כאשר אדם הולך לעולמו, בדרך כלל בני משפחתו שנותרו אחריו, אם בן הזוג ואם הילדים, יקבלו את הרכוש שהותיר אחריו אשר יחולק ביניהם באופן שבו ביקש בצוואתו, או בהתאם לדיני הירושה. זה מה שקורה ברוב המקרים, אך מה אם הצוואה מקפחת או מנשלת את אחד היורשים, או שפתאום מתגלה כי על פי הצוואה, כל הירושה עוברת לאדם שכלל אינו קרוב משפחה או למטפל שסעד את המנוח בימיו האחרונים?


מלבד הצער על מותו של המנוח, לאחר לכתו כבר אין אפשרות לשאול אותו מה היה רצונו האמיתי בעת שערך את הצוואה. אם יש חשש שהצוואה אינה משקפת את כוונותיו האמיתיות, יש אפשרות להגיש התנגדות לקיום הצוואה ולגרום לביטול חלק מסעיפיה או אף לביטול המסמך כולו.


קיימות מספר סיבות אשר אם יוכחו בבית המשפט, הצוואה תבוטל. הסיבות יכולות להיות פרוצדורליות, כלומר נוגעות לפגמים צורניים במסמך או באופן שבו נערך, או תוכניות ומהותיות, כלומר לעתים תוכן הצוואה יכול להביא לביטולה. אילו עילות קיימות לביטול הצוואה?


מהן העילות המהותיות שיכולות להוביל לביטולה של צוואה?


חוק הירושה מפרט את הסיבות המהותיות אשר עלולות להוביל לפסילת הצוואה או לביטולה. חשוב להדגיש, בייחוד כאשר מדובר בעילות מהותיות אך גם כאשר מדובר בעילות צורניות, מי שטוען זאת נדרש להוכיח את קיומן כדי שהצוואה תבוטל. הצוואה לא תבוטל אוטומטית, אלא בית המשפט בלבד מוסמך לאשר את ביטולה, ולכן יש לפנות לבית המשפט אם מעוניינים בביטול צוואה.


למשל, אם יוכח כי המוריש לא הבין את טיבה של הצוואה מסיבות קוגניטיביות, לא יכול היה להבין את היקף עזבונו או את משמעות העברת הירושה לקרובי משפחתו, הצוואה תבוטל. עילה נוספת שיכולה להביא לביטול הצוואה היא אם היא נערכה תוך הטעיית המצווה, או באמצעות איומים או אונס.


כל מעורבות של אחד הזוכים בירושה בעצם עריכת הצוואה או ניסוחה וכל עזרה שניתנה למנוח בכתיבתה, עלולה לגרום לפסילתה של הצוואה, תלוי במידת המעורבות ובהיקפה. אפילו מעורבות כגון העברת המסמך לעורך דין או נוכחות היורש במועד חתימת או עריכת הצוואה, יכולים לגרום לכך שהצוואה תתבטל.


כמו כן, אם יוכח שהמנוח ערך את צוואתו תוך השפעה בלתי הוגנת של הזוכה בירושה, למשל אם המנוח היה תלוי באופן מוחלט באותו יורש או שהיורש דאג לנתק אותו מהחברה, מדובר בעילה לביטול הצוואה.


עם זאת חשוב להדגיש כי לא בכל מקרה שבו בן משפחה מנושל מהירושה נוצרה עילה לביטול צוואתו של המנוח, והוראותיה יהיו תקפות אלא אם כן באמת יוכח כי הצוואה נערכה עקב השפעה שאינה הוגנת.


מהן העילות הצורניות לביטול הצוואה?


פגמים מסוימים הנוגעים לאופן שבו נערכה הצוואה עלולים להוביל לביטולה, תלוי בדרך שבה נערכה: אם בעל פה, בכתב יד, בפני עדים או בפני רשות. צוואה בפני רשות היא הגשת דבר הצוואה בפני שופט בית משפט, חבר בית דין דתי או רשם לענייני ירושה. כדי שלצוואה כזו יהיה תוקף משפטי המצווה עצמו צריך להגיש את הצוואה בפני אותה רשות.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


צוואה בכתב יד חייבת להיות כתובה במלואה בכתב ידו של המצווה, וכן חתומה על ידי המצווה בצירוף תאריך החתימה.


בצוואה בפני עדים נדרש שיופיעו תאריך, חתימת המצווה וחתימתם של שני העדים.


תוקפה של צוואה בעל פה הנקראת "צוואת שכיב מרע" יחול רק אם מצבו הרפואי של המצווה לא אפשר לו לערוך את הצוואה באחת הדרכים האחרות. במקרה זה הוא יאמר את צוואתו בפני שני עדים, והם יפקידו את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה.


אם קיימים פגמים מסוימים באופן שבו נערכה הצוואה בכל אחת מהדרכים הללו, אותם פגמים יכולים להוות עילה לפסילת הצוואה.