תמורות גדולות חלו בשנים האחרונות בכל הקשור לחלוקת התפקידים במשפחה בין האב והאם. המודל הקלאסי של התא המשפחתי שבו האם מטפלת בילדים והאב מפרנס את המשפחה הולך ונזנח על ידי משפחות רבות, ואבות לוקחים חלק משמעותי בגידול הילדים כבר בגילאים צעירים, בעוד האימהות לוקחות חלק פעיל בפרנסת המשפחה.


גם מבחינה משפטית, אם בשנים קודמות נטיית בתי המשפט לענייני משפחה הייתה לקבוע כמעט אוטומטית כי יש להחיל את חזקת הגיל הרך ולקבוע שהאם היא ההורה המשמורן הבלעדי על ילדים קטנים עד גיל שש, היום הנטייה היא לקבוע משמורת משותפת של האם והאב גם אם מדובר בפעוטות ואפילו בתינוקות.


למרות זאת, ככל שגיל הילדים קטן יותר, עדיין עולות סוגיות מורכבות באשר לקיום הסדרי ראייה או זמני שהות אצל האב.


האם לינה של תינוק אצל אביו מהווה את טובת הילד?


התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית, הן מבחינה פסיכולוגית והן משפטית. ישנם מחקרים פסיכולוגיים המצביעים על כך שעדיף לתינוק שלא להיות מופרד מאמו ליותר ממספר שעות או לילה שלם, בשל הקשר המיוחד בין האם לילד בגילאים קטנים. מצד שני, מחקרים אחרים מראים כי תינוק קשור מאוד גם לאביו כבר בשלבי חייו הראשונים במידה לא פחותה מאשר לאמו.


מכל מקום, אין ויכוח בקרב המומחים באשר לחשיבות המכרעת שביצירת דמות אב יציבה ואיתנה בחייו של התינוק עוד בראשית חייו, וכן חשיבותה הרבה של הלינה אצל האב כבר בגיל הרך לצורך ביסוס הקשר והטמעת דמות האב אצל העולל. קשר מבוסס ואיתן עם שני ההורים, כך על פי מחקרים רבים, נוצר במהלך האינטראקציה עמם בשלבי ההתפתחות הראשוניים, הכוללת החתלה, הרדמה, האכלה ועוד.
על כן ניתן לומר שקביעת הסדרי ראייה בגיל הינקות עם האב, כולל הסדרי לינה, חשובה מאוד לחיזוק הקשר. אף מבחינה משפטית, חשוב לשמור על זכויותיו של האב למפגשים עם ילדיו גם אם הדבר יהיה כרוך בקשיים.


עמדת בתי המשפט בנוגע ללינה של פעוטות ותינוקות אצל האב


הלכה למעשה, החוק כמעט אינו מתייחס לסוגיה זו, ואף לא ניתנו הרבה פסקי דין בעניין. קיים פסק דין מוכר שבו נקבע כי לינה של הילדים אצל אביהם צריכה להתחיל מגיל שנתיים, מאחר שלפני כן יכולתם של הילדים להתבטא היא מוגבלת, אך מדובר בפסק דין ישן שאינו מהווה הלכה משפטית מחייבת.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


בפועל, קביעת הסדרי הראייה עבור תינוקות ופעוטות אינה אחידה ומשתנה מאוד ממקרה למקרה, גם אם לכאורה נסיבות המקרים דומות. מאחר שאין בנושא כללים אחידים, כל שופט מכריע בהתאם להשקפת עולמו, כאשר הפער בין הכרעה להכרעה יכול להיות גדול מאוד, החל מאישור של לינה אצל האב כבר כשהתינוק בן מספר חודשים בודדים ועד לגיל שנה או אפילו גיל מאוחר יותר.


מה קורה אם התינוק עדיין יונק?


כאשר האם עדיין מניקה, הדברים מורכבים יותר מכיוון שלא ניתן יהיה לנתק את התינוק מהאם ליותר ממספר שעות. במקרה כזה, לינה אצל האב פשוט אינה מתאפשרת. עם זאת, כאשר ההורים מגיעים להסכמה על נוכחות האם במסגרת זמני השהות אצל האב, ניתן להגיע לפתרונות טובים שישמרו על זכויות האב ועל חיזוק הקשר עם הילד, בייחוד כאשר האב הטרי עוד צריך ללמוד את המיומנויות השונות שלהן הוא נדרש לצורך טיפול בתינוק, והאם יכולה לסייע לו בעניין זה.