לא תמיד הייתה נפוצה בישראל המשמורת המשותפת. באופן מסורתי, כאשר בני זוג התגרשו, האם הייתה הופכת להורה המשמורן הבלעדי על הילדים ואילו לאב נקבעו זמני שהות או הסדרי ראייה. אולם יש מגמה שהולכת ומתחזקת בשורה של פסקי דין בבתי המשפט לענייני משפחה, שבמסגרתה ביותר ויותר מקרים של פרידה נקבעת משמורת משותפת של שני ההורים, אפילו כאשר מדובר על ילדים בגילאים צעירים מאוד.


מערכת המשפט אינה מתעלמת מהתמורות שחלו בחיי המשפחה ובחלוקת התפקידים הקלאסית בין אם לאב, בכך שאבות לוקחים חלק פעיל ומרכזי בגידול ילדיהם ובעובדה שמאמרים אינספור מוכיחים כי מעורבות הורית משותפת בגידול הילדים הכרחית לטובת הילדים ומשפיעה עליהם באופן חיובי.


משמורת ילדים נוגעת לחובות וזכויות ההורים בכל הנוגע לדאגה לצורכי הילדים ולקבלת החלטות הקשורות אליהם, כאשר קביעת משמורת משותפת על ילדים של הורים גרושים יכולה להתבצע באמצעות הסכם משמורת בין ההורים או בהכרעת בית המשפט.


צריך לזכור כי יש הבדל בין המשמורת הפיזית שאליה מתייחסים כאשר מדברים על משמורת ילדים, שמשמעה קבלת חזקה על הילדים וקביעת מגורי הקבע שלהם, לבין המשמורת המשפטית המוענקת בכל מקרה לשני ההורים הביולוגיים כאפוטרופוסים הטבעיים של הילדים.


אילו סוגי משמורת קיימים?


ישנם ארבעה סוגי משמורת על הילדים, כאשר הסוג הנפוץ והשכיח ביותר הוא כמובן קביעת משמורת בלעדית של האם, כלומר הילדים מתגוררים באופן קבוע עם האם ונמצאים בחזקתה, ואילו האב נפגש עמם בזמנים קבועים במסגרת הסדרי ראייה או זמני שהות. אף על פי שהמצב משתנה אט אט, זה עדיין סוג המשמורת הנפוץ ביותר בישראל.


המצב ההפוך שבו האב מקבל את המשמורת המלאה על הילדים נקבע רק במקרים חריגים ומיוחדים, למשל כאשר האם אינה מסוגלת לטפל בילדים. במקרה כזה הילדים שוהים אצל האב והסדרי הראייה נקבעים עבור האם.


הסוג השלישי הוא משמורת מפוצלת, כלומר שחלק מהילדים נמצאים במשמורת האם וחלק במשמורת האב. במקרה כזה כל אחד מההורים מקבל משמורת מלאה על חלק מהילדים ונפגש עם שאר הילדים אשר בחזקתו של ההורה השני במסגרת הסדרי ראייה.


הסוג הרביעי והטוב ביותר הוא המשמורת המשותפת, כאשר ההורים מחלקים את המשמורת על הילדים באופן שווה ביניהם. במקרה כזה השהייה אצל ההורים מתבצעת באופן מחזורי, ולילדים יש בכל בית חדר ותנאים שאמורים לספק את כל צורכיהם.


מהם התנאים לקיום משמורת משותפת?


הפסיקה קבעה מספר תנאים שרק בהתקיימם תאושר משמורת משותפת. בבואו לבחון את הסוגיה יבדוק בית המשפט האם המסוגלות ההורית של שני ההורים תקינה ושווה, מהו רצון הילדים, האם הקשר שהם מקיימים עם כל אחד מההורים חזק וטוב, מה מידת המעורבות של האב והאם בחייהם של הילדים, האם התקשורת בין ההורים טובה והם משתפים פעולה זה עם זה, ולבסוף מתנה בית המשפט את המשמורת המשותפת במגורים סמוכים של שני ההורים.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


אם התנאים הללו מתקיימים, יש סבירות גבוהה שבית המשפט יאשר את המשמורת המשותפת, גם אם האב הגיש עתירה לקבל משמורת בניגוד לרצונה של האם. במקרים מסוימים אף אם התקשורת בין ההורים אינה טובה עדיין תאושר המשמורת המשותפת, אך עדיין מדובר במקרים חריגים.