מלבד יהדות אירופה שכמעט נמחקה בתקופת מלחמת העולם השנייה והשלטון הנאצי, באותה תקופה איומה סבלו יהודים גם במדינות צפון אפריקה ועירק מהגבלות שהטילו עליהם המשטרים, מבזיזות, מאלימות, מאפליה גזענית ומהתנכלויות על רקע אנטישמי.


החלטה מנהלית שהתקבלה ביום 3.12.2015, אשר עליה חתם שר האוצר משה כחלון, הכירה לראשונה בסבלן של הקהילות היהודיות במדינות אלו, אשר עד היום לא היו זכאיות להטבות או קצבאות בהתאם לחוק ההטבות לניצולי השואה או חוק נכי רדיפות הנאצים, או לפיצויים ממדינה אחרת. כמו כן הוחלט להכיר בזכויותיהם של יהודים שביצעו עבודות כפייה בהתאם לצו שלטוני כנכי רדיפות הנאצים.


על פי הערכת משרד האוצר, מדובר באוכלוסייה המונה כ-30 אלף אנשים. יוצאי אלג'יריה ומרוקו שסבלו באותה תקופה מהגבלות במסגרת שלטון וישי ויוצאי עירק שחוו אלימות באירועי הפרהוד זכאים לקבל את המענק, לאחר שמשרד האוצר הבהיר כי הם זכאים לסיוע אף שלא נפגעו ישירות מהשלטון הנאצי, במטרה לאפשר להם להמשיך את חייהם בכבוד.


משטר וישי במרוקו ובאלג'יריה בתקופת מלחמת העולם השנייה


בימי מלחמת העולם השנייה, בתקופה שבה צבאו של היטלר כבש עוד ועוד נתחים מאירופה המדממת, חלקים מסוימים ממרוקו ואלג'יריה נשלטו על ידי משטר וישי הצרפתי. המדינות הושפעו מהשינויים מרחיקי הלכת ברחבי היבשת ומהשלטון הנאצי, והאוכלוסיות היהודיות החלו לסבול באופן קשה מהמשטר.


חופש התנועה של היהודים הוגבל, נאסר עליהם להשתמש בתחבורה ציבורית או להיכנס למרחבים ציבוריים כגון פארקים, הוטלו עליהם עבודות כפייה בפיקוח השלטון הצרפתי ונחקקו נגדם חוקים מפלים. רבים מהיהודים סבלו ממעשי אלימות קשים, הותקפו ונרצחו. תקופה זו הסתיימה רק כאשר שוחררו המדינות על ידי בעלות הברית.


אירועי הפרהוד ביהדות עירק


בשנת 1941 פרצו פרעות במספר ערים ברחבי עירק כנגד יהודי המדינה, לרבות בבגדד, בחילה ובערים נוספות. במהלך הפרעות נרצחו כ-200 יהודים, לרבות נשים ותינוקות, ואלפים נוספים נפצעו ונשדדו באלימות. על פי מחקרים ובהתאם לדוח מיוחד שנערך על ידי ועדת חקירה מטעם ממשלת עירק מספר ימים לאחר הפרעות, גרמניה הנאצית נמצאה אחראית לפוגרום בשל ההסתה והיד המכוונת שהשפיעה על כל שכבות האוכלוסייה בקרב אזרחי עירק.


למי יש זכאות לקבל את המענק ואיך מממשים את הזכות?


אם כן, יהודי אלג'יריה ומרוקו שהוגבלו במגורים ובתעסוקה במהלך שלטון וישי בין התאריכים 22.06.1940 – 10.11.1942 זכאים לקבל מענק שנתי בסך של 3,600 שקלים לחודש ופטור כספי ברכישת תרופות מסל התרופות. לאותן הטבות זכאים גם יוצאי עירק שנחשפו לגילויי אלימות באירועי הפרהוד.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ניצולי שואה


חשוב לדעת כי רק אזרחים שאינם מקבלים כל הטבה או קצבה אחרת בגין סבלם בתקופת מלחמת העולם השנייה זכאים לקבל את המענק. כדי לממש את הזכאות, יש לשלוח בקשה לרשות לזכויות ניצולי השואה. עדיין ניתן להגיש בקשה עבור שנת 2015 עד ליום 30.6.2016. הרשות לזכויות ניצולי השואה מוסמכת לאשר את הבקשות, ולאחר האישור תעביר את פרטיהם של הזכאים ישירות אל קופות החולים לצורך מימוש הפטור ברכישת תרופות מרשם.

 

ההחלטה המנהלית החשובה התקבלה לאחר שהוצגו מסמכים היסטוריים במסגרת מאבק משפטי להכרה באוכלוסיות יהודיות ממדינות צפון אפריקה ועירק, אשר קשרו בין סבלן של האוכלוסיות הללו לבין המשטר הנאצי. את המאבק להכרה מוביל משרד ע"ד דוד ידיד, אשר פועל למען מימוש זכויות ניצולי השואה והגיש מספר תביעות כנגד משרד האוצר בנושא זה.
 


עודכן ב: 05/05/2016