אם אדם נפטר ובני משפחתו מהמעגל הקרוב, כלומר בן הזוג, ההורים או הילדים נותרו ללא יכולת לקיים את עצמם, הם יוכלו להגיש תביעה לקבלת מזונות מהעיזבון. מדובר בזכות סוציאלית שמטרתה לאפשר את הצרכים הבסיסיים של קרובי המשפחה הנזקקים, אשר פטירתו של המנוח הובילה להיותם מחוסרי אמצעים לכלכל את עצמם.


הזכאות לקבלת מזונות מהעיזבון נקבעה בסעיף 56 לחוק הירושה, שלפיו בין שמדובר בזכויות ירושה על פי דין או על פי צוואה, קרובי המשפחה שנזקקים לכך יכולים לקבל מזונות מן העיזבון.


קבלת מזונות מהעיזבון לבן הזוג של המנוח


באופן עקרוני, בן הזוג זכאי לקבל את המזונות במשך כל תקופת אלמנותו ואף ייתכן שיקבל מענק חד פעמי, אם בית המשפט יגיע למסקנה שהנסיבות מצדיקות זאת ותוך התייחסות לזכויות הילדים. הכוונה לא רק לבני זוג שהיו נשואים, אלא גם ידועים בציבור זכאים לקבל את המזונות, ובתנאי שניהלו משק בית משותף, קיימו חיי זוגיות כבני זוג נשואים ולא היו נשואים לאנשים אחרים.


עם זאת, במצב שבו הזכות לקבלת מזונות נשללה מבן הזוג לפני שהמנוח הלך לעולמו, הוא לא יוכל לקבל לאחר מותו מזונות מן העיזבון.


זכאותם של הורי המנוח לקבל מזונות מהעיזבון


התנאי לקבלת מזונות עבור ההורים הוא שבנם דאג לפרנסתם לפני מותו. במקרה כזה, ההורים יוכלו לקבל מזונות למשך כל חייהם.


הזכות למזונות עבור הילדים


כל ילד נזקק שמגיעים לו מזונות מהעיזבון של ההורה המנוח זכאי לקבל את התשלום עד גיל 18, ובמקרים שבהן הנסיבות מצדיקות זאת, בית המשפט מוסמך לקבוע שהמזונות ישולמו גם לילדים בגירים עד גיל 23.


גם ילדים מאומצים, ילדים שנולדו לאחר מותו של המנוח וכן נכדים שהמנוח היה אחראי לפרנסתם לפני מותו ואין להוריהם את היכולת לספק להם את צורכיהם ההכרחיים, זכאים לקבל מזונות מן העיזבון.


ילדים בעלי מוגבלויות, ילדים בעלי צרכים מיוחדים וילדים הסובלים ממחלת נפש או מפיגור זכאים לקבל מזונות למשך כל תקופת הנכות או המחלה. עם זאת, בעת ההכרעה לגבי גובה המזונות בתי המשפט מתחשבים בכספים שילדים אלו מקבלים ממקורות אחרים, כגון מהמדינה או עמותות שונות.


שיקול הדעת שמפעילים בתי המשפט לקביעת מזונות מהעיזבון


לבתי המשפט לענייני משפחה ניתן שיקול דעת נרחב בבואם לפסוק האם בני המשפחה זכאים בכלל למזונות מהעיזבון ואיזה סכום מגיע להם. ההכרעה בנוגע לגובה דמי המזונות תבוסס על היקפו של העיזבון, רמת החיים של המנוח ושל היורש לפני הפטירה, מהן הכנסותיו של היורש ממקורות אחרים ומהו חלקו בירושה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


לצורך קביעת הזכאות בתי המשפט עורכים "מבחן נזקקות" לאדם שדורש את המזונות, ורק אם באמת יוכח כי הוא אינו מסוגל לקיים את עצמו ולספק לעצמו את הצרכים ההכרחיים, ייפסקו לו מזונות מהעיזבון. תשלומים אלו נועדו לספק את הצרכים ההכרחיים בלבד ולא מעבר לכך.