אדם שנפצע או חלה תוך כדי ועקב שירותו הצבאי רשאי להגיש תביעה נגד משרד הביטחון להכיר בפגיעה ולקבל גמלאות על פי חוק הנכים. ההכרה באדם כנכה צה"ל מקנה זכויות רבות שמותנות בגובה הנכות שנקבעה.

 

הגוף האחראי על יישום החוק באגף השיקום הוא קצין התגמולים במשרד הביטחון. התנאי הראשוני להגשת תביעה הוא ההכרה על ידי משרד הביטחון בזכות לפיצויים עקב חבלה או מחלה, והתנאי השני הוא נכות רפואית בשיעור של 10% ומעלה שאירעה בעת השירות ובעקבותיו.

 

נכה שדרגת נכותו אינה עולה על 19%, זכאי לתגמולים בדרך של מענק חד פעמי, כאשר גובה המענק מותנה בשיעור הנכות ובשכר. אם נקבעה נכות צמיתה בשיעור של 20% ומעלה, הנפגע זכאי לקצבה חודשית המחושבת לפי נוסחה קבועה שתלויה באחוזי הנכות. בנוסף לקצבה הבסיסית, הנפגע זכאי לקבל תשלומים או קצבאות נוספות בשיעורים גבוהים יותר.

 

התיישנות על הגשת תביעה

 

כאשר מדובר בפציעה כתוצאה מחבלה בעת השירות בצה"ל, במשטרה, בשב"כ, במוסד ובשב"ס, יש להגיש את התביעה לפיצויים על פי חוק הנכים תגמולים ושיקום כנכה צה"ל בגין פגיעת גוף, עד שלוש שנים לאחר השחרור מהשירות שבו אירעה הפגיעה. כאשר מדובר בפגיעה בנפש, לא קיימת התיישנות בהליך מול משרד הביטחון.

 

קיימת אפשרות להאריך את התקופה, אם האירוע תועד ברשומות של צה"ל, בדוח פציעה, או ברשומות אחרות מטעם המדינה. עצם קיום המסמכים וחתימתם על ידי המפקדים מהווה ראיה חשובה ביותר להגשת התביעה.

 

כאמור, ישנם שני תנאים הכרחיים לצורך זכאות לתגמולים, תנאי ראשון הוא פגיעה שאירעה בעת השירות, או מחלה שהופיעה כתוצאה או במהלך השירות הצבאי. תנאי שני הוא קיומו של קשר סיבתי בין הפגיעה או המחלה לבין השירות במשרד הביטחון.

 

מחלה עשויה לזכות את הנפגע בתגמולים אם נמצא קשר סיבתי לתנאי השירות ונמצא כי המחלה התעוררה בעקבות או במהלך השירות. גם במקרה של החמרה במצב הרפואי ניתן לפתוח בהליך מול משרד הביטחון. על כן לנכים שקיבלו הכרה על ידי משרד הביטחון, או חלה החמרה במצבם הרפואי, עומדת האפשרות להגיע לוועדה רפואית אשר תדון באחוזי הנכות, ולהגיש תביעה בגין החמרת מצב, אשר אינה מותנית בזמן.

 

במקרה של דחיית תביעה בעבר, ניתן להגיש בקשה לעיון נוסף, בתנאי שישנה ראיה חדשה, שיכולה להיות חוות דעת רפואית, או כל ממצא אחר המהווה ראיה חדשה שלא עמדה בפני קצין התגמולים. ישנה חשיבות רבה להגשת התביעה, גם אם לא קיימת אסכולה רפואית הקושרת בין המחלה לתנאי השירות, מאחר שיתכן כי במרוצת הזמן יהיו מחקרים רפואיים שיובילו לאסכולות רפואיות חדשות, וכי בעתיד ניתן יהיה לבקש לדון מחדש בתביעה שנדחתה. על כן עצם הגשת התביעה ודחייתה מקנה לתובע זכות לפתוח מחדש את התיק שנדחה בתנאי שיציג ראיה חדשה שקשורה אל הפציעה לבין תנאי השירות. 

 

כיצד להגיש את התביעה?

 

כדי לקבל תגמולים עקב פגיעה בשירות הביטחוני יש להגיש תביעה למשרד הביטחון. את התביעה יש להגיש לקצין התגמולים באמצעות טופס "בקשה להכרת זכות", בצירוף כל המסמכים הרפואיים והעובדתיים. קיימים שני סוגי טפסים: האחד עקב חבלה והשני עקב מחלה. בטופס יש לציין את מהות הפגיעה, נסיבותיה ופרטי נזקי גוף.

 

יש לך שאלה?

פורום אגף שיקום | קצין תגמולים

 

לאחר הגשת הטופס, קצין התגמולים עורך בירור לגבי נסיבות הפגיעה, ולאחר מכן הנפגע מקבל בדואר מכתב עם ההחלטה להכיר בפגיעה או לדחותה. ההליך יכול להימשך חודשים רבים, שבמהלכם יבחן משרד הביטחון את תיק התביעה, ואת המסמכים הרפואיים, עדויות, תצהירים וכדומה, ואף יפנה לקבלת חומר רפואי ועובדתי נוסף מגורמים חיצוניים וממוסדות שונים. נטל ההוכחה בתביעה מוטל על התובע, לכן מומלץ להקפיד למלא את הטפסים כראוי ולהיעזר בעורך דין הבקיא בתחום זה.