כונס נכסים מוכר ומפרק את נכסי החייב לצורך פירעון חלקי של חובותיו. בדרך כלל עורכי דין המתמחים בכינוס נכסים מקבלים את התפקיד, ולרוב הכונס יהיה עורך דינם של הנושים. בית המשפט קובע את שכרו של כונס הנכסים, על פי מידת מעורבותו בניהול התיק והיקף פעילותו, והאחריות לתשלום שכר הטרחה מוטלת על החייב.

 

לאחר שהוגשה בקשה לפשיטת רגל ביוזמת החייב או ביוזמת הנושים, ניתן צו כינוס נכסים המעביר את נכסיו של חייב לפיקוח הכונס הרשמי, עד שיתברר אם החייב יגיע לפשרה או הסדר עם הנושים, או תוכרז הכרזת פשיטת רגל.

 

מרגע שניתן צו כינוס על ידי בית משפט, כל הליכי הגבייה שנפתחו נגד החייב מעוכבים והנושים לא יכולים לגבות את חובם בעצמם, או לפתוח בהליכי הוצאה לפועל ללא אישור בית המשפט. לאחר מתן צו הכינוס, בית המשפט יקבע דיון בבקשה לפשיטת הרגל, אשר יתקיים לאחר כשנה וחצי מיום מתן הצו.

 

הגורם המופקד על הטיפול בהליכי פשיטת רגל הוא הכונס הרשמי, שהוא יחידה באגף האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי במשרד המשפטים. כונס נכסים ממונה על ידי בית המשפט, והוא הקובע את שכרו. תפקידו של כונס הנכסים הוא לתפוס חזקה על נכסי החייב, ובשיתוף עם הנאמן והמנהל המיוחד, הוא מוכר ומפרק את הנכסים של החייב אשר ניתן לחלקם לצורך פירעון חלקי של חובות החייב באמצעות תשלום לנושים.

 

כונס הנכסים אחראי על הגשת דו"חות ועמדות לבית המשפט, פיקוח על בעלי תפקיד שמינה וחקירת חייבים בפשיטת רגל. בנוסף כונס הנכסים מזמן את נושי החייב לאסיפת נושים, יושב בראש האסיפה ונציגיו עורכים את הפרוטוקול. כמו כן האחריות על הבאת הדברים לפרסום, במקרה הצורך, מונחת על כתפיו. ברוב המקרים עורכי דין המתמחים בכינוס נכסים מקבלים את התפקיד, ולרוב כונס הנכסים יהיה עורך דינם של הנושים.

 

מי אחראי לשלם לכונס הנכסים?

 

התשלום עבור ביצוע תפקידו של כונס הנכסים מוטל על החייב בין אם מדובר באדם פרטי ובין אם מדובר בחברה, למעט במקרים חריגים. השיקולים המרכזיים לקביעת שיעור שכר הטרחה, הם היקף הפעילות של כונס הנכסים, מידת השקעתו בטיפול בתיק, אופי וסוג החיוב. השכר יתווסף לסך החובות של החייב, גם כאשר כונס הנכסים הוא עורך דין מטעם הנושה.

 

שכר הטרחה נקבע על ידי בית המשפט הדן בתיקו של החייב, השכר המקובל הוא בין ששה עד עשרה אחוזים מהסכום שתמורתו מכר הכונס את נכסי החייב או מגובה החוב. אולם ישנם מקרים חריגים שבהם בית המשפט עשוי לפסוק סכומים נמוכים יותר.

 

בבואו לפסוק את שכר כונס הנכסים, בית המשפט בוחן את היקף פעילותו של הכונס ומידת מעורבותו בכינוס נכסי החייב. השכר אינו קשור בהכרח להצלחתו במסגרת התפקיד, אלא המטרה היא לשלם עבור הטרחה שבביצוע התפקיד.

 

מכיוון ששכרו של כונס הנכסים משולם בפועל על ידי החייב, מובן שטובתו של החייב, המצוי בקשיים כלכליים וחובות כבדים, היא להפחית את השכר. עורך דינו של החייב יכול לפעול להפחתת שכרו של כונס הנכסים. לכן מומלץ לחייב להתייעץ עם עורך דין שיוכל לשמור על האינטרסים ולהעניק ליווי משפטי אישי.

 

יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים

 

במקרים שבהם לחייב יש טענות לגבי גובה השכר, או אם נקבע שכר גבוה יחסית לשכרו של כונס, ניתן לקיים דיון במעמד שני הצדדים לקביעת שכר ראוי יותר. אולם הפחתה של שכר הכונס מתחת לששה אחוזים דורשת נימוקים חוקיים.