

 

הגמול עבור שעות עבודה נוספות קבוע אף הוא בחוק. לפי החוק, עבור שתי שעות עבודה נוספות ביום, על המעביד לשלם לעובד 125% משכרו הרגיל. כל שעת עבודה מעבר לכך, מזכה את העובד ב-150% משכרו הרגיל.

 

משמעות פלילית בגין אי תשלום שעות נוספות

 

סעיף 26 לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי המעביד שלא לפי החוק דינו קנס, מאסר עד חודש אחד, או שניהם יחד. עד סוף שנת 2006, משרד התמ"ת לא התייחס לאי תשלום גמול שעות נוספות כאל עבירה פלילית אלא כעוולה אזרחית בלבד, אולם בעקבות תלונות רבות ופניות הציבור בגין הפרת החוק ואי תשלום גמול שעות נוספות, הוחלט במשרד התמ"ת להתחיל לאכוף את הסנקציה הפלילית כנדרש בחוק.

 

כיום, מעביד אשר עובר על החוק ואינו משלם לעובדיו גמול עבור שעות נוספות, מסתכן בקנס של כ-13,000 שקלים בגין כל עבירה, בהגשת כתב אישום נגדו ואף במאסר של עד חודש אחד. אמנם מדובר בעבירה מסוג חטא, העבירה הפחות חמורה במדרג העבירות בדין הפלילי. אולם עדיין מדובר בסיכון להרשעה פלילית, אשר מכתימה שמו של אדם לשארית חייו.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה

 

יש לציין כי הקנס הוא אקט עונשי. מעבר לתשלום הקנס, יידרש המעביד לשלם לעובדיו פיצוי בגין אי התשלום עבור השעות הנוספות, אם אלה יתבעו אותו. הרשעה פלילית בנוגע לאי תשלום שכר שעות נוספות מבטיחה תביעה אזרחית שכזו, שכן הרשעה פלילית מהווה כר פורה לתביעה אזרחית בגין אותה עבירה.