זה אולי נשמע לא מציאותי, אך זוהי המציאות שנתקלים בה גברים לא מעטים: ערב חד פעמי ולא מחייב עם בחורה שרק הכרתם, עלול להסתיים מספר חודשים לאחר מכן בתביעת אבהות ובדרישה למזונות עבור ילדכם, שזאת הפעם הראשונה אשר שמעתם על קיומו.


זכותו הבסיסית של כל אדם היא לברר ולדעת מיהו אביו, ולחלופין זכותו של כל גבר היא לדעת האם הוא האב, על כל המשמעויות הנובעות מכך. לכן, בדרך כלל תביעת אבהות מוגשת כאשר גבר מכחיש את אבהותו או כאשר אם מסרבת להכיר בגבר כאבי הילד. את התביעה יכול להגיש כל אחד מההורים והילד עצמו. אם הילד עדיין קטין, ניתן למנות לו אפוטרופוס באמצעות בית המשפט אשר יגיש את התביעה בשמו.


התביעה תוגש לבית המשפט לענייני משפחה, ומטרתה העיקרית היא לקבוע באופן חד משמעי האם גבר מסוים הוא אביו של ילד מסוים או לא. במסגרת התביעה תתבצע בדיקת רקמות שבאמצעותה ניתן להוכיח בוודאות את האבהות או לשלול אותה, וכנגזרת מתוצאותיה ניתן להגיש תביעה להסדרי ראייה של האב עם הילד או לחיובו של האב במזונות.


חשוב לציין שבדיקת הרקמות לצורך בירור האבהות יכולה להתבצע רק באמצעות צו של בית המשפט, וללא הצו לא ניתן יהיה לערוך בדיקת אבהות.


באילו מקרים מוגשת תביעת אבהות?


גבר שרוצה להוכיח את טענתו כי הוא אביו של ילד מסוים, יכול לתבוע אבהות. אם בית המשפט ישתכנע כי יש ממש בטענותיו, הוא יאשר ביצוע בדיקת אבהות.


בדיקת אבהות היא הליך בירוקרטי מקובל כאשר ילד נולד בחו"ל באמצעות פונדקאות. כדי להירשם כהורה הילד במשרד הפנים, חובה לבצע בדיקת DNA ולהוכיח את האבהות.


כאשר ילד נולד מבלי שנרשם מידע על זהותו של אביו, בית המשפט יאפשר לבצע בדיקת אבהות בכל שלב של חיי הילד, אלא אם כן יש חשש שהילד יוכרז כממזר בעקבות הבדיקה, למשל כאשר יש חשש שהילד נולד לאישה נשואה אשר הרתה לגבר אחר. כדי להימנע מהכרזה על הילד כממזר, בעלה של האישה ייחשב לאביו של הילד גם הוא למעשה אינו אביו הביולוגי.


כאשר בני זוג שלא נישאו אלא חיים כידועים בציבור הביאו לעולם ילד משותף, שניהם יחויבו בביצוע בדיקת סיווג רקמות אם לא התבצע רישום לגבי זהות ההורים של הילד במהלך השנה הראשונה לאחר לידתו.


אישה לא נשואה שהרתה ומעוניינת להוכיח מיהו אביו של הילד ולחייב אותו לשאת בכל חובותיו החוקיות כאב, יכולה לדרוש לבצע בדיקת אבהות. מהצד השני, כאשר אדם טוען שהוא אינו אביו של הילד ומעוניין להיות פטור מחובות כלפיו, הוא יכול לתבוע בדיקת אבהות כדי להוכיח שהוא אכן אינו האב.


כאשר מתעורר הצורך להוכיח קשר יהודי כדי לקבל זכויות עלייה לארץ, אפשר לבצע בדיקת אבהות להוכחת השורשים היהודיים. כמו כן, זוג מעורב משתי דתות שונות שלא התחתן, יחויב בבדיקת אבהות כדי לרשום את הילד במשרד הפנים.


מהן ההשלכות של תביעת האבהות?


אדם שיוכר כאביו של ילד קטין מחויב לשלם עבורו מזונות, והדבר ישליך גם על נושאים כגון הסדרי ראייה עם הקטין וקביעת המשמורת עליו. מבחינת מעמדו של הילד לפי חוקי ההלכה, בדיקת האבהות יכולה להשליך על סיווגו כממזר.

 

יש לך שאלה?

פורום אבהות | גניבת זרע


לסיכום חשוב לזכור כי אמנם לא ניתן לחייב גבר בניגוד לרצונו לעבור בדיקת אבהות, אך סירובו לביצוע הבדיקה עלול להתפרש כהודאה באבהות על ידי בית המשפט, אשר בסמכותו לתת פסק דין הצהרתי כי הוא האב גם ללא בדיקת האבהות.