העיקרון המוביל בדיני הירושה בארץ הוא כיבוד וקיום רצונו של הנפטר, אשר באפשרותו לקבוע החלטות הרות גורל בנוגע לירושה שיעביר לאחר לכתו, לחלוקתה ולזהות היורשים. לצוואה ניתן משקל רב ומעמד משפטי עליון מהסיבה שהיא נחשבת לרצונו האחרון של הנפטר והפעולה המשפטית האחרונה שהותיר אחריו לגבי העברת רכושו לאחר אחרית ימיו.


מעמדה הבכיר של הצוואה מביא לא פעם לניסיונות להציג צוואה מזויפת כדי לקבל זכויות בירושה במרמה, או למקרים שבהם סעיפים ספציפיים בתוך צוואה מקורית מזויפים כך שהמזייף יוכל ליהנות מההפקר. לעתים מדובר במעשים שמבצעים יורשים אשר אינם מרוצים מחלקם בירושה, שנושלו ממנה או מעוניינים לקבל לידיהם את כל העיזבון מבלי שיצטרכו לחלוק אותו עם יורשים נוספים, או לחלופין אנשים ללא קרבה משפחתית כלשהיא לנפטר אשר מנסים לקבל זכויות שאינן מגיעות להם.


מה לעשות אם התעורר חשד כי הצוואה מזויפת?


זיוף של כל מסמך משפטי, ובין היתר זיוף של צוואה, הוא עבירה פלילית האסורה על פי חוקי המדינה. אם יתברר שמישהו אכן פעל כדי לזייף את הוראותיה, רשויות החוק יעשו ככל יכולתן כדי לאתר את האדם שביצע את העבירה ולמצות עמו את הדין.


כאשר יש חשד, ולו הקטן ביותר, לכך שצוואה זויפה, חשוב לפנות לבית המשפט ולהגיש התנגדות לקיום צוואה. אם בית המשפט ישתכנע שהצוואה באמת זויפה, תוקפה המשפטי יבוטל לאלתר בצורה מוחלטת.


חשוב לצבור ראיות שיסייעו להוכיח את זיוף הצוואה, ולפעול בכל דרך חוקית ואפשרית כדי לחשוף את האדם או האנשים שעומדים מאחורי הזיוף. מלבד זאת, בדרך כלל כאשר עולה טענה לזיוף צוואה, בית המשפט יפעל כדי להגיע לחקר האמת ולא יסתפק בטענות התביעה וההגנה. לשם כך הצוואה תוגש על ידי בית המשפט לגרפולוג מומחה מטעם בית המשפט, אשר יבחן אם המוריש הוא זה שכתב את הצוואה בכתב ידו וזוהי חתימתו המתנוססת על המסמך, ויגיש חוות דעת מקצועית לגבי מקוריותה של הצוואה.


לא רק חוות דעת גרפולוגית תכריע האם הצוואה זויפה או לא, אלא יינתן משקל רב גם לעדויות, במיוחד מפי עדים שנכחו במעמד חתימת המוריש על צוואתו, כגון עורך הדין שאצלו הופקדה הצוואה.


איך מגלים שמדובר בזיוף?


כאשר מתחילים לנסות ולהבין מי יכול היה לזייף את הצוואה, החשודים המידיים הם כל אותם אנשים שהיה להם אינטרס מובהק לשנות את הצוואה ובכך לזכות בזכויות שאינן מגיעות להם. השלב הבא הוא פנייה עצמאית לגרפולוג מומחה, שיוכל לבדוק האם החתימה אשר על הצוואה היא באמת חתימתו של המוריש או שהיא זויפה.


סממנים נוספים שיכולים להוכיח כי סעיפי הצוואה אינם כשרים הם ניסוחים שלא אפיינו את המוריש ולא היו שגורים בפיו, או סעיפים שונים ומשונים שאין בהם היגיון והם מעלים תמיהה וחשד.


איך מתנגדים לטענה של זיוף?


מצדו השני של המתרס, הזוכים בצוואה יכולים להתגונן מטענת זיוף שהועלתה בנוגע לצוואה. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לזמן את עדי הצוואה שיעידו כי המוריש ולא אף אחד אחר הוא זה שחתם עליה. על כן מומלץ שלא להתעכב עם הגשת הצוואה לאישור קיומה. כל השתהות עלולה לעורר ספק הן בקשר למקוריות הצוואה והן מבחינת האפשרות לזמן את העדים (אשר עלולים ללכת לעולמם בזמן זה).

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


מלבד זאת כדאי להציג דוגמאות כתב יד וחתימה של המוריש ובצורה כזו לנסות ולהוכיח כי המנוח הוא אכן זה שניסח את הצוואה וחתם עליה בעצמו.