אין פרידה קלה, והליך גירושין מטבעו מלווה תמיד ברגשות עזים ובהסתגלות למצב חדש, על כל המשתמע מכך. לעתים בן הזוג אינו יודע להתמודד עם הסיטואציה המורכבת, ונוהג באלימות או באיומים כלפי בת זוגו או הילדים כאשר הליך הגירושין מתחיל. מצדו השני של המטבע, לעתים נשים מבקשות צווי הגנה בתואנות שווא של אלימות כנגדן, כחלק מתכנון אסטרטגי של הליך הגירושין או כדי להרחיק את הבעל מהבית.


במסגרת הליך גירושין ניתן לקבל מספר סעדים זמניים מבית המשפט. צו הגנה הוא אחד מאותם סעדים ואחד החמורים שבהם. תחולתו של צו ההגנה ניתנה לו במסגרת החוק למניעת אלימות במשפחה, ויש לו השלכות רבות עוצמה על בן הזוג שכנגדו ניתן הצו.


בדרך כלל בית המשפט יוציא צו הגנה במטרה להגן על בן הזוג המותקף מפני בן הזוג האלים, לדאוג להפרדה ביניהם ולוודא שהצד האלים לא יוכל לשאת נשק או להיכנס למקומות שבהם נמצא בן זוגו. מדובר בסעד עוצמתי ולכן הוא לא תמיד מאושר כאשר מוגשת בקשה לצו, אלא רק במקרים שבית המשפט השתכנע כי יש חשש למעשי אלימות נוספים לאחר שכבר התבצע אירוע אלים בסמוך להגשת הבקשה לצו. בדרך כלל יינתן הצו לפרק זמן של עד שלושה חודשים, ובמקרה הצורך יוארך תוקפו עד לתקופה מקסימלית בת שנה.


באילו נסיבות יינתן צו הגנה?


בכל מקרה שקיימת הוכחה ראייתית מכרעת כי בן הזוג נהג באלימות במשפחתו, התעלל במישהו מבני המשפחה, ביצע כליאת שווא או עבירות מין בתוך המשפחה, וקיים חשש שהוא מהווה סכנה, בית המשפט לא יהסס ויוציא צו הגנה כנגד בן הזוג האלים. כך גם אם הוכח שלא ניתן להמשיך ולנהל חיי משפחה סבירים עקב התנהגותו. נזכיר כי גם אם מדובר באלימות מילולית, כדוגמת איומים או הפעלת שליטה על בן הזוג באמצעות מילים, ניתן להגיש בקשה לצו הגנה.


עם זאת, בית המשפט מודע היטב לכך שבמסגרת הליך גירושין, לא פעם מוגשות בקשות לקבלת הצו כדי להשפיע על הצד השני וליצור אצלו אמצעי לחץ, ועל כן לא ימהר להוציא צו הגנה בכל מקרה אלא רק אם באמת יש הוכחה על סכנה הנשקפת לבן הזוג או לילדים, כלומר אם יש רישום על קבלת טיפול רפואי או הגשת תלונה במשטרה.


שימוש בצו ההגנה כקלף מיקוח בהליך הגירושין


לכל מטבע שני צדדים. צו ההגנה הוא אמצעי שנועד להגן על בני הזוג שהותקפו, וברוב רובם של המקרים מדובר בנשים שסבלו מנחת זרועם של בני זוגן. אך ישנם מקרים שבהם הנשים מנצלות עובדה זו כדי להרחיק את הבעל מהבית באמתלת שווא, כמעין טקטיקה לניצחון במשא ומתן בכל הנוגע להסכם הגירושין. מסיבה זו בתי המשפט אינם ממהרים להוציא צווי הגנה, הפוגעים קשות בצד שכנגדו הוצאו, בכל מקרה שבו הם מתבקשים.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה


עם זאת, בשורה התחתונה חשוב לזכור כי אף אדם לא צריך למצוא עצמו חשוף לאלימות ולהסכים לכך. בכל מקרה של אלימות מצד בן הזוג, גם אם החל להתנהג באופן אלים רק לאחר שהחל הליך הגירושין, ניתן לפנות לרשויות ולקבל הגנה מתוקף החוק.