המודל הקלאסי של נישואין בין בעל ואישה והקמת תא משפחתי עם ילדים כבר אינו המודל היחיד שבמסגרתו מוקמים תאים משפחתיים. עם השנים התפתחו מודלים מגוונים ומורכבים של משפחות, למשל ידועים בציבור שהחליטו לקיים חיים זוגיים ללא מסגרת של נישואין, משפחות חד מיניות או משפחות חד הוריות. כאשר מחליטים להביא ילדים לעולם, הבחירה בתבנית משפחתית אחרת לעתים מצריכה הסכמים אשר יסדירו את נורמות החינוך והתנהגות ההורים, יקבעו את המשמורת ומקום המגורים ואף את תשלום המזונות.


הסכם הורות משותפת נועד להסדיר את כל ההבנות בין ההורים כדי לשמור על טובת הילד ועל מסגרת הורית תומכת ובריאה. הדבר נכון גם להורים שהחליטו להביא לעולם ילדים מבלי שקיים ביניהם קשר זוגי, זוגות שמבקשים לקיים משמורת משותפת אחרי גירושין, זוגות בנישואין שניים כאשר ישנם ילדים מהנישואין הראשונים, והדוגמאות עוד רבות. חשיבותו של הסכם ההורות נעוצה בהכרה שעל ההורים לתאם ציפיות ולערוך הסכם משפטי שישמור על צורכי הילד המשותף.


מהו הסכם הורות?


מדובר בחוזה המסדיר את מערכת היחסים בין שני אנשים בגירים בכל הנוגע לצאצא המשותף שהחליטו להביא ביחד לעולם, או לגבי ילד שהחליטו לאמץ ביחד או בנוגע לילד הביולוגי של אחד מהם והסדרת מעמדו של האדם השני כלפי אותו ילד.


במסגרת ההסכם יסדירו ההורים הבנות לגבי גידול הילד וחינוכו, מנגנונים לפתרון סכסוכים שעלולים להיווצר ביניהם בעתיד, ואת מכלול הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים מבחינה כספית, אישית והורית כלפי הילד.


למי מומלץ לחתום על הסכם הורות?


הסכמי הורות נפוצים אצל ידועים בציבור שהחליטו להביא ילד לעולם ללא נישואין, או אנשים שהחליטו להוליד ילד משותף מבלי שיש ביניהם קשר זוגי. כמו כן זוגות חד מיניים המבקשים לגדל ילד במשותף, בין שמדובר בזוג חד מיני שמעוניין לקשור קשר עם אישה לצורך הבאת הילד לעולם, זוג שמתחיל בהליך פונדקאות בחו"ל או כאשר אחד מבני הזוג הוא ההורה הביולוגי של הילד ואילו בן זוגו אינו יכול לאמץ אותו.


מלבד מקרים אלו, הסכם הורות מומלץ גם לזוגות בפרק ב' שמעוניינים להביא לעולם ילד משותף, וכן להורים של ילד אשר נולד כתוצאה מיחסי מין מזדמנים. נוסף על כך, אין כל מניעה לערוך הסכם הורות גם עבור זוגות נשואים, בדיוק כפי שזוגות אלו עורכים ביניהם הסכמי ממון וכדומה.


תוקפו המשפטי של הסכם ההורות


רוב הסכמי ההורות נחתמים עוד בשלב תכנון ההיריון או לפני שהילד נולד, וכבר בעת החתימה יש להם תוקף חוזי מחייב. אך רק לאחר הלידה יש להביא את ההסכם לאישורו של בית המשפט, קרוב ככל הניתן למועד הלידה.


עקרונית, ההסכם יהיה בתוקף עד שימלאו לילד 18 שנים, אך לעתים שינוי הנסיבות או ליקויים בהסכם יכולים להביא לשינויו לפני כן. בסמכותו של בית המשפט אף לבטל את ההסכם או לקבוע שאין לו תוקף משפטי מחייב, אך מדובר במקרים חריגים בלבד כאשר ההסכם סותר את טובת הילד או בטל מעיקרו.


מה לכלול בהסכם ההורות?


מומלץ לפרט את תפקידי ההורים כבר בשלב תכנון ההיריון, למשל מי יהיה הרופא המטפל ואיך יחולקו הוצאות הבדיקות והלידה. כדאי לבחור כבר בשלב זה גם את שם משפחתו של הילד, מאחר שבהתאם לחוק השמות, שם המשפחה שניתן אוטומטית לילד להורים לא נשואים הוא של אמו. לכן כדאי לקבוע מראש מה יהיה שם המשפחה, וכמובן ניתן לקבוע שהילד יישא את שני השמות.


ההורים צריכים להחליט בנוגע לדמי המזונות שישולמו עבור הצרכים ההכרחיים של הילד כגון מזון, חינוך ולבוש וכן עבור הוצאות נוספות לרבות טיולים, בילויים וחוגים.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


הסכם ההורות יכלול גם את נושא המשמורת והסדרי הראייה, כאשר עם השנים הנטייה היא להסכים על משמורת משותפת וחלוקת זמן שווה בין ההורים. אם נקבע הורה משמורן אזי יפורטו הסדרי הראייה של ההורה השני עם הילד. לבסוף מומלץ להסדיר את זרם החינוך שבו ילמד הילד וכן לקבוע את מקום מגוריו.