חוק עבודת נשים מאפשר לעובד או עובדת, אשר מעוניינים לעבור טיפולי פוריות, להיעדר מעבודתם לצורך הטיפולים ולקבל על כך שכר. החוק מכיר בימים שנועדו לטיפולי פוריות, כולל הפריה חוץ גופית, כימי מחלה, ולפיכך הם זכאים לשכר מלא.

 

ימי היעדרות לצורך טיפולי פוריות

 

עובד או עובדת, אשר עובדים במקום עבודתם חמישה ימים בשבוע, יהיו זכאים להיעדר 16 ימים לצורך טיפולי פוריות. עובד או עובדת, אשר עובדים במקום עבודתם שישה ימים בשבוע, יהיו זכאים להיעדר 20 ימים לצורך הטיפולים. אין חובה כי התקופה תהיה רצופה, וניתן לפזר את הימים על פני תקופה.

 

פיטורין במהלך טיפולי פוריות

 

החוק אוסר על המעביד לפטר עובדת העוברת טיפולי פוריות לקראת ילדה הראשון או השני בזמן הטיפולים, וכן במהלך 150 יום מהיום האחרון שבה נעדרה העובדת מעבודתה לצורך טיפולי פוריות, אלא באישור הממונה על חוק עבודת נשים במשרד התמ"ת, ובלבד שהסיבה לפיטורין אינה קשורה לטיפולי הפוריות.

 

כאשר מוכיח המעסיק כי הסיבה לפיטורין אינה קשורה לטיפולי הפוריות, הממונה לא יאשר אוטומטית את הפיטורין. השיקולים שהממונה צריך להביא בחשבון בבואו לאשר פיטורין הם: האם העובדת יכולה לעבוד והאם למעביד יש אפשרות להמשיך להעסיקה, האם מערכת היחסים בין הצדדים תקינה והאם ההשבה לעבודה תשפיע לרעה על מקום העבודה.

 

בשנת 2010 נכנס לתוקף תיקון לחוק עבודת נשים המרחיב את האיסור לפטר עובדת העוברת טיפולי פוריות, גם כאשר היא אינה נעדרת מעבודתה. הסיבה לכך היא שטיפולי פוריות עלולים לגרור השפעות נפשיות עמם, אשר ישפיעו על יכולתה של העובדת להתמודד בשוק העבודה. הלכה למעשה, מספיק להוכיח שעובדת עוברת טיפולי פוריות כדי להעניק לה הגנה מפני פיטורין.

 

פיטורין מוצדקים בזמן טיפולי פוריות

 

פסק דין מהידועים בנושא זה הוא של שוטרת אשר פוטרה מהמשטרה במהלך טיפולי פוריות שעברה, אשר כלל נטילת כדורים להגברת הביוץ. זאת לאחר שהממונה על חוק עבודת נשים במשרד התמ"ת אישר את הפיטורין.

 

השוטרת טענה כי הפיטורין נעשו בניגוד לחוק עבודת נשים, האוסר פיטורי עובדת הנמצאת בטיפולי פוריות, וכי קיים קשר ישיר בין הפיטורין לטיפולי הפוריות. בית המשפט דחה את העתירה בטענות הבאות:


1. האיסור שבסעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים איננו איסור גורף על פיטורי עובדת העוברת טיפולי פוריות והוא מתייחס אך ורק לפיטורי עובדת הנעדרת מן העבודה בשל טיפולי פוריות.


2. טיפול פוריות הכולל נטילת כדורים בלבד אינו מצדיק היעדרות מהעבודה, ולכן אין באיסור שבסעיף 9(ה) כדי למנוע פיטורין.


3. אין ההגנה מפני פיטורין משתרעת על פיטורין במהלך טיפולי פוריות ככל שאלה אינם כרוכים בהיעדרות מן העבודה. נדרשת זיקה מובהקת בין איסור הפיטורין ובין תקופת ההיעדרות.

 

בית המשפט פסק כי במקרה זה, אין בסעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים כדי למנוע את פיטורי השוטרת, שכן איסור הפיטורין על פי הסעיף נוגע לעובדת או לעובד הנעדרים מעבודתם בשל טיפולי פוריות. הסעיף אינו נוגע לעובדת דוגמת השוטרת אשר טיפולי הפוריות שקיבלה לא הצריכו ולא הצדיקו היעדרות מן העבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

במקרה נוסף, עובד אשר עבר טיפולי פוריות פוטר על ידי מנהל החברה, מבלי שקיבל היתר לכך מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד התמ"ת. העובד פנה למנהל והודיע לו כי פיטוריו נעשו בניגוד לחוק, ושבכוונתו לפנות לבית הדין לסעד. המנהל פנה לממונה במטרה להשיג אישור רטרואקטיבי למעשיו, אך הממונה סרב לבקשה. התוצאה היתה כי העובד קיבל שכר על התקופה שבה לא עבד מיום הפיטורין, דבר שהדגיש את חשיבות קבלת אישור הממונה לגבי פיטורי עובד העובר טיפולי פוריות.