ברוב תביעות הגירושין, אחת הסוגיות העיקריות והמהותיות ביותר הכרוכות בפרידת בני זוג שהביאו לעולם ילדים משותפים, מלבד חלוקת הרכוש ושאלת המשמורת, היא סוגיית המזונות עבור הילדים הקטינים: האם אחד ההורים יחויב לשלם מזונות חודשיים להורה השני שייקבע כהורה המשמורן, ומהו גובה הסכום שיצטרך לשלם?


לא פעם מדובר בסכסוך שהולך והופך סוער ומרכזי בהליך הגירושין, אשר משליך גם על יתר בני המשפחה מלבד הזוג המתגרש, וכמובן עלול לפגוע בילדים עצמם. באופן עקרוני, הדבר החשוב ביותר בקביעת חובת תשלום המזונות וגובה הסכום, לא משנה אם הסוגיה מוכרעת בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, הוא העיקרון המוביל בכלל הליכי הגירושין אשר מעורבים בהם ילדים קטינים: עקרון טובת הילד.


כאשר טובת הילד עומדת לנגד עיניה של הערכאה השיפוטית, גובה המזונות ייקבע בהתאם לרמת החיים שאליה הילדים היו רגילים לפני שהוריהם החליטו להיפרד. הסכום ישקף את האפשרות להמשיך לגדול ולהתקיים בכבוד ותוך מילוי הצרכים ההכרחיים ומעבר לכך.


בדרך כלל, ההורה שיחויב בתשלום המזונות הוא האב, אשר מחויב בכל מקרה לזון את ילדיו לפי הדין האישי החל עליו בהתאם להלכה היהודית. אך מה קורה כאשר האם מגישה תביעה מזונות שאינה קשורה ליכולותיו של האב לשלם? כיצד הוא יכול להתגונן מתביעת מזונות אשר אם תתקבל, תפגע קשות באיכות החיים שלו ועלולה להובילו עד לעוני של ממש?


האם חובה להגיש כתב הגנה לבית הדין הרבני?


כאשר תביעת גירושין מוגשת לבית הדין הרבני, הנתבע יכול להגיש לה כתב הגנה אך אינו מחויב בכך. אולם, אם תביעת הגירושין כרוכה בתביעת מזונות, חובה להגיש כתב הגנה.


כך מגישים כתב הגנה בתביעת מזונות לבית המשפט לענייני משפחה


אחרי שההורה המשמורן הגיש את תביעת המזונות, ההורה הנתבע יכול להגיש כתב הגנה, שבמסגרתו יוכל לערער על עצם הדרישה לחייבו במזונות, או לבקש להקטין את הסכום שהוא נדרש לשלם על פי כתב התביעה. הסיבות העיקריות להגשת בקשה להפחתת הסכום הן מצבו הכספי, הבריאותי או האישי הרעוע של הנתבע.


מהרגע שהוגשה תביעת המזונות, ניתן להגיש את כתב ההגנה בתוך 15 ימים. אם כתב ההגנה לא יוגש בתוך תקופה זו, הדבר יוביל לקבלת התביעה על ידי בית המשפט ואף למתן פסק דין שלא בנוכחות הנתבע. עם זאת, בתביעות מזונות נהוג להגיש בקשה להאריך את המועד להגשת כתב ההגנה, ובסמכות בית המשפט לאשר את הארכת המועד עד חודש או בתוך זמן קצר יותר.


ביתר פירוט, ניתן לטעון בכתב ההגנה כי סכום המזונות גבוה מדיי ולנתבע אין יכולת לעמוד בתשלומים, כי יש לו קשיים כספיים שאינם מאפשרים לו לשלם את המזונות או כי אינו מסוגל לעבוד ולהכניס כספים עקב נכותו או מצבו הרפואי. כדאי לצרף מסמכים שיכולים לתמוך בטענות, כגון תלושי משכורת, מסמכים בנקאיים, מסמכים רפואיים וכל מסמך אחר השופך אור על מצבו הכספי והאישי של הנתבע.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


כתב ההגנה צריך לענות על כל אחד מסעיפי התביעה, בפירוט רחב ככל האפשר. אי התייחסות או אי הכחשה של סעיף מסעיפי התביעה יתפרש כהודאה.


בכל מקרה חשוב לזכור כי נדירים המקרים שבהם אב לא יחויב במזונות כלל, ויש להגיש את כתב ההגנה באופן שלא יתפרש כניסיון האב לחמוק מחובתו המוחלטת לפרנס את ילדיו.