אחת החובות המוטלת על העובד היא החובה להודעה מוקדמת להתפטרות. כאשר צד ליחסי עבודה מעוניין לסיים את ההתקשרות ביחסי עבודה, נדרשת הודעה מוקדמת. מדובר בחובה הדדית, כאשר המעביד מחויב לתת לעובד הודעה מוקדמת לפיטורים ואילו העובד מחויב לתת למעביד הודעה מוקדמת להתפטרות.

 

הרציונל העומד מאחורי חובת העובד להודיע הודעה מוקדמת להתפטרות, הוא טובת המעסיק. באמצעות מעשה פשוט של הודעה מוקדמת יכול העובד למנוע נזקים קשים למעבידו. התפטרות מיידית ללא התראה של עובד עשויה לפגוע במעביד שכן הוא נותר ללא מחליף לאותו עובד ולעתים אף נפגעת יכולתו להעביר חפיפה ראויה לעובד חדש.

 

הפגיעה עשויה להיות קשה עוד יותר במקרה שעזיבת העובד גרמה לעיכובים בייצור, אבדן עסקאות וכדומה. חובת ההודעה המוקדמת להתפטרות נועדה אם כן, להרתיע עובדים מלהתפטר באופן מיידי ובכך למנוע נזקים שעשויים להיגרם למעסיק.

 

מתי יש למסור למעסיק הודעה מוקדמת?

 

תקופת ההודעה משתנה לפי אופי העבודה – באם מדובר בעובד במשכורת או עובד בשכר, וכן לפי ותק העובד במקום העבודה. תקופת ההודעה עשויה לנוע בין יום אחד, במקרה של עבודה במשך חודש בלבד, לבין חודש כאשר עובד במשכורת עבד במשך למעלה משנה או כאשר עובד בשכר עבד למעלה משלוש שנים.

 

מהן ההשלכות של אי הודעה מוקדמת?

 

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי אי הודעה מוקדמת להתפטרות גוררת עמה חובת פיצוי המעביד, העומד על השכר של תקופת ההודעה הנדרשת. עם זאת, בשל התפיסה הכללית של המשפט המגוננת על עובדים בדרך כלל, בית המשפט יטיל חובת פיצוי על העובד במקרים שבהם נהג העובד בחוסר תום לב מובהק.

 

למשל, כאשר המעביד נהג בתום לב מלא ביחסי העבודה והעובד, בידעו שעזיבתו המיידית תגרום למעביד לנזקים, התפטר ללא הודעה מוקדמת מבלי סיבה. במקרים שבהם חב העובד בפיצויים למעביד, עולה השאלה האם יכול המעביד לקזז את הפיצוי מתוך חובות שנותרו לו כלפי העובד עם סיום יחסי העבודה - משכורת אחרונה, דמי הבראה, פדיון ימי חופשה וכדומה.

 

קיזוז חובות בין הצדדים

 

לפי חוק הגנת השכר, קיזוז חובות בין העובד למעביד אפשרי. החוק דורש כי החוב למעביד יהיה חוב בלתי שנוי במחלוקת אשר העובד מכיר בו. לכאורה, כאשר מדובר בחוב כתוצאה מפיצוי בגין אי הודעה מוקדמת להתפטרות, הגדרה זו בעייתית במקצת - שכן לא ברור אם בית משפט אכן יאשר כי המעביד זכאי לפיצוי ועל כן ניתן לומר כי החוב המדובר הינו חוב שנוי במחלוקת.

 

עם זאת, סביר להניח כי בית המשפט אכן יאשר בדיעבד את קיזוז הפיצוי בשל אי הודעה מוקדמת על התפטרות עם חובות כלפי העובד, אלא אם כן ימצא כי החובה להודעה מוקדמת לפיטורים לא התקיימה, ולכן אי ההודעה אינה מזכה את המעביד בפיצוי.


מתי לא חלה החובה להודעה מוקדמת להתפטרות?

 

ניתן לדמיין מצבים לא מעטים בהם עובד מודיע בזעם על התפטרותו ועוזב מייד את המקום. סעיף 10 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות קובע כי בהתקיים נסיבות מיוחדות, לא חלה החובה להודעה מוקדמת להתפטרות ועל כן אי הודעה מוקדמת לא תזכה את המעביד בפיצויים. אותן נסיבות מיוחדות יקבעו על ידי בית הדין לעבודה. מדובר במקרים שבהם נאלץ העובד לעזוב באופן מיידי עקב מצב מסוים במקום העבודה, אשר לא אפשר לו להמשיך לעבוד, כמו עקב יחס משפיל, הטרדה, פגיעה פיזית או מילולית וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה

 

חשוב לציין כי דיני העבודה מאפשרים להתנות עליהם בחוזה העבודה לטובת העובד, כך שיתכן ואופציית הקיזוז אינה אפשרית לפי חוזה העבודה. אם חוזה העבודה אינו אוסר את הקיזוז, מדובר בדרך פעולה עדיפה למעביד, שכן זוהי הדרך היעילה והבטוחה לממש את חוב העובד. במקרה שהמעביד יודע שיש סיבה מוצדקת לעזיבה הפתאומית אשר לא תקים לו עילת פיצוי מאת העובד, אם למשל העובד סבל מהטרדה, אל לו להפעיל קיזוז שכן פעולה זו לא תעמוד במבחני בית המשפט.