ברובן המכריע של תביעות המזונות אשר מוגשות לבתי המשפט לענייני משפחה, גם היום, האישה היא זו שמגישה את התביעה בשם הילדים היות שהיא ההורה המשמורן. מעט מאוד פסיקות דנו בשאלה המשפטית מה קורה כאשר האב מקבל את המשמורת על הילדים, והאם יש לחייב את האישה במזונות הילדים במקרים כאלו.


גם כאשר הילדים נמצאים בחזקתו של האב לאחר הגירושין, הוא מחויב בכל מקרה לפרנס אותם מבחינה הלכתית ומשפטית. מעטים המקרים שבהם אבות מגישים תביעת מזונות כנגד האם, ורק במקרים חריגים במיוחד האישה תחויב בתשלום המזונות על ידי בית המשפט.


כיצד נקבעים מזונות ילדים בישראל?


באופן עקרוני, לאחר פרידה של בני זוג עם ילדים, אחד מהם מקבל את החזקה עליהם והשני מחויב לשלם לו מדי חודש מזונות כדי להשתתף בהוצאות גידולם. לרוב המזונות ישולמו עד גיל 18, אך לפעמים גם מעבר לכך, במקרים שבית המשפט מחליט אחרת.


דמי המזונות מחולקים לשני סוגים. הסוג הראשון נקרא מזונות הכרחיים, והוא כולל את מלוא הצרכים הבסיסיים של הילדים, כמו קורת גג, מחיה, חינוך, בריאות, לבוש וכדומה. המזונות ההכרחיים הם תשלום חובה עד שהילדים מגיעים לגיל 15, וחובת תשלומם מוטלת במלואה על האב בהתאם להלכה היהודית.


מלבד זאת, הסוג השני הכלול בדמי המזונות מכונה מזונות מדין צדקה. מדובר בכל הצרכים שאינם בסיסיים אך מטרתם לשמור על אותה רמת חיים שאליה התרגלו הילדים לפני שהוריהם התגרשו, כגון בילויים, חוגים, נסיעות ועוד. מזונות מדין צדקה משולמים לילדים עד גיל 18, ולעתים אף מעבר לכך, וגם האם מחויבת בתשלומם. החיוב במזונות מסוג זה יחול על שני ההורים בהתאם להכנסתם ויכולתם הכספית.


כפי שניתן לראות, החובה המוחלטת והאבסולוטית לתשלום המזונות חלה על האב, ואילו חובתה של האם להשתתף בתשלום המזונות מדין צדקה אינה מוחלטת אלא תלויה בהכנסותיה. גם בית המשפט העליון אימץ את הדין העברי בסוגיה זו ויישם את ההבחנה בין אם לאב מבחינת תשלום המזונות, בקביעתו כי מדובר בחובה הבסיסית המוטלת על האב בלבד ולכן האישה אינה צריכה להשתתף בתשלום.


אם אין שוויון בין נשים וגברים מבחינת חובת המזונות, מתי האם בכל זאת תחויב לשלם מזונות לילדים?


רוח הזמנים משתנה וגם חיי המשפחה בישראל השתנו מאוד בעשורים האחרונים. האבות לוקחים חלק פעיל יותר ויותר בגידול ילדיהם וכמו כן, הולכים וגוברים המקרים שבהם, בניגוד לתקופות קודמות, בעת גירושין נקבעת שמורת משותפת על הילדים ואפילו לעתים נקבע שהאב יהא ההורה המשמורן.


עם זאת, במרבית המקרים עדיין האם תקבל את המשמורת על הילדים, בייחוד כאשר מדובר על ילדים קטנים, והאב הוא זה שיחויב בתשלום המזונות החודשיים. למעשה, בתי המשפט בישראל כמעט ולא דנו בסוגיית חיובה של האישה לתשלום המזונות לאור המספר הקטן של המקרים שהגיעו לפתחם, שבהם האב קיבל את המשמורת במלואה. סיבה זו בפני עצמה מקטינה מאוד את הסיכוי לכך שאישה תחויב בדמי המזונות, כאשר גם כך האב הוא ההורה שחייב לשלם את המזונות ההכרחיים לבדו בהתאם לדין הדתי.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


חשוב לזכור כי חרף העובדה שמדובר במקרים חריגים ונדירים, עדיין תיתכן האפשרות שכאשר האב הוא ההורה המשמורן, בתי המשפט יחייבו את האישה בדמי המזונות מדין צדקה, אם הכנסותיה גבוהות דיין והיא מסוגלת לעמוד במחייתה. למרות חוסר השוויון, בתי המשפט יפעלו במקרים המתאימים להשגת צדק וחלוקת נטל שווה בין הצדדים לאחר הגירושין.