קרוב משפחה קשיש נפטר והתגלה שצוואתו נכתבה לטובת אנשים זרים ולא לבני המשפחה? ייתכן שהצוואה נערכה תוך ניצול מצבו של הקשיש ובהשפעה אסורה. בשל העובדה שקשישים רבים חיים לבדם, ובייחוד כאשר מצבם הרפואי או הקוגניטיבי מתדרדר עם השנים, הדבר הופך אותם לפגיעים וחשופים להשפעה ולניצול. הדבר כבר הפך לתופעה: אנשים זרים מתקרבים לקשישים בערוב ימיהם, ומחתימים אותם על צוואה כדי לנסות להשתלט על רכושם לאחר פטירתם.


כאשר יש חשד להשפעה לא הוגנת, ניתן להביא לביטולה של הצוואה באמצעות הגשת התנגדות לצוואה. אולם חשוב לומר שלא בכל מקרה שבו צוואה נערכה לטובת אנשים זרים מדובר בצוואה שנערכה תחת השפעה אסורה, אלא אכן מדובר ברצונו האחרון של המוריש אשר ביקש להכיר תודה לשכנים או למטפלים שהיו לידו וסייעו לו בשנותיו האחרונות.


איך מזהים השפעה לא הוגנת?


לפי החוק, אדם רשאי לקבוע מיהם יורשיו לפי רצונו החופשי. עם זאת, קשישים עלולים להיות נתונים לניצול ולהשפעה אסורה, עקב בדידותם או חולשתם, לעתים גם על ידי קרובי משפחה שמנסים לקבל נתח גדול יותר מהירושה.


יש להדגיש כי קרובי משפחה או מכרים יכולים לסייע לקשיש בעריכת הצוואה, ולא כל התייעצות היא אסורה או אינה לגיטימית. הכוונה בהשפעה לא הוגנת היא הפעלת מניפולציות ולחצים או ניצול תלותו של הקשיש לצורך החתמתו על צוואה. מלבד זאת, לפי החוק, להתייעץ זה מותר ואף אפשר ללוות את המוריש בעת החתימה על צוואה, אך מי שאמור לזכות בירושה אינו יכול להיות נוכח במעמד החתימה, אחרת הדבר ייחשב השפעה אסורה.


ניצול השואה שינה את צוואתו ימים ספורים לפני מותו, והוריש את כל הונו לשכנים


במקרה שנדון בבית המשפט, קרובי משפחתו של ניצול שואה ערירי שהלך לעולמו הגישו התנגדות לצוואה שבה הותיר את כל כספו, הכולל סך של יותר משבעה מיליון שקלים, לשכניו. הסתבר שהקשיש ערך צוואה קודמת שבה ציווה להעביר את כל רכושו לקרובי המשפחה ולמשפחתה של אשתו המנוחה. כעבור מספר חודשים אובחן עם מחלה סופנית ואושפז בבית חולים, שם ערך צוואה חדשה שבה הוריש את העיזבון לשכניו ונישל את בני המשפחה מהירושה. הוא נפטר ימים בודדים לאחר מכן.


השופטת הביעה תמיהה באשר לקשר שרקמו עמו השכנים בחודשי חייו האחרונים, רק לאחר שנודע להם על הרכוש הרב שבבעלותו וכשמצבו הרפואי כבר היה חמור, בייחוד לאור העובדה שחיו בשכנות במשך עשרות שנים מבלי שהיה ביניהם כל קשר. עובדה זו הביאה את השופטת למסקנה שהשכנים ניסו לנצל את הקשיש בערוב ימיו, והיא ביטלה את הצוואה.


המבחנים שנקבעו בפסיקה לזיהוי השפעה בלתי הוגנת


אם היו קיימים יחסי תלות בין המוריש לזוכה בצוואה, ונוסף על כך מתגלה כי המוריש היה מנותק ומבודד מבני משפחתו, שהיורש היה מעורב בעריכת הצוואה או שהמוריש לא היה עצמאי מבחינה פיזית או מנטלית, ייתכן שמדובר בצוואה שנערכה תחת השפעה אסורה.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


בכל מקרה של יחסי תלות בין הקשיש לבין היורש, כדי להביא לביטולה של הצוואה יש להוכיח כי היורש ניצל את יחסי התלות באופן לא הוגן כדי לזכות בירושה.