אם ברצונכם לבחור לאן יעבור רכושכם אחרי לכתכם מהעולם בבוא היום, חוק הירושה מאפשר לכם לקבוע את זהות היורשים ואת הדרך שבה הירושה תועבר אליהם כמעט ללא הגבלה, כל עוד צוואתכם תעמוד בכללים ובתנאים הכלולים בחוק לעריכת צוואות ולניסוחן. עריכת צוואה היא הדרך להסדיר את חלוקת הירושה בדיוק כפי שאתם רוצים, ומלבד מקרים חריגים מאוד, צוואתכם תכובד ועזבונכם יועבר ליורשים בדיוק באופן שקבעתם במסגרתה.


אחד התנאים ההכרחיים להעברת הירושה הוא שהיורש יקבל את הירושה כאשר הוא עדיין בין החיים, והחוק אינו מאפשר לבחור יורש שכבר הלך מן העולם במסגרת עריכת הצוואה. אך מה קורה אם ערכתם צוואה וכללתם בה יורש, ואילו במועד הוצאתה לפועל של צוואתכם אותו אדם כבר אינו בין החיים? מה קורה במצב שבו המוריש מאריך ימים יותר מהיורש? לאן תעבור הירושה?


חלוקת ירושה כאשר היורש הלך לעולמו לפני שהצוואה מומשה


מצב זה יכול להתרחש בשני מקרים, ואילו סעיף 49 בחוק מתייחס לשניהם: המקרה הראשון, כאשר המוריש קובע במסגרת הצוואה מי יירש אותו במקרה שהיורש המיועד יילך לעולמו. מדובר בצוואת יורש אחר יורש, אשר בה נקבע כי היורש השני יזכה לכל מה שיישאר מהירושה לאחר מותו של היורש הראשון. במצב זה מכבדים את רצונו של המוריש כפי שהוא מתבטא בצוואתו, ואותו אדם שנקבע כיורש החלופי במסגרת הצוואה יהיה זה שיקבל את הירושה בפועל.


ומה קורה במצב ההפוך, שבו לא נקבע יורש חלופי למקרה שהיורש המקורי ימות? במקרה זה התשובה נחלקת לשני מצבים: כאשר היורש המיועד הותיר אחרי מותו ילדים, הם אלו שיקבלו את חלקו בירושה במקומו. הצאצאים נחשבים למחליפים של היורש אשר נפטר בהתאם לדיני הירושה על פי דין, ולכן יקבלו את מלוא חלקו בעיזבון.


אך אם אין ליורש צאצאים, כל הוראה בצוואה לטובתו של היורש אשר הלך לעולמו למעשה מתבטלת, וחלקו בירושה יועבר ליורשים על פי דין של המוריש המקורי.


היורש נפטר לפני אמו, מי יקבל את חלקו בירושה?


במקרה שנדון בבית המשפט לענייני משפחה, מדובר היה באם שהורישה את עזבונה לשני בניה שווה בשווה, במסגרת צוואה שערכה. באותו מקרה מת אחד הבנים לפני שהאם הלכה לעולמה, והיא לא תיקנה את הצוואה לאחר מותו.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


היורש שהלך לעולמו הותיר אחריו שלושה ילדים, אך הוריש את כל רכושו במסגרת צוואה שערך רק לאחד הילדים. השופטת קבעה כי שלושת הילדים יקבלו את הירושה מסבתם בחלקים שווים, משום שצוואתו של אביהם לא התייחסה לחלקו בעיזבון של אמו.


באילו נסיבות חריגות הירושה לא תועבר ליורש החלופי?


כאשר היורש החלופי של היורש המקורי מוכרז כ"פסול לרשת", הוא לא יוכל לזכות בירושה גם אם המוריש קבע את זהותו בעת שערך את הצוואה. למשל, אם היורש נחשד במעורבות בפטירתו של המצווה, והדבר מוכח בבית המשפט, הוא לא יוכל לרשת את עזבונו.