נאמן בהליך פשיטת הרגל מנהל את כל נכסי החייב ואחראי להכרה בחובותיו ולפירעונם. בין היתר אחראי הנאמן על ההכרה בזכויות הנושים וחלוקת תשלומים מקופת צו כינוס. מאחר שהנאמן מופקד על האינטרסים של הנושים ושל החייב, הוא נתון למנגנוני פיקוח וביקורת, וכפוף לחובת ההגינות וחובת תום לב.

 

אדם שמצוי בחובות כבדים ואינו יכול לשאת בתשלומים לנושיו, יכול לפנות לבית משפט ולהגיש בקשה לפשיטת רגל. מטרת הליך פשיטת רגל היא לאזן בין האינטרס של הנושים בתשלום החובות לבין הצורך של החייב לשקם כלכלית את חייו. לאחר הבקשה לפתיחת הליך פשיטת רגל, בית המשפט מוציא צו כינוס על נכסי החייב, הנועד להעביר את נכסיו לכונס הנכסים הרשמי.

 

הכונס חוקר את מצבו הפיננסי של החייב, מאתר את נכסיו וזכויותיו ובוחן את חובותיו, ולאחר כן מכנס אסיפת נושים. באסיפה דנים הנושים באפשרויות העומדות בפניהם, ומחליטים אם לקבל הצעת פשרה או להגיע להסדר עם החייב לצורך פירעון חלקי של החובות.

 

בשלב הבא מחליט בית המשפט אם להכריז על פשיטת רגל, ואם הוחלט כך, מועברים נכסי החייב לניהול הנאמן. בתחילה כונס הנכסים הרשמי משמש כנאמן על נכסי החייב ובהמשך רשאים הנושים להציע נאמן בעצמם. במקרה שהכונס אינו מסכים להצעת הנושים, או הנושים לא הציעו אדם אחר למילוי התפקיד, לאחר כחודש ימים, הכונס יכול להציע נאמן מטעמו ובסופו של דבר יחליט בית המשפט בדבר המינוי.


מהם תפקידיו השונים של הנאמן?

 

הסמכות המרכזית של הנאמן על פי פקודת פשיטת רגל היא לנהל נכסים. הנאמן יכול למכור את נכסי החייב במכרז, לתבוע ולדרוש חובות המגיעים לחייב ולאשר קבלת כספים שקיבל עבורו. הוא בעל סמכות להמציא ייפויי כוח ומסמכים לצורך ביצוע הוראות הפקודה. הנאמן מכריע אם חובות של הנושים ברי תביעה, הוא מחליט בכל הנוגע לחלוקת דיבידנדים וגם רשאי לשחרר חייב מהמגבלות המוטלות עליו לאחר ההכרזה.

 

לנאמן סמכויות נוספות הדורשות אישור מהנושים באמצעות ועדת ביקורת, או את אישורו של הכונס, כאשר לא קיימת ועדת ביקורת. הסמכויות כוללות את ניהול העסק של החייב, העסקת עורך דין, פתיחה והתגוננות בהליכים משפטיים, קבלת תמורה עתידית עבור מכירת נכסים, משכון נכסים לצורך פירעון חובות, מסירת סכסוכים לבוררות וקיום פשרות, כגון: פשרות עם נושים, פשרות בעניין תביעות חוב ונכסי החייב.

 

מהו מעמדו המשפטי של הנאמן?

 

הנאמן הוא מעין רשות שיפוטית, והחלטותיו בעלות תוקף משפטי, על כן הן ניתנות לערעור וחלים עליהן דיני ההתיישנות. הנושים והחייב רשאים לפנות לבית המשפט, במקרה שנפגעו מהחלטותיו, ובית המשפט רשאי לבטל, לאשר או לשנות את ההחלטה.

 

פקודת פשיטת הרגל קובעת מספר מנגנוני פיקוח ובקרה על הנאמן. שר המשפטים יכול לקבוע תנאי כשירות למינוי הנאמן. לאחר ההכרזה על פשיטת רגל רשאי בית המשפט לדרוש מהנאמן ערובה או שעבוד נכס כדי להבטיח שימלא תפקידו כראוי. בנוסף לנושים קיימת אפשרות למינוי ועדת ביקורת. סמכויות מסוימות טעונות הסכמת ועדת הביקורת, ובמקרה שלא הוקמה ועדה על ידי הנושים, אותן סמכויות טעונות להסכמת כונס הנכסים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

מנגנוני ביקורת נוספים שמופעלים על ידי כונס הנכסים הרשמי מבוססים על עיקרון השקיפות. המנגנונים קובעים חובת מסירת מידע לנושים על פי בקשתם, וכוללים חובת שליחת דו"חות. למי מהצדדים שנפגע מהחלטת הנאמן או פעולה שביצע יכול להגיש ערעור, ובית המשפט רשאי לבטל או לשנות זאת, במידה ונמצא מוצדק.