על פי חוק הירושה, כל אדם יכול לערוך צוואה ולדאוג להעברת רכושו אחרי מותו באיזו דרך שיבחר. הצוואה יכולה לכלול כל תנאי שיבחר המוריש לצורך ביצועה, למשל חיוב היורשים לבצע פעולות מסוימות, לקיים אורח חיים דתי, לסיים את הלימודים, לבוא בברית הנישואין ואפילו להתגורר במקום ספציפי. לאחר שהמוריש יילך לעולמו, מנהל עזבון ימונה על ידי בית המשפט כדי לוודא שהיורשים מבצעים את התנאים למימוש הצוואה.


העיקרון הבסיסי בדיני הירושות אשר הכרחי לעניין תקפותה של צוואה הוא שהיא נערכה מרצונו החופשי של המצווה והוא זה שניסח אותה. אך מה קורה אם היא מכילה תנאי המנוגד לערכי המוסר או להוראות החוק?


כדי שלתנאי הצוואה יהיה תוקף משפטי, הם אינם יכולים להכיל דרישות לא מוסריות או לא חוקיות. כאשר אדם מצווה על היורש לרצוח מישהו, לדוגמה, ברור שמדובר בצוואה לא חוקית והיא תבוטל. אך השאלה מהו תנאי מוסרי מורכבת יותר, ולעתים בתי המשפט צריכים להכריע האם יש לבטל צוואה המכילה תנאים לא מוסריים, והם לפסול את כולה או חלקה.


באילו מקרים צוואה תיחשב לא מוסרית או בלתי חוקית?


כאשר הצוואה כוללת סעיף מפורש המתנה את העברת הירושה למי מהיורשים רק בתנאי שיבצע פעולה לא חוקית, כגון הונאה, גניבה, רצח, פריצה, שוד וכדומה, הסעיף יבוטל אוטומטית וייתכן שיוביל לפסילת הצוואה כולה. גם הוראה בצוואה הנוגדת את תקנות הציבור, כלומר את ערכי המוסר הבסיסיים של החברה, תגרום לביטול תוקפה המשפטי.


כמו כן, אם המוריש דורש בצוואתו תנאי שאינו עומד בגבולות ההיגיון, למשל שהיורש ינתק קשר עם בני משפחה או יתרום איבר מגופו, אותו תנאי יבוטל לאלתר ויצדיק במקרים מסוימים את פסילת הצוואה כולה.


האם צוואה המעדיפה ילד אחד על פני אחיו היא צוואה מוסרית?


במקרה שנדון בבית המשפט לענייני משפחה, אישה הותירה בצוואתה את כל עזבונה לבת אחת, ולא הזכירה כלל את בתה השנייה באותה צוואה. הבת שנושלה מהירושה טענה כי אמה הותירה צוואה לא מוסרית שדינה להתבטל, היות שהעדיפה את אחותה והדירה אותה כליל מהירושה.


בית המשפט החליט לדחות את טענתה וקבע כי האינטרס בעל המשקל הגדול ביותר הוא קיום רצונו של המוריש, ובמקרה זה הורשת כל רכושה של המצווה לילדה אחת בלבד תוך הדרתה של השנייה, ולא הבטחת זכויותיה של היורשת שנושלה. ההכרעה התבססה על הדין העברי אשר לפיו הדרה בירושה אינה בלתי מוסרית או בלתי אפשרית.


מתי הצוואה כולה תיפסל ומתי רק חלקה?


ההחלטה אם לבטל את הצוואה כולה עקב סעיף פסול בה או לבטל רק את הסעיף עצמו, נתונה באופן בלעדי לשיקול דעתו של בית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט ישקול עד כמה הצוואה משקפת את רצונו של המנוח, ומהו היחס בין הסעיפים החוקיים והלא חוקיים שבתוכה.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


נטיית בית המשפט היא להימנע ככל הניתן מלפסול את הצוואה כולה, מתוך מטרה לממש את רצונו של הנפטר ככל שהדבר מתאפשר. לכן, רק במקרים חריגים שבהם הצוואה כוללת סעיפים רבים שאינם חוקיים, יחליט בית המשפט לפסול את הצוואה בכללותה.